Loon voor werk

Gestart door Markske, vr 18 11 2005, 07:47:16

Vorige topic - Volgende topic

Joop

Het is in Nederland inderdaad zo dat je persoonlijke situatie van weinig invloed is op het netto loon.
MAAR, invloed heeft het toch. Denk maar eens aan alle aftrekposten die je kunt creeren zoals ziekte-, studie-, reiskosten.

Goed, het "verdiende" loon.
In Nederland (en ik denk overal) is de functie van (algemeen) tekenaar de laagste die je op een tekenkamer kan hebben.
Alleen je aanvullende kwaliteiten zoals veel ervaring, ontwerpen (designer-draftsman) en of leiding geven hebt dan kun je onderhandelen over je salaris.
Dit doe je in principe over je BRUTO jaarsalaris. Inclusief einde-jaars uitkering en exclusief vakantiegeld.
Want bedenk dat je loopbaanregeling (sparen voor eerder ophouden met werk of een sabbatical) verrekend wordt met je bruto salaris.
En de loonbelasting en sociale premies worden berekend over je bruto jaarsalaris, ook al betaal je dat per maand, op het einde van het jaar volgt de afrekening over het totale inkomen.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

bart

Citaat van: Joop op wo 23 11 2005, 08:57:41
Het is in Nederland inderdaad zo dat je persoonlijke situatie van weinig invloed is op het netto loon.
MAAR, invloed heeft het toch. Denk maar eens aan alle aftrekposten die je kunt creeren zoals ziekte-, studie-, reiskosten.

Ik defineer netto loon als het bedrag dat maandelijks door de baas op mijn bankrekening wordt gestort.
Hierop hebben bovengenoemde aftrekposten geen invloed meer.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Joop

Sorry Bart,

Maar op het einde van het jaar maakt het wel uit (hopenlijk).
Bovendien is het maandelijkse netto bedrag dat je op je rekening krijgt gestort  afhankelijk van de diverse belastingvoordelen en verplichtingen, zoals:
-vooraftrek hypotheek
-bedrijfssparen / levensloopregeling (word van je bruto salaris afgetrokken)
-pc-prive project (word ook van je bruto salaris afgetrokken)
-al dan niet deelnemen in pesioenfonds
-al dan niet delnemen aan wao-gat verzekering
-enz
-enz
-
-
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

bart

Citaat van: Joop op wo 23 11 2005, 11:03:56

-bedrijfssparen / levensloopregeling (word van je bruto salaris afgetrokken)
-pc-prive project (word ook van je bruto salaris afgetrokken)
-al dan niet deelnemen in pesioenfonds
-al dan niet delnemen aan wao-gat verzekering

deze bedrijfs gebonden zaken hebben inderdaad invloed.
(hyphotheek rente niet. dit wordt niet meer door de baas verekend en valt daardoor ook niet meer onder de netto - brutto definitie)

bovengenoemde zaken veranderen echter nauwelijks en zijn bij een opslaggesprek dan ook niet intresant.
(als je van baan wisselt of twee verschillende banen wilt vergelijken natuurlijk wel)
Over het algemeen stijgen dergelijke premie's alleen maar waardoor een netto opslag afspraak gunstiger uitpakt dan een  brutto afspraak.
Eigenlijk het einige probleempunt was rond het ziekenfonds omslagpunt.
omdat dan het werknemersdeel niet meer door de baas wordt ingehouden.
Maar dat is eind van het jaar ook niet meer van toepassing.

ps. dit was mijn laaste reactie inzaken deze vraag
ieder moet voor zich maar bepalen hoe men met dit soort dingen omgaat.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Dnereb

Ik wil best het verschil tussen gehuwd/samenwonend of alleenstaand van jou ontvangen hoor!
ik denk dat je het verschil daarvoor toch iets te groot vindt.

tom.bauwels

Hoi Mark,

ik vind dat je netto loon wel lekker dicht bij je bruto ligt  :shock:
Een vriend van me is bachelor EM en werkt ook als tekenaar sinds een 2 tal jaar. Hij heeft ook meer kennis van elketriciteit etc en wordt daar ook voor gebruikt, maar ik weet dat zijn loon begin: 2025 was, na 1 jaar 2230 en nu 2380 bruto.  (waar je geloof ik 1450 van over zou houden?)

Ligt het niet gewoon aan het feit dat je in NL werkt dat je loon niet zo hoog is? Maart dan nog, je netto inkomen zou je toch steeds moeten zien stijgen per jaar. Je hebt nu toch ook al een pak meer ervaring = snelle werken = beter voor de baas = meer geld voor de baas  => jij moet een hoger loon krijgen. Onderhandelen zou ik zeggen!

Kenny H

Hoe oud is die persoon?

Ik ben er nu 21 en zit tijdens mijn proefperiode op 1550â,¬  brut :(
Mijn medestudenten zitten op 1750â,¬ brut.
Ik ben ook bachelor maar zij hebben geen proefperiode meer.
Die 1550 van mij is volgens die barema's gerekend.
Binnen 2maand eens praten (evaluatie) met mijn werkgever.  :wink:

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Citaat van: tom.bauwels op di 31 01 2006, 15:26:01
Een vriend van me is bachelor EM en werkt ook als tekenaar sinds een 2 tal jaar. Hij heeft ook meer kennis van elketriciteit etc en wordt daar ook voor gebruikt, maar ik weet dat zijn loon begin: 2025 was, na 1 jaar 2230 en nu 2380 bruto.  (waar je geloof ik 1450 van over zou houden?)

Voor die 2380 zou hij 1466â,¬ net overhouden.
Via deze link kun je dit berekenen
KLIK
8) Volvo 4 Life 8)

julien

Ik ben in 2001 begonnen aan 56.000BEF brutto (= €1.388).  :mrgreen:

Je maakt een omrekening brutto-netto, maar dat is voor ons, Belgen. In Nederland zit dat totaal anders.

Philip De Maeyer

Ik werk als tekenaar voor een aannemer in de industriebouw. Volgens de indexering hier in België krijg ik een maandloon (bediende statuut) 2000 euro bruto.