Architect Assistent

Gestart door jo-king, wo 07 12 2005, 16:46:04

Vorige topic - Volgende topic

Stino

Citaat van: jo-king op do 14 09 2006, 16:10:42
Citaat van: Stino op do 14 09 2006, 15:53:21
:o
Een AA-forum. Leuk  :mrgreen:
Volgende week begin ik in Brugge aan m'n tweede jaar daar. Terug vertrokken voor 'n tijdje.

'k Heb ook al vernomen van enkele ex-derdejaars -nu dus aan 't werk- dat de werkgelegenheid geen probleem is. Meer dan 90% van de derdejaars die afstudeerde in juni hebben blijkbaar nu, begin september, al werk met regio's West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen op kop. Daar is de richting het meest gekend. Stillaan komt er ook meer werk in Antwerpen en Limburg maar samen met Vlaams-Brabant is het nog naar de povere kant.

Minder goed is het blijkbaar gesteld met de verloning, vele klagen dat die vrij laag is voor een bachelor-gediplomeerde. Zeker als je vergelijkt met de lonen die een gegradueerde bouwkunde verdient. :(

grtz

zoals je zelf zegt, vacatures genoeg.
als je laat zien dat je haar op je tanden hebt, kan je de verschillende werkgevers tegen elkaar uitspelen & de beste job / loon kiezen.

Veel pas-afgestudeerden hebben dat haar niet op hun tanden.

Stino

Verder blijkt er ook een probleem te zijn (geweest?) met de loonbarema's.
Begin vorig acedemiejaar liet een ex-student(e) weten dat bij een sollicitatie bij een overheidsdienst het loon berekend werd aan de hand van de barema's voor een bouwkundig tekenaar (A2) terwijl zij weldegelijk een bachelor Arch Assistent (A1) was. Blijkbaar is (was) de opleiding nog niet opgenomen bij de FOD Onderwijs (het vroegere ministerie van Onderwijs) waardoor de loonbarema's van een A2-tekenaar gebruikt worden.
't Probleem is blijkbaar dat ook veel architecten deze barema's opvragen en hiernaar uitbetalen, onterecht dus.

Het docententeam is hier blijkbaar van op de hoogte maar ik weet niet of hier al iets aangepast is.

julien

Een start loon is niet altijd representatief voor je loon over een jaar.
Ga vooral voor de inhoud van een job!

Stino

Citaat van: julien op do 14 09 2006, 16:24:38
Een start loon is niet altijd representatief voor je loon over een jaar.
Ga vooral voor de inhoud van een job!

Heeft hij of zij wel gedaan, vermoed ik. Alleen bleek het demotiverend te werken als bleek dat -wanneer je een architect als werkgever hebt, die strikt de barema's volgt- je het loon van een A2-tekenaar ontvangt terwijl je 3 jaar gewerkt hebt voor een deftig A1-bachelor's diploma. Dus als een andere werkgever na 5 jaar nog steeds prat gaat op de barema's ben je ook dan wat onderbetaald. Een architect als tekenaar kan niet meer als wij maar verdient door die barema's een pakje meer in dezelfde job. En daar wrong blijkbaar het schoentje.

M'n vriendin studeerde in juni ook af als AA'er, ze heeft reeds werk bij de architect waarbij ze stage gelopen heeft. Ze doet de job erg graag, is erg afwisselend met zowel administratief als visualiseer- en tekenwerk maar 't loon is laag door die barema's. Laat haar werk door een gegradueerde bouw of architect uitvoeren met evenveel ervaring en die verdient meer.

julien

Tja, barema's...
Geen enkele werkgever in de privé sector is verplicht dit exact te volgen, ze mogen meer geven ook hé.

Trouwens, weddes vergelijken is nooit goed, kijk of je vindt dat wat je ontvangt evenredig is met wat je doet. Zit dit volgens jou fout, praat er dan over.
Maar ik zie vaak dat mensen veel willen verdienen ondanks dat ze geen ervaring hebben. Een jaartje werken als starter aan een lage wedde lijkt me niet onredelijk.

Stino

Citaat van: julien op do 14 09 2006, 16:45:08
Tja, barema's...
Geen enkele werkgever in de privé sector is verplicht dit exact te volgen, ze mogen meer geven ook hé.

Maar ik zie vaak dat mensen veel willen verdienen ondanks dat ze geen ervaring hebben. Een jaartje werken als starter aan een lage wedde lijkt me niet onredelijk.

