Architect Assistent

Gestart door jo-king, wo 07 12 2005, 16:46:04

Vorige topic - Volgende topic

Yves

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een assistent architect of bouwkundig tekenaar om ons in t'werk bij te staan.
voelt er zich iemand geroepen? kennis van acad of microstation, 3d, alles wat met de bouw te maken geeft?
Wie helpt mij op het juiste pad?

groeten

Yves

Mike Wazovsky

Hallo
Ik ben zeer geïnteresseerd in AA. Maar wat doé je dan echt. Hoe ziet je dag eruit als je op een architectenbureau werkt?
Zou iemand deze vraag kunnen beantwoorden?
Alvast bedankt!

jo-king

Citaat van: Yves op vr 10 08 2007, 18:05:20
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een assistent architect of bouwkundig tekenaar om ons in t'werk bij te staan.
voelt er zich iemand geroepen? kennis van acad of microstation, 3d, alles wat met de bouw te maken geeft?

groeten

Yves

best even een aparte thread aanmaken hiervoor. dat valt meer op & anders dwalen we hier af ;)
oh, en vermeld beste even de regio ;)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

jo-king

Citaat van: Mike Wazovsky op zo 18 11 2007, 20:30:35
Hallo
Ik ben zeer geïnteresseerd in AA. Maar wat doé je dan echt. Hoe ziet je dag eruit als je op een architectenbureau werkt?
Zou iemand deze vraag kunnen beantwoorden?
Alvast bedankt!

Mike,

Het diploma "pint" je niet vast op 1 functie.
Zo ken ik AA'ers die heel de dag achter de pc zitten met autocad open;
anderen combineren dit met meetstaten te maken en lastenboeken aanpassen.
nog anderen rijden dagelijks met de auto van werf naar werf; vergaderen & bellen naar aannemers, bouwheren, stedenbouw...
anderen werken dan weer voor aannemers, of zelfs projectontwikkelaars (opwerken van verkoopsplannen/3D presentaties - contact met kopers)
nog andere werken op studiebureau's (stabiliteit en betonstudies uitwerken)
Er zijn er zelfs die op zelfstandige basis verschillende bureau's ondersteunen & hun kost goed verdienen.

ikzelf ben DIE-HARD-autoCAD-freak  :twisted:

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

An

Hoi,

Bij mijn zoektocht over de opleiding assistent-architect kwam ik hier terecht.
Ik ben een vierdejaars architectuurstudent. De eerste 3 jaar ben ik telkens geslaagd, maar momenteel bis ik mijn 4de jaar en ik vrees er voor dat het dit jaar weer niet gaat lukken. Daarom ben ik aan het overwegen om over te schakelen naar assistent-architect. Voor velen klinkt dit misschien wat ongewoon, maar alleen met mijn bacholordiploma architectuur denk ik niet dat ik veel kans heb om werk te vinden. Ik ben er zelf dan ook nog helemaal niet uit. Maar ik vroeg me af in welk jaar/semester ik dan eventueel kan aansluiten? Heeft iemand daar enig idee van?

jo-king

Citaat van: An op do 22 11 2007, 10:42:31

Hoi,

Bij mijn zoektocht over de opleiding assistent-architect kwam ik hier terecht.
Ik ben een vierdejaars architectuurstudent. De eerste 3 jaar ben ik telkens geslaagd, maar momenteel bis ik mijn 4de jaar en ik vrees er voor dat het dit jaar weer niet gaat lukken. Daarom ben ik aan het overwegen om over te schakelen naar assistent-architect. Voor velen klinkt dit misschien wat ongewoon, maar alleen met mijn bacholordiploma architectuur denk ik niet dat ik veel kans heb om werk te vinden. Ik ben er zelf dan ook nog helemaal niet uit. Maar ik vroeg me af in welk jaar/semester ik dan eventueel kan aansluiten? Heeft iemand daar enig idee van?

ik dacht dat een afgestudeerde AA die Architectuur gaat studeren kan starten in het tweede jaar architectuur.

