Ingevoerde lijnlengte klopt niet! [OPGELOST!]

Gestart door derockere, za 21 08 2021, 14:45:49

Vorige topic - Volgende topic

derockere

Ik ben bezig een grondplan van ons huis te tekenen i.v.m. een eendraadschema van de elektrische installatie.
Er zijn 3 tekeningen t.t.z. kelder, gelijkvloers en 1e verdiep.
Gelijkvloers en 1e verdiep zijn af gewerkt. De kelderruimte had ik getekend d.m.v. de tekening van het gelijkvloers als xref te gebruiken. Dus de buitenmuren kon ik gewoon van hoek tot hoek overnemen zonder dat ik enige bemating  moest invoeren. Ik wil zeggen dat ik geen enkele lijn moest tekenen waarbij ik de lengte in mm moest invoeren.
Welnu in de kelder zijn enkele kleinere ruimtes voorzien. Deze wou ik er nu bij intekenen.
Als ik hier nu een lijn van 4000mm in teken krijg ik in werkelijkheid een lijn van 158,8317mm lengte.
Mijn units staan echter juist.
Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

julien

Heel eigenaardig.
Zou het mogelijk zijn een deel van dat bestand te uploaden zodat we er naar kunnen kijken?

derockere

Ik hoop dat je er iets mee kan doen?
Vooraf dank!

derockere

Nog eentje. Ik kreeg het er niet bij!

derockere

Ik heb toch iets ontdekt in de "Attach External Reference".
Deze staat gespecifieerd in inches, hoe kan ik dit omzetten naar milimeters?

derockere

Ondertussen heb ik wat verder gezocht en een tijdelijke oplossing gevonden op:

https://forums.autodesk.com/t5/autocad-forum/xrefs-with-different-units/td-p/2889272

Ik heb de DWGUNITS opdracht uitgevoerd op beide tekeningen en heb gezien dat de tekening van het gelijkvloers in inches was, alhoewel de maataanduidingen er correct uitzien.

Deze opdracht heb ik dan voor de kelder gemakkelijkshalve aangepast volgens onderstaande gegevens.
DWGUNITS
for length <1>
linear display format <4> --> 2 (aangepast)
linear display precision <4>
Scale objects from other drawings upon insert? [Yes No] <yes>
Match INSUNITS to drawing units? [Yes No] <yes>

Met deze instellingen kan ik voort.
In de hoop op een degelijke oplossing!

bart

De tekeningen die je aangeleverd hebt gekregen is  rommel.

de units van die tekeningen is inch maar niet op de juiste manier.
bovendien zijn de maten handmatig aangepast.

De ruimte is op de tekening 4010,..... units breed. en geen 4000 zoals er handmatig van is gemaakt.
als 4000mm de juiste maat is kan je beter een eigen plattegrond tekenen en die rommel weggooien.

wat er precies is gebeurd bij het invoegen van de xref is mij niet duidelijk deels verschaald autocad de units automatische als je ze goed gebruikt

als je deze tekening wel als onderlegger wilt gebruiken is het het makkelijkste
om alleen de units aan te passen naar mm passen in je onderleggers
verschalen is niet nodig er is reeds getekend alsof een unit een mm is.
vervolgens verwijder je de huidige xref's en insert je deze opnieuw.

als het goed is moet het dan wel werken.

ik heb er 1 voor je gewijzigd en gelijk de handmatige aanpassing van de maatvoering even verwijderd

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

derockere

Die rommel heb ik dus zelf getekend!
Prachtig hé?
Het is pas dit weekend dat ik de tekening van de kelder via DWGUNITS heb aangepast aan mijn andere rommel.
Graag had ik in feite geweten hoe dat het komt dat mijn tekeningen zich in inch uitdrukken?
In de "Options" staat gespecifieerd dat alles in millimeters getekend word.

Hoe kan ik dit vooraf verhinderen?

Reimer

Ik heb me ook al eens suf gezocht door dit probleem. Zodra de -DWGUNITS in twee tekeningen verschillend zijn dan krijg je problemen met de schaal. De enige oplossing is dit in de gaten houden.  Het is het eerste dat ik controleer bij ontvangen bestanden.