Ach, voor mij is't nog effe af hoor, 'k moet eerst nog de komende 2 jaren zien door te komen zonder kleerscheuren, al is me dat vorig jaar wel vrij goed gelukt. Dus ikzelf lig er nog niet wakker van  :lol:

In de privésector zijn ze inderdaad niet verplicht dit te volgen, maar blijkbaar doen heel wat architecten dit wel, een zeer goede kracht aan een goedkoop loon.

'Veel' willen verdienen is niet echt het woord, 't is eerder betaald worden naar hun prestaties als bachelor en niet als A2'er waar ze recht op hebben, zelfs met lage minimumlonen in 't begin wat, zoals je zegt, niet slecht is, anders kon je evengoed al 3 jaar gaan werken zijn ipv les te gaan volgen, begrijp je.

julien

Een Bacheler heeft misschien 3 jaar gestudeerd, maar teken snelheid zit er zelden in...
Ook is er nog de bedrijfs specifieke opleiding, dus renderen doe je niet echt. Vandaar dat ik het redelijk normaal vind dat er gestart wordt aan een normale wedde.

Meer info ook op:
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,894.0.html

jo-king

Citaat van: julien op do 14 09 2006, 16:55:43
Een Bacheler heeft misschien 3 jaar gestudeerd, maar teken snelheid zit er zelden in...
Ook is er nog de bedrijfs specifieke opleiding, dus renderen doe je niet echt. Vandaar dat ik het redelijk normaal vind dat er gestart wordt aan een normale wedde.

Meer info ook op:

een architect heeft 5 jaar gestudeert, en heeft (soms) autocad op eigen initiatief geleerd. AA-ers leren CAD in zeer vroeg stadium & op hoog niveau.
daardoor zijn we in de praktijk efficienter, zeker het eerste jaar.
de werkgevers weten vaak niet wat een AA-er kan, en dat is net het probleem. ze vergelijken het met een pas afgestudeerde architect (zoals zij zelf vroeger waren)
mijn eerste werkgever was zodanig onder de indruk van mijn prestaties dat, na slechts 1 maand, er een tweede AA-er in dienst genomen werd!

Na een jaartje aan "starters-loon" te werken, kan je met de werkgever aan tafel zitten & je loon bespreken.  Lijkt me logisch.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Stino

Citaat van: julien op do 14 09 2006, 16:55:43

Meer info ook op:

Citaat van:   jo-kingeen architect heeft 5 jaar gestudeert, en heeft (soms) autocad op eigen initiatief geleerd. AA-ers leren CAD in zeer vroeg stadium & op hoog niveau.
daardoor zijn we in de praktijk efficienter, zeker het eerste jaar.
de werkgevers weten vaak niet wat een AA-er kan, en dat is net het probleem. ze vergelijken het met een pas afgestudeerde architect (zoals zij zelf vroeger waren)
mijn eerste werkgever was zodanig onder de indruk van mijn prestaties dat, na slechts 1 maand, er een tweede AA-er in dienst genomen werd!

Na een jaartje aan "starters-loon" te werken, kan je met de werkgever aan tafel zitten & je loon bespreken.  Lijkt me logisch.

@ Julien: Dat laatste was hetgene ik doelde. Wij -studenten- kregen vorig academiejaar in de rondzendbrief te lezen dat onze opleiding niet erkend was bij het ministerie van onderwijs. Dat bracht met zich mee dat beginnende ex-AA'ers (vaak bij architecten maar nog meer bij openbare diensten als ministerie's, gewesten of huisvestingsmaatschappijen) aan een laag loon moeten starten, puur omdat de opleiding niet erkend was als professionele bachelor bij de FOD Onderwijs.
Hun beginnersloon leek dus normaal en OK maar er zijn blijkbaar geen barema's voor AA'ers te vinden waardoor men naar die van tekenaar A2 gaat kijken. Eens we kunnen bewijzen wat we kunnen zal dat weinig belang meer hebben, in de privésector dan toch.

@ Jo: Ik ken 2 stagairs-architecten die afgestudeerd zijn aan het WENK, Gent en Brussel en die blijken enkel een bass Acad gehad te hebben, maar vooral Vectorworks te kennen.
Hoeveel jaar ben je al ex-AA en waar werk je nu mss?

grtz

kr1zz1p

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb enkele vragen.
Ik zit nu op mijn laatste jaar houttechnieken in maaseik (TSO) => www.sjm.be
Nu heb ik nog te kiezen om het 7de jaar te doen. Dit is een opleiding voor CNC machines, maar dat zie ik niet echt zitten.Nu zit zit dus heb ik al een tijdje in mijn hoofd om voor assistent-architect te kiezen.
Dit omdat ik we als GIP een houtskeletbouw moeten uittekenen, een passende keuken uittekenen
,.. En dit ligt mij wel. Ook krijg ik op school Isolatietechnieken, cunstrudieleer, materiaalleer, sterkteleer,...
Nu heb ik de vraag als het wel gaat lukken als TSO-student. Mijn wiskunde is heel beperkt, fisica krijg ik niet, ...

