FastFiber

penmuis

Gestart door extec, di 07 02 2006, 11:19:16

Vorige topic - Volgende topic

AHA-D

RSI genezen (terwijl je verder werkt) is moeilijk om een aantal redenen : je blijft hoedanook belasting uitoefenen in de getroffen streek, wat dus beschadigd of ontstoken is moet nog altijd meewerken (terwijl het eigenlijk tegenwerkt). Je hebt pijn en in het vermijdingsgedrag ga je weer andere dingen overbelasten : bijvoorbeeld een lastige linkerschouder terwijl je rechts met je muis bezig bent. Het is moeilijk om je gedrag aan te passen omdat je werkhouding voor een groot deel onbewust is.

Wat ik gelezen heb is dat je best niet langer dan 3 maand sukkelt omdat dan het risico steeds groter wordt dat een tijdelijke situatie omslaat naar permanente beschadiging.

Waar ik persoonlijk meest vooordeel uit haal is om nu en dan eens stil te staan bij mijn eigen houding en de plekken opzoek waar spieren gespannen staan. Die kun je meestal ook gewoon ontspannen zonder dat de bediening van toetsenbord, muis en andere zaken er onder lijdt. Of het is dan tijd om je stoel bijvoorbeeld iets lager te zetten zodat je op je ellebogen kunt steunen. Of om wat plaats vrij te maken zodat je je armen vrij kunt uitstrekken op het werkvlak.

Alex

extec

gelukkig ben ik er volges de arbo-arts vroeg genoeg bij geweest. ik kreeg wat  pijn onder mijn schouderblad. dat was het begin van een soort ontsteking. dat is nu over. maar ik kan wel voelen dat bepaalde spieren in mijn rechter hand en arm constant onder spanning staan als ik de hele dag aan het tekenen ben. heel af en toe word ik 's nachts wakker en doen die spieren pijn. zolang ik afwisselend werk heb heb ik (nog) geen last. dus heb ik goede hoop dat het zo opgelost kan worden. Ik hoor net dat de tablet binnen is. ik zal de boel aansluiten en proberen. ik zal mijn bevindingen hier plaatsen. :)
hij  die inspireerd tot goede daden is groter dan wie ze volbrengt.

tora

phong

mag ik hier even op inpikken?  Ik heb al 2 jaar zeer ernstige RSI klachten en ik begin voor mijn job te vrezen.  Sinds een half jaar werk ik nu linkshandig, met als enige gevolg TWEE pijnlijke handen.  Chiropractor hielp niet, sinds kort ga ik naar een accupunturist.
Stressbal, warme compressen, kraken, naalden, afwisseling,... niets helpt.
Heeft er iemand van jullie ervaring met succesvolle therapieën of methodes? 

Joop

RSI is een probleem dat bij ons, CAD tekenaars, hoort. De een heeft er veel last van de ander minder.
Vorige week las ik in de krant dat eindelijk officieel vaststaat dat RSI een lichamelijke en geen geestelijke klacht is.
Dat is voor ons niks nieuws, dat weten wij natuurlijk al veel langer dan de Hoge Heren.

Sinds een jaar of drie heb ik last van RSI.
Om de klachten binnen de perken te houden zodat ik zonder veel problemen kan blijven werken, gebruik ik een gel met een ontstekingsremmend en pijnstillend middel.
In mijn geval is dat Advil. Deze bevat ibuprofeen.
De verkrijbaarheid van Advil in Belgie weet ik niet. In nederland is deze gewoon bij de drogist te verkrijgen.
Als ik pijn heb smeer ik de pijnlijke spieren in plus de spieraanhechting, omdat hier meestal de onsteking zit met pijnuitstraling naar de spier.
Als ik weer eens last heb doe ik dit twee keer per dag, s'morgens en s'avonds.
Na een, of een paar, dag(en) zijn de klachten weer voor een tijdje verdwenen.
Als je erge RSI klachten hebt zul je waarschijnlijk een langere tijd moeten smeren voor je resultaat merkt, maar het lijkt mij dat je toch al na enkele dagen enig resultaat moet merken.

Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

AHA-D

Misschien heb ik gemakkelijk praten omdat ik er nu van af ben, maar toch.

RSI draait helemaal rond ontstekingen en overbelasting van spieren en gewrichten.

Ontstekingsremmers bestrijden strikt gezien een situatie die er al niet zou moeten zijn. Pijnstillers zijn naar mijn mening dan zeker al een stap te ver, want pijn is een alarmsignaal van je lichaam. Als je de pijn tegenwerkt kun je de verkeerde situatie nog langer doortrekken, met nog zwaardere beschadiging tot gevolg. Een pijnstiller en/of ontstekingsremmer kan enkel tijdelijk om een toestand te doorbreken. Zoals de dokter me vertelde bij een overbelasting van de rug : "de zenuw heeft een duw gekregen en veroorzaakt daardoor een zwelling, die zwelling klemt de zenuw nog verder af, en zo wordt de situatie steeds erger, daarom is het best dat ik je nu een injectie geef om de boel te ontzwellen en dan komt alles weer goed". Wat ook zo was.

Daarom zie ik pijnbestrijding ook enkel tijdelijk verantwoord omdat je door de pijn soms zo'n gebrekkige houding aanneemt dat je alle andere delen van je lijf totaal overbelast. Het is absoluut nodig om die vicieuze cirkel te doorbreken.

Maar in het algemeen zie ik enkel heil in de inrichting van je werkplaats en je eigen houding. Toen ik voltijds zelfstandig bezig was zat ik een tijdlang aan een veel te klein tafeltje. Ik had alle symptomen : pijn, "slapende" armen, ... Ik ben rechtshandig maar heb ook langdurig links pijn gehad, zo erg dat ik amper kon autorijden. Ik wist op zeker moment niet wat ik met m'n linkerarm moest doen : aan het stuur houden, op de armsteun leggen, laten hangen, ... alles was knagende pijn. Ik zat dus met mijn linkerschouder te compenseren dat ik mijn rechterarm veel te veel omhoog wilde houden.

Finaal heb ik een groot werkblad gemaakt waardoor ik m'n armen languit voor me kon leggen, stoelhoogte aangepast en een soort bewustzijn van de eigen houding ontwikkeld, zo van "je zit weer met je schouder opgetrokken, ontspan je".

Ik ben er niet meteen van af geraakt, maar wel met hoogtes en laagtes, tot je op zeker moment beseft dat je al 3 maand lang niets meer hebt gevoeld (wat RSI-pijn betreft dan  :wink:) en zo is het tot op heden nog steeds. En ik zit dagelijks toch wel minimum een uur of 12 achter één of andere computer ...

Alex

Joop

AHA-D

Ik ben het met je eens dat pijnbestrijding alleen niet goed is, om alle door jou genoemde redenen.
Dan doe je alleen aan symptoom-bestrijding
Als je echter pijn hebt is bestrijding niet fout, zolang dit niet het enige is.
Werkplek inrichting en werkhouding bepaald nu eenmaal of je al dan niet RSI krijgt / kwijt raakt.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

FastFiber