FastFiber

Posnummers

Gestart door chico, vr 21 10 2005, 09:29:20

Vorige topic - Volgende topic

chico

Op draft_1 heb ik de assembly geplaatst van een constructie.
Met het commando 'partslist' heb ik de posnummers aan de assembly hangen.

Op draft_2 staan alle onderdelen van de assembly uitgetekend.
Nu wil ik aan die onderdelen het bijbehorende posnummer hangen (corresponderend met de posnummers op draft_1).
Op dit moment schrijf ik de posnummers 'handmatig' bij de onderdelen.

Nadeel is dat het een tijdrovende manier is en dat de posnummers op draft_2 niet gelinkt zijn met de assembly op draft_1.
Wie weet hier een nettere manier voor ?

julien

Wat bedoel je precies met 'posnummer'?
Welke versie gebruik je?

chico

Ik gebruik SE V17.

Met posnummer bedoel ik het ITEM NUMBER dat in het ballonnetje staat.

julien

Ik denk dat je hier best nog een tussenstap gebruikt.
Wanneer ik dingen nummer met de balonnetjes maak ik hierbij een tabel met  - item nummer - part nummer - beschrijving -
Het part nummer en beschrijving zitten in de properties van je part.
Wanneer je nu in de draft van je assembly je tabel opmaakt kan je deze met deze gegevens laten vullen.
Je draft van de part file kan je als titel via 'callout text' de titel
%{Title|R1}
geven en als part nummer:
%{Document Number|R1}

Bij mijn weten kan je die ballon getalletjes niet exporteren.

AHA-D

Het item-nummer is gelinkt aan de partlist, de partlist is gelinkt aan het assembly-model.

De enige "workaround" die ik nu kan bedenken (kan dit hier en nu wel niet testen) is het herhalen van het assembly-view bij elke tekening van een onderdeel. Als je daar dan een ballonnetje bij het betreffende stuk zet (en ballonnetjes gelinkt aan partlist checkt) dan hoort daar het zelfde item-nummer te verschijnen. Bij display van de assembly kun je dan nog wat "spelen". Je kunt de andere delen van de assembly bij "show" afvinken, zodat enkel het betreffende deel afgebeeld wordt. Je kunt ook een nieuwe lijnstijl aanmaken (bijvoorbeeld grijze stippellijn) en deze toekennen aan alle andere onderdelen. Je krijgt dan een geaccentueerd beeld van waar het stuk in de assembly zit.

Alex

chico

Alex,

Ik werk regelmatig met de manier die jij beschrijft. Maar je kunt je voorstellen dat het een enorm karwei is als de constructie bestaat uit meer dan 100 onderdelen.

Mag ik veronderstellen dat mijn probleem een tekortkoming is in Solid Edge ?

AHA-D

Tja, ik zit nog op V15 te werken omdat ik niet middenin een projekt "upgrade-trouble" wil meemaken. En 'k heb ook nog niets extra getest. Voor zover ik weet dus is de ballon-id niet beschikbaar voor de gebruiker. Maar dat kan ondertussen veranderd zijn.

Wat het uitlichten van een onderdeel uit een assembly betreft is dit toch niet zo'n karwei dacht ik. Je kunt eerst alles selecteren, dat onzichtbaar zetten en dan het ene onderdeel terug aanzetten ? Een ballonnetje met property-text zou natuurlijk sneller werken, dat geef ik toe.

Alex