hallo mensen

Gestart door designer68, do 04 02 2010, 18:23:08

Vorige topic - Volgende topic

designer68

ik werk als tekenaar in de riolering.
ik moet elke lijn handmatig intekenen met een bob an het begin onder de lijn en een bob aan het eind onder de lijn.
tevens moet er een diameter in het midden boven de lijn.
kan dit automatisch (atributes) of moet het handmatig?
heb ooit deze vraag eerder gesteld maar geen toereikend antwoord gehad.
als ik het in een blok doe met attributes stretchen de bob s mee met de lijn .
de lijn is variabel maar de bob en diameter moeten op een vast punt blijven tov de lijn

vr. groet,  designer :(

roy_043

Je bedoelt waarschijnlijk dit:
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3547.0 :mrgreen:

Ik heb eigenlijk nooit vernomen of je met mijn programmaatje (2PP.lsp) iets hebt kunnen aanvangen...

H@rm

Citaat van: designer68 op do 04 02 2010, 18:23:08
ik werk als tekenaar in de riolering.
ik moet elke lijn handmatig intekenen met een bob an het begin onder de lijn en een bob aan het eind onder de lijn.
tevens moet er een diameter in het midden boven de lijn.
kan dit automatisch (atributes) of moet het handmatig?
heb ooit deze vraag eerder gesteld maar geen toereikend antwoord gehad.
als ik het in een blok doe met attributes stretchen de bob s mee met de lijn .
de lijn is variabel maar de bob en diameter moeten op een vast punt blijven tov de lijn

vr. groet,  designer :(

Zijn deze lijnen willekeurig getekend of zijn ze op maat (hoogte) getekend? Als dat laatste het geval is zou je met fields kunnen gaan stoeien. Maak een dynamic block met aan begin en einde een field (=bob) en maak het geheel strechbaar.
Dan hoef je helemaal geen waardes meer in te typen .

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

designer68

Citaat van: roy_043 op do 04 02 2010, 19:12:38
Je bedoelt waarschijnlijk dit:
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3547.0 :mrgreen:

Ik heb eigenlijk nooit vernomen of je met mijn programmaatje (2PP.lsp) iets hebt kunnen aanvangen...

Roy,

Je macro heb ik gebruikt en wert prima, de lisp lukte me nog niet maar zal er even me stoeien nog.

verder is het voor mij nog even uitzoeken hoe het moet om op een juiste manier terug te reageren, sorry.
Dank in elk geval voor je hulp.

roy_043

OK. En als het niet lukt: gewoon vragen (via het forum).

designer68

Citaat van: H@rm op do 04 02 2010, 19:31:51
Zijn deze lijnen willekeurig getekend of zijn ze op maat (hoogte) getekend? Als dat laatste het geval is zou je met fields kunnen gaan stoeien. Maak een dynamic block met aan begin en einde een field (=bob) en maak het geheel strechbaar.
Dan hoef je helemaal geen waardes meer in te typen .

Michel

michel,

de lijnen (strengen) varieren elke keer, alleen de bob links en rechts moeten steeds op dezelfde plaats tov begin en eindpunt van de lijn komen en de diameter steeds in het midden aan de boven kant van de lijn.

groet, designer

designer68

Citaat van: roy_043 op do 04 02 2010, 20:46:05
OK. En als het niet lukt: gewoon vragen (via het forum).

ja oke, dit is neem ik aan de goede manier om terug te reageren neem ik aan toch?

roy_043

Ja precies. De meeste mensen die vragen beantwoorden waarderen een terugmelding. En voor mensen die een onderwerp (later) doorlezen is het natuurlijk bijzonder handig als de vragensteller aangeeft of hij iets aan een antwoord heeft gehad.
Zie ook hier: http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=33.0

Reimer

Beste Designer,

het tekenen van riolering heb ik zelf ooit vereenvoudigd met een dynamisch block. Bijgaand vindt je het voorbeeld.
Het insertionpoint zit aan de ene kant van de rioolstreng. Het andere punt is vrij te verplaatsen. De bob's en materiaaldiameter zijn in te vullen m.b.v. attributen. De strenglengte en het verhang worden automatisch berekend en zijn desgewenst aan of uit te zetten.
Het is alleen jammer dat het richtingspijltje niet automatisch de laagste bob aanwijst. Ik vergeet deze nog wel eens goed te zetten.

Reimer.

GeOpus

Wij hebben een tool in GeOpus die het tekenen van riolering in AutoCAD of BricsCAD grotendeels automatiseert. Dit werkt in principe met in het terrein opgenomen posities van knopen (onderzoekschouwen) maar zou je ook kunnen simuleren door manueel punten aan te maken. Deze punten hebben een nummer (bv. putnummer). Op basis van een eenvoudig ASCII bestand waarin de gemeten BOK's, diameters, materialen e.d. worden opgegeven en de verbanden tussen de putten (inkomend (abc..)/uitgaand(xy..)) wordt de tekening automatisch gegenereerd. De leidingen (gewoon lines) krijgen labels (gewoon text) met de berekende lengte, helling en eventueel andere eigenschappen. Ook alle putlabels worden getekend. Alles volgens GRB (Vlaams) richtlijnen. Deze tool wordt vnl. gebruikt om riolering bestaande toestand van opmetingen te genereren. Maar als je enkel dat gebruikt is de eventuele aanschaf van een module GeOpus natuurlijk wat overkill...

Maar we doen ook maatwerk natuurlijk...(ook in NL maar dan voornamelijk mbt (nuts)leidingregistratie).

roy_043

Wat zijn BOB's en BOK's?

designer68

Citaat van: roy_043 op vr 05 02 2010, 10:16:04
Wat zijn BOB's en BOK's?

Hallo Roy

Bob en bok is hetzelfde en is letterlijk de onderkant van de buis tov van het NAP.

Reimer

Ik was ondertussen ook al aan het typen:

Ik gebruik altijd de term BOB; hiermee wordt de hoogtemaat aangegeven van de Binnen Onderkant Buis.
BOK staat voor Binnen OnderKant buis en is dus dezelfde aanduiding.

De BOB aan het begin en aan het einde van een streng geven, samen met de lengte, het verhang (afschot) in de buis. Dit is weer van belang voor rioolberekeningen en een juiste afwatering.

Reimer

designer68

Citaat van: Reimer op vr 05 02 2010, 10:33:38
Ik was ondertussen ook al aan het typen:

Ik gebruik altijd de term BOB; hiermee wordt de hoogtemaat aangegeven van de Binnen Onderkant Buis.
BOK staat voor Binnen OnderKant buis en is dus dezelfde aanduiding.

De BOB aan het begin en aan het einde van een streng geven, samen met de lengte, het verhang (afschot) in de buis. Dit is weer van belang voor rioolberekeningen en een juiste afwatering.

Reimer

Reimer,

Ik heb je block bekeken en ziet er goed uit.
Alleen heb jij hem een vaste maat gegeven en ik weet niet hoe ik hem kan stretchen en de diameter en de bob gehandhaafd blijfd tov de lijn.

Groet,
designer

GeOpus

Net zoals in Vlaanderen een 'waterslikker' in Nederland een 'straatkolk' is...    :wink: