Architect Assistent

Gestart door jo-king, wo 07 12 2005, 16:46:04

Vorige topic - Volgende topic

jo-king

Op een forum als dit hoop ik dat er meerdere mensen het statuut van Architect-Assistent kennen.

Het lijkt namelijk alsof er veel mensen denken dat dit een "student architectuur" is, of een "architect tijdens stage".
(of erger nog, iemand die de potloden slijpt voor Meneer-de-architect.)

Een korte toelichting:

Architect-Assistentie is een volwaardige opleiding! Er is slechts 1 school in Vlaanderen die deze opleiding aanbiedt, namelijk Hogeschool West-vlaanderen, Dep. Simon Stevin te Brugge.
Hier studeren jaarlijks zo'n 30-tal mensen af. We zijn dus redelijk schaars :)

De opleiding is een 3 jaarse  opleiding, die zich niet beperkt tot het tekenen alleen.
- Een volledige opleiding Autocad tot in de puntjes, zowel 2D als 3D. + basis-cursus VIZ, photoshop & MS Office
- Technische details op vlak van constructie in de bouw, technieken, materialenleer... we weten wat we tekenen.
- meetstaten, lastenboeken, bouwaanvraag-formulieren. Alles wordt behandelt tijdens de richting.
Een architect-assistent kan na de studies meteen ingeschakelt worden op de werkvloer (in tegenstelling tot een architect die twee jaar stage doet, en dan pas eigenlijk alles leert)
Veel architect-Assistenten worden aangenomen als simpele CAD-tekenaar, omdat de werkgever niet beseft wat een Architect-assistent kan.
Zowel schetsontwerp, bouwaanvraag, verkoop & visualisatie-, aanbesteding en uitvoerings-dossiers kunnen volledig verzorgt worden door een architect-assistent. Incl werfbezoeken.

Wat een architect-assistent niet mag: Handtekenen van de plannen. Wij zijn niet geregistreerd bij de orde van architecten.
We zijn niet opgeleid om te ontwerpen, hoewel sommige van ons wel een creatieve knobbel hebben...

Hopelijk begrijpt u nu de titel architect-assistent iets meer .

alvast bedankt om tot hier te lezen :D
Jo-KING
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Marantzzz

Ik kan alleen maar zeggen dat je volledig gelijk hebt  :)

Ik zou zelf willen starten met de opleiding van architect-assistent volgend schooljaar in Brugge.
Vanaf volgend schooljaar kun je de opleiding wel ook volgen in Hasselt...

Ik ben dus op zoek naar allerlei informatie, dus moest je eventueel willen, alle info is welkom :wink:
Greetzzz

Math

Ik moet  jo-King ook volledig gelijk geven

ik volg volgend jaar ook architect assistentie in Brugge,
als er iemand info heeft gelieve die door te mailen,

hopelijk komt er een apart forum voor AA :wink:

Greets

Math

jo-king

Citaat van: Math op wo 09 08 2006, 13:20:15
Ik moet  jo-King ook volledig gelijk geven

ik volg volgend jaar ook architect assistentie in Brugge,
als er iemand info heeft gelieve die door te mailen,

hopelijk komt er een apart forum voor AA :wink:

Greets

Math

vragen? no problem; stel gerust! ik ben 3 jaar geleden afgestudeert & al even lang werkzaam;
en nu nog steeds krijg ik geregeld vacatures toegestuurd...

kijk eens op het forum www.arch-ass.be
maar dat wordt niet zo vaak bezocht, en niet echt gebruikt voor school-doeleinden ;)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Math

ok,

bedankt voor de link naar het forum, ik zal het zeker kunnen gebruiken,

ik heb wel nog een vraagje,
Voordat je met AA begon, wat heb je in het middelbaar gedaan?
ik heb Electronica gedaan, waarom? - is veel te lang om uit te leggen...
de enigste schrik die ik heb is dat ik last zal ondervinden door mijn kleine basis van het middelbaar?

greets

Math

Jolien

Heej,

eigenlijk ben ik studente architectuur aan sintlucas, ik zit al in mn tweede jaar, en mag nu naar het derde.. maar ik krijg steeds meer twijfels bij deze studie, tis nie echt wat ik ervan verwacht had, niet echt praktijkgericht vb een woning ontwerpen in recupmateriaal enzo van die rare dingen

dus heb ik nog enkele vragen voor ik de knoop definitief doorhak:
- hebbe jullie ook een vak waar je zelf dingen in ontwerpt
- wat is het slaagpercentage van het eerste jaar
-zijn er ook ngo vakken zoals wiskunde, fysica...