Het enige probleem is dan dat er alleen een opleiding zou zijn in brugge, maar ik las in 1 van de eerst posten dat er volgend jaar ook eentje bijkomt in hasselt (zelf woon in in genk) dus dit zou veel beter zijn. Heeft iemand soms wat informatie ivm de nieuwe opleiding in hasselt, ....

Alvast bedankt, Kristof! 

Stino

Citaat van: kr1zz1p op ma 15 01 2007, 18:52:34
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb enkele vragen.
Ik zit nu op mijn laatste jaar houttechnieken in maaseik (TSO) => www.sjm.be
Nu heb ik nog te kiezen om het 7de jaar te doen. Dit is een opleiding voor CNC machines, maar dat zie ik niet echt zitten.Nu zit zit dus heb ik al een tijdje in mijn hoofd om voor assistent-architect te kiezen.
Dit omdat ik we als GIP een houtskeletbouw moeten uittekenen, een passende keuken uittekenen
,.. En dit ligt mij wel. Ook krijg ik op school Isolatietechnieken, cunstrudieleer, materiaalleer, sterkteleer,...
Nu heb ik de vraag als het wel gaat lukken als TSO-student. Mijn wiskunde is heel beperkt, fisica krijg ik niet, ...

Het enige probleem is dan dat er alleen een opleiding zou zijn in brugge, maar ik las in 1 van de eerst posten dat er volgend jaar ook eentje bijkomt in hasselt (zelf woon in in genk) dus dit zou veel beter zijn. Heeft iemand soms wat informatie ivm de nieuwe opleiding in hasselt, ....

Alvast bedankt, Kristof! 

Hey,

Ik zit momenteel in het 2e jaar Architect-Assistent in Brugge. Vandaag zelfs m'n laatste examen gehad, fingers crossed dus.
Wat jouw vraag betreft:

Wiskunde mag niet echt een probleem zijn. Wiskunde in z'n zuiverste vorm wordt hier niet gegeven. De vakken waar wiskunde aan te pas komt is voornamelijk structuuranalyse (het vroegere 'sterkteleer'). Geen zware stof maar toepasingsgerichte oefeningen. Wij in 't tweede jaar leren nu gewapend beton berekenen. Uiteraard moet je daarvoor de basis en de theorie kennen en dat leer je in het eerste jaar. Reactiekrachten bvb.
Normaal gezien zou dit dus geen probleem mogen opleveren.

Fysica dan, eigenlijk totaal niet. In het vak comfortbeheer (het vroegere bouwfysica) worden berekeningen gezien ivm isolatie en ventillatie (U-waarde en EPB-berekeningen) maar daar hoef je je ook weinig zorgen over te maken. Terug, het is allemaal zeer toepassingsgericht. Geen fictieve zaken. Alles zoals het 'op een buro' zou gebeuren, en daar hoef je ook geen wiskundige formules of fysica van buiten leren he.

Samengevat moet je dus zéker en vast geen wiskundige zijn om mee te kunnen in de opleiding. 't Valt allemaal best wel mee. Wat moet je wel willen of kunnen? Werken! Denk niet hier 3 jaar 't feestbeest te komen uithangen. Dé grote nadruk ligt op het vak 'architectuurprojecten'. Daarin werk je per jaar (1e: eengezinswoning; 2e appartementsgebouw; 3e iets groters als school of hotels) een project uit. Rond dit project zijn ook alle vakken gericht. Voor comfortbeheer reken je de isolatiewaarden uit van dat gebouw, voor structuuranalyse maak je structuurplannen van dat gebouw, je maakt 3D's, je maakt presentatie's met photoshop, je maakt een meetstaat & bestek...en ga zo maar door.
Voor iedere fase (schetsontwerp, voorontwerp, bouwaanvraag, uitvoeringsontwerp) krijg je een deadline & de opdrachten. Je moet er werkelijk hard voor werken en nu en dan is een nachtje door...

ps: waar zou trouwens die opleiding in Limburg starten?

