FastFiber

penmuis

Gestart door extec, di 07 02 2006, 11:19:16

Vorige topic - Volgende topic

extec

vanwege rsi klachten werd mij door de arbodienst geadviseerd een penmuis te gebruiken. maar men kon niet een specifiek type aangeven welke voor autcad goed werkte. iemand hier enige ervaring mee?
hij  die inspireerd tot goede daden is groter dan wie ze volbrengt.

tora

Remo

Ik heb een tijdje een Wacom tablet met pen gebruikt......  ging een maandje ok, daarna weer last...
Heb nu een leuke verzameling van 4 verschillende muizen met verschillende hoogtes en grootte,  en als ik die regelmatig wissel,geen problemen meer.....
al jaren geen last meer....
Het komt hier op neer, van elk invoer apparaat krijg je op den duur last, maar als je verschillende afwisselt belast je steeds andere pezen.

julien

Ik gebruik hier een goedkoop pen tabletje van wacom in combinatie met een gewone muis.
Ik wissel deze constant af en heb zo goed als geen klachten meer.

jo-king

ik kon het gebruik van een pen in autocad nooit gewoon worden. lang leven de muis-invoer :)

ps:ik vind het gek dat jullie allemaal klachten hebben van RSI...

ik kan er kompleet naast zitten, maar volgens mij ligt het helemaal niet aan de muis of pen, maar aan de manier waarop je ze hanteerd.
zo leg ik telkens mijn volledige onderarm op de tafel, zodat ik mijn pols minimaal belast met extra gewicht. de muis ligt losjes onder mijn handpalm.
zo werk ik +- 8 uur per dag met autocad, (redelijk low-budget muis)
en surf ik 'savonds nog eens een 4 a 5 uur... (logitech's cordless mouseman)

handig tipje voor de ogen: zorg altijd dat je scherm's refresh-rate op minimum 75hz staat...
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

julien

Citaat van: jo-king op di 07 02 2006, 12:37:57
handig tipje voor de ogen: zorg altijd dat je scherm's refresh-rate op minimum 75hz staat...
Dit geldt voor een CRT scherm, maar voor flat screen's ligt dit anders.
Die stel je in op hun 'ideale' resolutie. Het scherm op mijn werk (belinea 21"flat) heeft een resolutie van 60Hz.

Remo

Ik zit zowel thuis als op de zaak volledig arbotechnisch verantwoord. en toch kreeg ik na 12 jaar AutoCAD en intensief computergebruik rsi klachten.
maar zoals ik al zei nu al weer een paar jaar klachtenvrij.....

misschien werken wij te hard  :-)

jo-king

Citaat van: Remo op di 07 02 2006, 13:25:26

zonder twijfel de oorzaak :D

dus beste vriendjes.. leer je les hieruit! :p
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

extec

Citaat van: Remo op di 07 02 2006, 13:25:26
Ik zit zowel thuis als op de zaak volledig arbotechnisch verantwoord. en toch kreeg ik na 12 jaar AutoCAD en intensief computergebruik rsi klachten.
maar zoals ik al zei nu al weer een paar jaar klachtenvrij.....

ik zit ook volledig arbotechnisch verantwoord. maar dat te hard werken.... ik ben ambtenaar... dus daar zal het niet aan liggen.  :lol:
maar alvast bedankt voor de tips.

tora

extec

overigens, ik werk met 2 beeldschermen. hoe gaat dat dan? ik begreep dat het A4 of A5 formaat van de tablet het beeldscherm bestrijkt.

tora

AHA-D

Ik denk dat ik gemiddeld 12 uur daags aan de computer zit en heb periodes gehad waarin ik overwoog om links te leren "muizen", van wege te veel pijn. Terzijde : voor precisie-invoer was dat een ramp, waarschijnlijk heb je intensieve training nodig om dat tot een goed einde te brengen.

