FastFiber

hallo mensen

Gestart door designer68, do 04 02 2010, 18:23:08

Vorige topic - Volgende topic

roy_043

@designer68:
Er bestaat, in de dwg althans, geen verband tussen putnummer, maaiveld en bob. Voor het menselijke oog is duidelijk wat bij elkaar hoort, maar voor het CAD-programma niet. Dus vandaar mijn vraag: hoe krijg je de export naar Excel voor elkaar?

designer68

ik maak gewoon na het geplaatst te hebben een dataextract en die neemt de laagnamen ook mee, nadien kan ik dus overal op zoeken

roy_043

Ik zie inderdaad teksten op verschillende lagen. Bijvoorbeeld deze bij elkaar behorende gegevens:

• Putnr. 75_1444 op laag PUTNUM_DWA
  • putsymbool op de laag DWAPUT
  • maaiveldhoogte 16.84 op laag BKP_DWA
  • bok 14.69 op laag BOK_DWA
Maar het zijn allemaal losse teksten die geen verband met elkaar hebben. En niet, wat ik zou verwachten, 1 block met meerdere attributen. Dus mijn vraag blijft eigenlijk staan: hoe worden deze gegevens correct gegroepeerd geƫxporteerd naar excel?

designer68

nee klopt, ze worden los geexporteerd naar excel en hebben geen verband met elkaar, alles heeft zijn eigen x en y, dat is toereikend voor ons, ze hebben in excel geen verbinding met elkaar, want anders zou ik het per blok moeten exporteren waarbij ieder blok een streng vertegenwoordigd.
voor mij is in eerste instantie alleen het plaatje belangrijk voor ons interne beheer.

designer68

natuurlijk is er een norm qua beheerspakket , maar dit gaat mij om inzicht te krijgen in het principe van de blocks met atributes en niet om het beheerspakket mee te vullen, als ik met dit principe sneller kan tekenen, kan ik daarna met laytrans de norm handhaven voor evt. export.

designer68

Roy

Ik had nog gekeken naar je lsp 2pp maar die wil niet inladen in mijn acad 2009 helaas.

:(

GeOpus

Citaat van: designer68 op za 06 02 2010, 18:21:47
natuurlijk is er een norm qua beheerspakket , maar dit gaat mij om inzicht te krijgen in het principe van de blocks met atributes en niet om het beheerspakket mee te vullen, als ik met dit principe sneller kan tekenen, kan ik daarna met laytrans de norm handhaven voor evt. export.

ok, maar jij moet toch die bok's, dia etc  ingeven als tekst, waarom dan niet in een bestand waar je ook dia, soort, putnummer etc opgeeft. Een vrij eenvoudige routine kan dan alles uittekenen op basis van dat bestand. Het kan dan ook nog gewoon tekst zijn en simpele blocks zonder attribs. Alleen moet dan de put een block met attribuut zijn die de nummer bevat.

designer68

IK BEN HET MET JE EENS maar helaas is mijn kennis van routines niet zo groot, wel zeer interessante materie trouwens, ben er mee aan het stoeien het hele weekeind al.
ben nog op zoek naar een regel om de bob aan het begin en het eind van een getekende streng te zetten.
zat te denken om dat als 2 blocks te inserten, 1 begin bob en een eind bob.
kan ik ze van tevoren in de goede laag zeten en een dialoog meegeven met attdef.
lastig hoor.

roy_043

Citaat van: designer68 op zo 07 02 2010, 13:43:11Ik had nog gekeken naar je lsp 2pp maar die wil niet inladen in mijn acad 2009 helaas.
Als je 2009LT gebruikt dan is dat logisch omdat AutoCAD LT lisp niet ondersteunt. Als je de volledige versie van AutoCAD gebruikt geef dan aan wat je precies doet en wat voor foutmeldingen je te zien krijgt.

designer68

ik gebruik de volledige 2009 versie.
ik laad in met appload en dan de 2pp.lsp.
succesfully loaded geeft hij aan.
dan type ik op de command bar: 2PP
Unknown command geeft hij dan aan.

roy_043

OK: je kunt de lisp dus WEL inladen. :vreegoe:
Stap 2: volg deze instructie op:
Citaat van: roy_043 op ma 27 07 2009, 18:40:19LET OP:
Je moet de lisp aanpassen aan jouw eigen situatie. Lees daarvoor alle regels in het bestand die beginnen met ;;;

designer68

heb hier het voorbeeld van wat precies de bedoeling is.
als ik dit blok kan plaatsen met een begin en een eindpunt is het klaar.
kan ze dan zelf wel definieren naar laag etc.

enige probleem voor mij is dat ik maar 1 insertion point heb.
zou ook het eindpunt moeten kunnen aanklikken en hij het block passend plaatst.

roy_043

Probeer eerst eens uit of je iets met de lisp kunt. Dus:

• Instructies in bestand doorlezen.
  • Blocks maken voor begin- middel- en eindpunt.
  • Recept maken.
  • Recept aanroepen m.b.v. kleine lisp of m.b.v. een macro.

designer68

ik zal er mee stoeien, heb zelf weinig kennis van lisp, maar goed al doende leert men.

designer68

ik zal eerst een boek kopen want kom er niet uit nog.

FastFiber