Wat Brugge zelf betreft: het merendeel van de studenten die in Brugge verblijven logeren in het studentenhome, net naast de school. In Brugge bekent als 'peda'. 't Is geen gesloten peda, je gaat buiten en binnen wanneer je wil. En er is een gebouw apart waar praktisch enkel AA'ers zitten. Verwacht je niet aan een luxe-hotel maar 't is vrij netjes en alles wat je nodig hebt is er aanwezig. Indien interesse moet je maar 'es contact opnemen met Geert Broeckaert. Die is contactpersoon voor 't studentenhome (geert.brouckaert@howest.be)

grtz
Stijn.

kr1zz1p

Bedankt voor de uitleg stino. Ben ook niet van plan om het "fuifbeest" uit te hange. Is niet echt mijn ding  :wink:
en dat je er veel voor moet doen om de projecten af te krijgen en dergelijke maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het wel fijn om wt uitdaging te hebben.

ivm met de opleiding in limburg.. ik las het in 1 van de eerste posten dat er vanaf volgend jaar een opleiding AA in Hasselt zou komen. Maar ik vind er geen verdere info over op het internet dus lijkt het mij dat het het niet zal doorgaan.

Je mag me ook altijd toevoegen op msn => peugeot-freak@hotmail.com
Zo is het makkelijker moest ik nog vragen hebben ...

Alvast bedankt !

Stein

Hallo allemaal,

ik heb enkele vragen ivm deze opleiding.

- Is het erg duur buiten de kost van de opleiding zelf? (ivm materialen, software...)
- Komen er algemene vakken bij kijken zoals psychologie, sociologie, filosofie... ?
- Hoe is de sfeer daar?
- Is er een toelatingsproef? (moeilijk?)
- is er een limiet op het aantal inschrijvingen? (moet je er snel bij zijn, zijn er veel teleurgesteld omdat er geen plaats meer is?)
- gebruiken jullie enkel autocad? ik werk namelijk met een Apple en daar bestaat blijkbaar geen autocad versie. Ik weet niet in welke mate programma's als Archicad vergelijkbaar zijn.

alvast bedankt.
Stein.

jo-king

Citaat van: Stein op di 24 04 2007, 12:25:44
Hallo allemaal,

ik heb enkele vragen ivm deze opleiding.

- Is het erg duur buiten de kost van de opleiding zelf? (ivm materialen, software...)
- Komen er algemene vakken bij kijken zoals psychologie, sociologie, filosofie... ?
- Hoe is de sfeer daar?
- Is er een toelatingsproef? (moeilijk?)
- is er een limiet op het aantal inschrijvingen? (moet je er snel bij zijn, zijn er veel teleurgesteld omdat er geen plaats meer is?)
- gebruiken jullie enkel autocad? ik werk namelijk met een Apple en daar bestaat blijkbaar geen autocad versie. Ik weet niet in welke mate programma's als Archicad vergelijkbaar zijn.

alvast bedankt.
Stein.

Stein, de opleiding verschilt natuurlijk elk jaar, vermits ze echt wel mee gaan met hun tijd.
De school heeft voldoende top-quality pc's ter beschikking, met licenties van full Autocad. (steeds laatste versie) je "hoeft" dus geen licentie aan te schaffen (als student kan je een legale studentenversie kopen, of een nog goedkopere oplossing zoeken ;) ;) )
je zal wel (bijna) elke avond zitten tekenen, dus verwacht geen fuif-jaren als je wil slagen. een eigen laptop met autocad is dus wel aan te raden. (school doet suggestie voor aankoop)

de sfeer op de studentenhome is super. (natuurlijk weer van jaar tot jaar afhankelijk)
er is een volledige verdieping met enkel mensen die Architect-assistentie volgen, waardoor iedereen dus weet wanneer er deadlines zijn & wanneer er eens een feestje kan zijn.
tweede & derde jaars kunnen plannen verbeteren van eerstejaars & misschien zelfs bibliotheken/details/cursussen uitwisselen.

zover ik weet werken ze enkel met autocad. enkel met pc's. (geen mac's)
ArchiCad is een supergoed programma, maar autocad is (volgend mij) universeler. zoals bij elk computerprogramma, eens je er eentje onder de knie hebt, ben je redelijk snel weg met het andere...

Er is volgens mij geen limiet op het aantal studenten (start meestal met +- 120 mensen)
statistisch gezien er vallen er het eerste jaar de helft af.
Er was bij mij geen toelatingsexamen.

vakken als psychologie, sociologie, filosofie zijn er niet.
alle vakken zijn onmiddelijk toepasbaar op het beroep.
zo is er bv. het vak "communicatie" (= nederlands) maar hierbij ga je geen boeken moeten lezen. Het is eerder vergader-technieken, verslagen maken, briefwisseling, je mening verbaal verdedigen,...

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Stein

Hey, hartelijk bedankt!

Nog twee korte vraagjes:

- staat er ergens een cursus online van één van de vakken, ik wil wel eens een beeld krijgen van wat er specifiek gegeven wordt
- veel schone grietjes?  :wink:  8)