Mijn konklusie (ben nu pijn-vrij) is deze die hier boven ook al vermeld staat : zorg voor een deftige ondersteuning. Beide armen rusten vanaf de ellebogen tot de polsen op de tafel. Bij toetsenbordgebruik hangen enkel je handen boven het toetsenbord. Bij muisgebruik steunt ook je hand lichtjes op de muis en zijn het enkel de vingers die "zweven", of lichtjes rusten op de muisknoppen (voldoende - maar niet te veel - tegendruk op de muisknoppen is dus belangrijk). Heel erg belangrijk is ook dat je je bewust bent van je houding. Ik heb mezelf moeten afleren om de schouder op te trekken in een (denk ik : natuurlijke) reaktie om het gewicht op de arm die moet bewegen te verminderen. Het is vooral het voortdurend onder spanning houden van schouder, arm, hand dat 'dodelijk' is. Bovenstaande wil dus zeggen dat je voor je scherm zeker 60-70 cm nodig hebt om je armen en toetsenbord te leggen. Dit moet bovendien een zeer stabiele oppervlakte zijn. Die zogenaamde computermeubeltjes met een uitschuifbaar plankje voor het toetsenbord zijn wat dat betreft een ramp en zouden mogen verboden worden. Let ook op de symmetrie van je houding. Ik heb nog veel problemen gehad aan de linkerschouder, dat was kompensatie van de spieren op de belasting aan de rechterkant.

Werken aan een computer is een beetje als lasten tillen. Je moet het eerst lang genoeg verkeerd doen, en voldoende "afzien" als gevolg daarvan, vooraleer je beseft hoe het wel moet en je een kontinu achtergrondsbewustzijn ontwikkelt omtrent je houding.

Een tablet vind ik goed voor vrij tekenen en voor die momenten waarbij je zeer snel verschillende posities moet kunnen aanklikken (bepaalde spelletjes bijvoorbeeld  :wink:). Als algemene computerinvoer vind ik de muis net iets handiger. Het is, denk ik, dan vooral het feit dat een muis stabieler zijn positie houdt bij het klikken dan een pen die het verschil maakt.

Alex

julien

Dat is ook mijn idee erover.
Bij solid edge moet je regelmatig de muis/pen een tijdje stil houden om een snelmenu te krijgen. Als je dan een beetje beweegt ben je je menu kwijt. Dit is vrij moeilijk met een pen, hiervoor gebruik ik de muis, maar voor surfen, verkenner en solid edge part vind ik die pen zeer handig en ook ik ben nu zo goed als 'pijn-vrij' ondanks de 12 uur per dag PC gebruik.

extec

mijn werkplek is ook aan alle kanten bekeken en aangepast. zo heb ik een speciaal uitgezochte stoel en een speciaal cad-bureau. toch net in periodes wanneer ik veel teken, dus veel en snel verschillende posities aanklikken, beginnen de klachen. Ik ben er wel achter dat het bij mij hoofdzakelijk te maken heeft met de stand van mijn ring- en middelvinger. deze houd ik meestal vrij van de muis. dus staan die spieren steeds onder spanning. al verschillende standen en muizen geprobeerd. Dus vandaar dat ik nu een tablet ga gebruiken in afwisseling met een muis. Men gaat de Intuos3 A4 voor mij bestellen.
iedereen bedankt voor de reacties. misschien is het goed in deze of een andere topic de ervaringsuitwisselingen over rsi klachten op gang te houden.
misschien kan deze topic een andere naam krijgen, bijvoorbeeld RSI (muispen) ?

tora

julien

Voel je vrij hierover een onderwerpje te starten.  :wink:

Dnereb

Op mijn werk gebruik ik een A4+ Wacom Tablet. (de Grafische versie)

Het veld dat je beeldscherm bestrijkt kan je instellen maar het prettigst van een tablet is de moglijkheid om in het custom gebied
allerlei dingen te zetten. (+/- 1300 blocks in menu's gegroepeerd en nog wat macro's om uit te lijnen e.d.)
Ik heb wel gemerkt dat de grote bewegingen juist goed zijn omdat je dan echt met je arm beweegt. en ik wissel ook af met de muis.

volgens mij helpt het wel om RSI te voorkomen, maar genezen......

extec

Citeer
volgens mij helpt het wel om RSI te voorkomen, maar genezen......

nee dat denk ik ook niet maar als je niet constant de verkeerde beweging maakt of de verkeerde houding aanneemt, zal het toch over gaan niet? :lol:

tora

FastFiber