En een 2e jaars Architect-student kan starten in het tweede jaar AA. (en misschien enkele vakken laten vallen)
Hou er wel rekening mee dat je een hoop "basis" zal missen. opleiding Architectuur ontbreekt (vroeger toch?) een cursus autocad; terwijl je in het tweede jaar AA al op enig niveau zou moeten staan.

succes.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Mike Wazovsky

Hallo
Kheb nog een twee vraagjes:
Maak je met Autocad voornamelijk 2D of 3D tekeningen?
Gaat het werk op den duur niet vervelen? Ik bedoel niet de studie, maar wel: in het architectenbureau, dag in dag uit aan de computer, de ideeën van "meneer de architect" uitwerken.

jo-king

Citaat van: Mike Wazovsky op za 24 11 2007, 16:02:42
Hallo
Kheb nog een twee vraagjes:
Maak je met Autocad voornamelijk 2D of 3D tekeningen?
Gaat het werk op den duur niet vervelen? Ik bedoel niet de studie, maar wel: in het architectenbureau, dag in dag uit aan de computer, de ideeën van "meneer de architect" uitwerken.

de gewone autocad is voornamelijk gericht op 2d tekenen. je kan er wel 3d objecten in creeeren, maar de presentatie hiervan op een plan afdrukken laat vaak te wensen over.
dan ga je meer naar een architectural editie van autocad (voorheen ADT) of Revit.

maar in de praktijk tekent de bouwsector voornamelijk nog steeds 2D...

vervelen hangt van je additude & werkgever af.. soms mag je al eens mee ontwerpen ;)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Livje

hallo collega's en toekomstge collega's,
Ben sinds 2001 aan het werk als AA in een architectenbureau en ik kan je zeggen dat mijn dagtaken zeker en vast niet eentonig zijn.
Het kan gebeuren dat er veel tekenwerk moet gebeuren, maar dit wordt dan ook afgewisseld met het maken van bestekken, lastenboeken, prijsvergelijken, een sporadische 3D voorstelling.
Krijg zelfs de kans om samen met de architecten hier een ontwerp te maken, teken dus niet enkel het idee van de architect uit, help dus ook mee aan het ontwerp ervan.

kwa loon heb je gelijk, ben gestart aan een minimumloon maar ze hebben hier na drie maand wel gezien dat er een aanpassing diende te gebeuren indien ze me wilden houden.

Werk nu al bijna 8 jaar als AA en doe mijn job nog altijd even graag.

Stein

Over lonen gesproken. Ik ben niet met AA bezig maar in avondschool met een opleiding tot bouwkundig tekenaar. Kunnen de mensen die al werken eens zeggen wat het me in de toekomst kan bieden. Ivm loon (concrete nettocijfers graag, je hoeft je eigen loon niet prijs te geven, maar zoiets van "het varieert tussen ... en ...") en ook het verschil in aanzien en takenlast tussen een AA en bouwkundig tekenaar.

alvast merci.

Stein

Ik was misschien wat snel met m'n vraag over lonen, ik heb intussen al enkele andere topics gelezen. M'n vraag ivm AA vs bouwkundig tekenaar blijft wel. Nu, ik was me nog wat aan het afvragen. Eens ik wat ervaring heb, wat vinden jullie het interessantste? Op zelfstandige basis gaan werken of als bediende binnen een bedrijf? wat zijn de voor- en nadelen?

jo-king

Citaat van: Stein op do 21 02 2008, 21:02:41
M'n vraag ivm AA vs bouwkundig tekenaar blijft wel.

een AA is "gediplomeerd" om "meer" functies uit te oefenen. (werfvergadering, topografie, ...) maar dat belet natuurlijk niet om een bouwkundig tekenaar met motivatie op kantoor dezelfde functies te laten uitoefenen.

Citaat van: Stein op do 21 02 2008, 21:02:41
Op zelfstandige basis gaan werken of als bediende binnen een bedrijf? wat zijn de voor- en nadelen?

is een beetje offtopic hier; en het lijkt me een onderwerp dat al eens aangehaald is in een andere topic...
ikzelf heb voorkeur aan bediende. (vakantie; verzekering; pensioen) met optie van zelfstandige in bijberoep.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Aizell

Citaat van: Yves op vr 10 08 2007, 18:05:20
Hallo,

groeten

Yves

hello,

Ik ben opzoek naar werk als bouwkundig tekenaar, ben wel niet afgestudeerd als AA maar heb het 3jaar gevolgd en ben nog altijd heel geïnteresseert om deze voort te zetten.

Groetjes

jo-king

Citaat van: Aizell op za 26 09 2009, 15:48:45
hello,

Ik ben opzoek naar werk als bouwkundig tekenaar, ben wel niet afgestudeerd als AA maar heb het 3jaar gevolgd en ben nog altijd heel geïnteresseert om deze voort te zetten.

Groetjes

Aizell, je antwoord op een post van meer dan 2 jaar geleden.
je bent waarschijnlijk beter af om even een nieuwe topic te starten in "Jobs, stage, reclame"
zo ga je meer aandacht krijgen, dan ergens vanachter in een (oud) topic...

succes  :)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller