FastFiber

cirkels of blocks plaatsen op begin en einde lijn

Gestart door designer68, zo 19 07 2009, 16:12:40

Vorige topic - Volgende topic

designer68

Beste mensen. :D

ik vraag mij af of er een mogelijkheid is via lsp om op een getekende lijn op beide einden een cirkel te tekenen.
ipv een cirkel zou een symbool ook mogelijk zijn.

verder vraag ik me af of er iets is dat ik tekst kan selecteren en dmv de lijn te klikken op vaste plaats en qua rotatie zelfde als de lijn te zetten.

wil de tekst graag links en andere kant rechts onder de geselecteerde lijn hebben.

groet,  designer68

roy_043

Beste designer68,

Probleem 1: cirkels op eindpunten lijn.
Probeer deze macro eens (dus gewoon zelf een toolbar-knopje maken):
^C^C^C_CIRCLE;\100;_LINE;@;\;_CIRCLE;@;100;
(getest in Bricscad 7)

Probleem 2: tekst plaatsen t.o.v. lijn.
Waarom maak je niet een blok met een attribuut. Met behulp van het insertion point kun je een bepaalde offset t.o.v. de lijn inbouwen. Bij het plaatsen van het blok klik je bijvoorbeeld op het beginpunt van de lijn en voor de hoek bijvoorbeeld op het eindpunt van dezelfde lijn. Werk heel gemakkelijk.

Groet, Roy.

P.S.: ... maar deze dingen zijn natuurlijk ook met lisp te doen. :wink:

designer68

Roy_043

helaas ben ik niet op de hoogte van hoe een macro werkt. kan je me dat eenvoudig uitleggen?

die van het blok met attribuut was een goede tip.

ik hoor het graag even.

groet, designer68

roy_043

designer68

helaas lukt het mij nog niet deze in een macro te maken.
is deze ook mogelijk via lsp?

EddyBeerke

Citaat van: designer68 op wo 22 07 2009, 05:39:19

helaas lukt het mij nog niet deze in een macro te maken.
is deze ook mogelijk via lsp?

Wat je met het bovenstaande bereikt is dat je een cirkel tekent van r=100.
Dan vanaf het centerpunt een lijn met een gekozen richting en lengte en dan nog eens een cirkel r=100.

\ = een pause waardoor userinput gegeven kan worden, bv een punt klikken.
@ = het vorige gebruikte coördinaat.

Een knopje maken kun je doen door het commendo "CUI" te gebruiken er open zich dan een venster waar je een nieuwe knop kunt maken.
(Menu [Tools] > [Customize] > [Interface...])

Ga dan naar het deelvenster "Command list:" selecteer in welke "Categorie(s)" je je nieuwe commando wilt hebben en klik op [New].
De knop heet nu "Command1" (bij mij wel).
Dit kun je aan passen in het deelvenster er naast bij "Properties".
Pas de "Name" (naam voor het commando, dan kun je het makkelijker terug vinden) en "Disrcipion" aan.
Je ziet ook "Macro" waar nu "^C^C" in staat, hier zet je dit in: ^C^C_CIRCLE;\100;_LINE;@;\;_CIRCLE;@;100;

Voor het mooie kun je nog een "Image" (plaatje) aan de knop toevoegen (zelfs een foto).
Maar goed dat ga ik nu niet uitleggen.

Als dit gelukt is moet je dit naar ene toolbar slepen naar keuze.
Wil je een nieuwe maken klik je op "Toolbars" met rechts en kiest "new" > "Toolbar".
Geef ook deze een andere naam.
Zoek je nieuwe commando op in "Command list:" en sleep deze naar de nieuwe toolbar.
Sluit het venster af door op [Aplpy] te klikken en [OK].

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

designer68

hartelijk dank mensen.

de macro is gelukt met jullie hulp.
nu alleen het block met attributen nog.
als ik de lijn langer maak dan het symbool is, verplaatst de tekst en wordt uitgerekt.

designer68

als ik de cirkels zou willen vervangen door blocks, is dat mogelijk via de macro of kan ik beter blocks van de cirkels maken en replacen?

ben benieuwd.

groet, designer68

roy_043

Beste designer68,

Omdat ik zelf niet zo vaak werk met rioleringen heb ik een lisp gemaakt die wat veelzijdiger is: 2PP.lsp.
In principe kan 2PP gebruikt worden voor alles volgens dit formaat:
<--------o-------->
<-----------------o
X--------o--------X
<------------------
O--------x--------O
De gebruiker wordt gevraagd om twee punten. Tussen deze twee punten kan een lijn worden getrokken, en op deze punten, en op het middelpunt tussen deze twee punten, kunnen blocks worden geplaatst. 2PP kan gebruikt worden voor het tekenen van allerhande dingen van pijlen tot rioleringen en van het aangeven van de overspanning tot de richting van het dakafschot enz.

LET OP:
Je moet de lisp aanpassen aan jouw eigen situatie. Lees daarvoor alle regels in het bestand die beginnen met ;;;

Groet, Roy.