Groeten Reimer.

julien

Enkele (ongevraagde  :mrgreen: ) tips:
Nooit text override gebruiken voor maten. Dat is echt een aller aller laatste redmiddel.
Wens je ronde maten te gebruiken, dan kan je eventueel Dim roundoff gebruiken.
Om terug te keren kan je de tekst overschrijven met <> en dan krijg je weer de gemeten maat.

Maak een eigen DimStyle aan. Als je Standard aanpast ga je rare dingen krijgen als je die objecten gaat kopiëren en plakken in een andere tekening.

In de dimstyle kan je in tabblad "Primary Units" "Zero suppression" aanzetten. Dan krijg je niet "6070.0000" te zien, maar "6070".

Ook in het tabblad Lines en het volgende dien je de waarden te veranderen zodat je maatlijnen netjes worden.

De draaicirkel van je deur verdient ook meer aandacht. Zorg dat het centerpoint effectief op je scharnier ligt. Zo haal je slaande deuren uit je plan.
Je kan hiervoor 1 keer een dynamisch block maken en dan pas je dat per deurgat aan in een seconde tijd.
Meer info hierover: https://cadsite.be/cursus/les_4/

Je units stonden inderdaad in Inches.

Je laat het klinken dat het eigenaardig is dat je maatvoering dan juist is. Maar dat is logisch. Autocad weet niet of jij een huis van 6070mm breed hebt of eentje van 6070". Je tekent altijd in eenheden en via units kan je autocad vertellen waarvoor die eenheden staan.

bart

je voorkomt foute instellingen door een template te maken waarin ze goed staan.
en bij nieuwe tekening te beginnen met deze template.

kies bij je instellingen voor iso en metric

MEASUREMENT staat in de plattegrond ook op 0 dus de tekening gebruikt ook arceringen en lijntype die geschikt zijn voor inche

het makkelijkst om de zaak goed te krijgen is een nieuwe lege tekening opzetten
en de plattegrond daar in te plakken.

en dan zo nodig even te verschalen met 25,4
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Zet ook MEASUREINIT op 1 (= metrisch), dat wordt bewaard in het Windows register.
AutoCAD 2020 - Windows 10

derockere

Citaat van: julien op di 24 08 2021, 09:00:38
Enkele (ongevraagde  :mrgreen: ) tips:
Nooit text override gebruiken voor maten. Dat is echt een aller aller laatste redmiddel.
Wens je ronde maten te gebruiken, dan kan je eventueel Dim roundoff gebruiken.
Om terug te keren kan je de tekst overschrijven met <> en dan krijg je weer de gemeten maat.

Maak een eigen DimStyle aan. Als je Standard aanpast ga je rare dingen krijgen als je die objecten gaat kopiëren en plakken in een andere tekening.

In de dimstyle kan je in tabblad "Primary Units" "Zero suppression" aanzetten. Dan krijg je niet "6070.0000" te zien, maar "6070".

Ook in het tabblad Lines en het volgende dien je de waarden te veranderen zodat je maatlijnen netjes worden.

De draaicirkel van je deur verdient ook meer aandacht. Zorg dat het centerpoint effectief op je scharnier ligt. Zo haal je slaande deuren uit je plan.
Je kan hiervoor 1 keer een dynamisch block maken en dan pas je dat per deurgat aan in een seconde tijd.
Meer info hierover: https://cadsite.be/cursus/les_4/

Je units stonden inderdaad in Inches.

Je laat het klinken dat het eigenaardig is dat je maatvoering dan juist is. Maar dat is logisch. Autocad weet niet of jij een huis van 6070mm breed hebt of eentje van 6070". Je tekent altijd in eenheden en via units kan je autocad vertellen waarvoor die eenheden staan.
Bedankt voor je tips i.v.m. dimstyle, dit ga ik zeker ter harte nemen.
De symbolen van deuren en ramen heb ik uit een Cad-tekening van internet geleend, ik vond die er goed uitzien.
In de toekomst ga ik alles op voorhand controleren.
Bedankt!