Alvast bedankt, ik hoop dat t mij een beetje helpt deze moeilijke beslissing te nemen

julien

Welke richting je ook uitgaat, het zal nooit 100% zijn wat je wil.
Als je kan, bijt door de zure appel heen en doe erna je zin.  :wink:

Marantzzz

Citaat van: Jolien op vr 18 08 2006, 23:41:35
Heej,

eigenlijk ben ik studente architectuur aan sintlucas, ik zit al in mn tweede jaar, en mag nu naar het derde.. maar ik krijg steeds meer twijfels bij deze studie, tis nie echt wat ik ervan verwacht had, niet echt praktijkgericht vb een woning ontwerpen in recupmateriaal enzo van die rare dingen

dus heb ik nog enkele vragen voor ik de knoop definitief doorhak:
- hebbe jullie ook een vak waar je zelf dingen in ontwerpt
- wat is het slaagpercentage van het eerste jaar
-zijn er ook ngo vakken zoals wiskunde, fysica...

Alvast bedankt, ik hoop dat t mij een beetje helpt deze moeilijke beslissing te nemen

Veel weet ik er nog niet van, maar ik weet wel dat er geen pure wiskunde, fysica of chemie is...
Architect-Assistent is een meer praktijk-gerichte opleiding.
Er is niet echt een vak "Ontwerpen" maar je zal wsl bij andere vakken je fantasie moeten gebruiken  :wink: .
Ik start volgend schooljaar ook met de richting Architect-Assistent nadat mijn nicht (die gewoon architectuur gevolgd heeft) mij deze had aangeraden.

Kenny H

Citaat van: julien op vr 18 08 2006, 23:55:28
Welke richting je ook uitgaat, het zal nooit 100% zijn wat je wil.
Als je kan, bijt door de zure appel heen en doe erna je zin.  :wink:

Klopt, als ge voor een richting kiest zijn er altijd zaken da ge ni graag zult doen.
Ik heb nu graduaat Hout gevolgd en had toen ook vakken waar ik tegen men zin naar toe ging en andere dan weer heel graag.
Normaal zeker?

@Jolien:
Ze geven u gewoon alles mee, ook al doet ge er later niks mee. Voor de ene is dit interessant voor de andere niet.
De wereld zou maar saai zijn als iedereen dezelfde interesse heeft. :wink:
Er zijn toch zaken bij da ge interessant vindt?
8) Volvo 4 Life 8)

Jolien

Alvast bedankt voor de tips en peptalk :wink:

Kvind architectuur zeker een boeiende richting, maar vaak ontbreekt me de tijd om projecten mooi uit te werken, zoals ik op de site zag van jo-king,  door te veel aandacht te geven aan het concept en het idee..
ik weet dat zo'n dingen nog niet verwacht worden van een tweede jaars bij ons, maar toch...
Kheb vaak problemen om tot een goed idee te komen en daarbij ook het feit dat ik later zowiezo liever op een archbureau zou werken, doen me twijfelen om toch niet over te schakelen op arch assistent...
En mss nog het belangrijkste van allemaal, kvoel me niet echt een gelukkig student, en kheb de laatste twee jaar vaak t gevoel gehad veel te werken(zonder veel slaap ook :?) met weinig resultaat, maar mss is het wel zoals jullie zeggen, 100% gelukkig en zeker ben je nooit...

Waarschijnlijk ga ik voor mn bachelor diploma volgend jaar en dan zie ik wel, lijkt me momenteel de beste en verstandigste. oplossing

jo-king

Citaat van: Jolien op za 19 08 2006, 17:21:32
(knip)
t gevoel gehad veel te werken(zonder veel slaap ook :?)

dat is bij architect-assistentie verzekerd! :)

echt ontwerpen hoort er niet bij; toch niet als je bekijkt hoe de vormen en kleuren zich tot elkaar verhouden. waar wel naar gekeken wordt, is of het practisch in orde is:
- is het functioneel,
- is het uitvoerbaar (mogelijke constructie?)
- is het betreedbaar & veilig voor rolstoelgebruikers
- is het brandveilig (evacuatie)
- is het leefbaar (of sla je telkens de deur tegen de schuif van de keuken open :) )
- is het logisch (badkamer in de buurt van slaapkamer, zodat je niet door je keuken hoeft in je badjas... dat soort zaken

daarvoor krijg je enige tijd om te ontwerpen. je leert ook hoe groot de minimum afmetingen zijn van bepaalde kamers. de afmetingen van een tweepersoonsbed, en de ruimte die nodig om te circuleren rondom; de grootte van de ruimte van een toilet + lavabo; hoe breed de deuropening is & naar welke kant ze moeten opendraaien "volgens het boekje" van de brandveiligheid.

een hele hoop regels waar je je aan moet houden, die "architecten" vaak vergeten tijdens het ontwerpen.
wat, naar mijn mening niet fout is. ontwerpen is vrijheid. maar de assistent moet dan een oplossing aanbieden waardoor het ontwerp kan behouden blijven (of minimum aanpassen) om het project effectief uitvoerbaar te maken.

nadien kan de assistent het volledige project afwerken. van plannen tot meetstaat tot lastenboek tot werfvergadering (hoewel daar meestal wel de architect bij is) tot oplevering (hier ook).
oh ja, de bouwaanvraag documenten moet "meneer de architect" nog tekenen... voor de rest is het puur kassa kassa.

tja, de titel "assistent" klinkt minderwaardig, maar als je het cru bekijkt.. een architect doet 5+2 jaar over zijn diploma, en beland HEEL vaak dan als (amateuristische) tekenaar op een architectenbureau. van vrijheid om te ontwerpen komt vaak niet veel in huis.

en daarom koos ik voor deze richting.

djeezes. ik moest schrijver worden
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Jolien

je hebt je roeping van schrijver gemist  :)

"oh ja, de bouwaanvraag documenten moet "meneer de architect" nog tekenen... voor de rest is het puur kassa kassa" wordt er dan zo neergekeken door de architect op een assistent-architect? Dan vind ik dat heel onterecht...

Maar helaas denkt iedereen rondom mij er ook zo over, ze vinden allemaal dat architect veeel beter is en veeel meer verdient en blabla, tis heel moeilijk om t tegendeel te proberen bewijzen.. Ze raden me allemaal aan om eerst architectuur op sintlucas verder te doen, en dan eventueel nog een jaartje erbij te doen, dat ik ook arch assistent ben, maar kweet niet of dit zomaar kan...

In alle geval begint door jullie vele uitleg,merci daarvoor, mijn interesse in deze studie alleen maar te groeien...

groetjes

jo-king

Citaat van: Jolien op di 22 08 2006, 19:09:02
wordt er dan zo neergekeken door de architect op een assistent-architect? Dan vind ik dat heel onterecht...

Maar helaas denkt iedereen rondom mij er ook zo over, ze vinden allemaal dat architect veeel beter is en veeel meer verdient en blabla, tis heel moeilijk om t tegendeel te proberen bewijzen.. Ze raden me allemaal aan om eerst architectuur op sintlucas verder te doen, en dan eventueel nog een jaartje erbij te doen, dat ik ook arch assistent ben, maar kweet niet of dit zomaar kan...

eens een architect een assistent in dienst heeft gehad, weet hij/zij meteen over welke "power" ze beschikken & zoeken ze er nog.
Ze verschieten van het kunnen van een assistent op schoolverlater niveau.
Toen ik aangenomen werd op mijn eerste job, had ik de planning voor een week op een halve dag voltooid.
Een maand nadien werd een tweede assistent aangeworven!

op de bureau waar ik nu werk, zijn er 4, van de 11 werknemers!
dit is extreem uitzonderlijk, want ze zijn zeldzaam "buiten de west-vlaamse streek"

de titel is ontzettend misleidend, da's waar. ook al "assisteren" we de architect effectief.

meer verdienen.. mja, misschien, maar de eerste jaren verdient een architect niet veel meer hoor! meestal zit hij als (schijn-)zelfstandige op een bureau, net hetzelfde te doen als een assistent (maar minder efficient ;) )
en trouwens, hij moet 2 jaar +2(stage) langer studeren, terwijl een assistent al volop verdient. reken dat maar eens mee!

als student van de richting architectuur kan je het eerste jaar AA overslaan, dan moet je nog het tweede en derde jaar doen. (meestal toch)

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Stino

:o
Een AA-forum. Leuk  :mrgreen:
Volgende week begin ik in Brugge aan m'n tweede jaar daar. Terug vertrokken voor 'n tijdje.

'k Heb ook al vernomen van enkele ex-derdejaars -nu dus aan 't werk- dat de werkgelegenheid geen probleem is. Meer dan 90% van de derdejaars die afstudeerde in juni hebben blijkbaar nu, begin september, al werk met regio's West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen op kop. Daar is de richting het meest gekend. Stillaan komt er ook meer werk in Antwerpen en Limburg maar samen met Vlaams-Brabant is het nog naar de povere kant.

Minder goed is het blijkbaar gesteld met de verloning, vele klagen dat die vrij laag is voor een bachelor-gediplomeerde. Zeker als je vergelijkt met de lonen die een gegradueerde bouwkunde verdient. :(

grtz

jo-king

Citaat van: Stino op do 14 09 2006, 15:53:21
:o
Een AA-forum. Leuk  :mrgreen:
Volgende week begin ik in Brugge aan m'n tweede jaar daar. Terug vertrokken voor 'n tijdje.

'k Heb ook al vernomen van enkele ex-derdejaars -nu dus aan 't werk- dat de werkgelegenheid geen probleem is. Meer dan 90% van de derdejaars die afstudeerde in juni hebben blijkbaar nu, begin september, al werk met regio's West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen op kop. Daar is de richting het meest gekend. Stillaan komt er ook meer werk in Antwerpen en Limburg maar samen met Vlaams-Brabant is het nog naar de povere kant.

Minder goed is het blijkbaar gesteld met de verloning, vele klagen dat die vrij laag is voor een bachelor-gediplomeerde. Zeker als je vergelijkt met de lonen die een gegradueerde bouwkunde verdient. :(

grtz

zoals je zelf zegt, vacatures genoeg.
als je laat zien dat je haar op je tanden hebt, kan je de verschillende werkgevers tegen elkaar uitspelen & de beste job / loon kiezen.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller