FastFiber

Maatvoering

Gestart door Markske, wo 21 09 2005, 14:33:36

Vorige topic - Volgende topic

Markske

Hoi-hoi,

iemand al eens een maatvoering uitgezet in MicroStation???
Is niet zo simpel als het lijkt  :?

In ACAD kan je bv. via "snapang" een hoek van bv. een gevel bepalen, en daarna kan je met DIMALIGNED in het verlengde een maatuitzetten.
Probeer dat maar eens in MicroStation... ik kom er (momenteel) nog niet echt uit  :(

Mocht er iemand een oplossing weten...

Groetjes,
Markske

ZZR

Stuur ne keer een vb tekening door, ik vertel je hoe je die maat in ms plaatst

Markske

Citaat van: ZZRStuur ne keer een vb tekening door, ik vertel je hoe je die maat in ms plaatst

Hoi-hoi,

hier een voorbeeld tekening: http://k.1asphost.com/Markske/voorbeeld-tekening.dgn

Het is een ondergrond met daarop al een tracé getekend.
De bedoeling is eigelijk om met een lege topografie te starten, vanuit de zichtlijnen van de gevels maten uit te zetten om nadien het tracé in te kunnen tekenen.

De tekening was een dwg, maar heb ik nu omgezet naar dgn met MicroStation V8.1

Hopelijk kan je mij helpen  :wink:

Groetjes,
Markske

ZZR

Mark,

Indien je bedoelt dat je de puten van de gevels wil bematen tov de straatkant (loodrecht) dan
dien je hier de dimension element optie te nemen. Je kiest hier het 3de icoon. Dimension perp. Klik eerst op de straatlijn daarna snap je naar het hoekpunt van het gebouw.

Zou graag snapshot toevoegen maar lukt me blijkbaar niet via deze site.

Ronny

Markske

Hoi Ronny,

Bedankt voor je snelle reactie.

ik heb al een tijdje sterk het vermoeden dat er presies iets niet klopt met mijn geïnstalleerde versie van MicroStation... ontbrekende update of zo???

hier een snapshot van alle toolbars die ik heb i.v.m. dimensioning:

ik ga proberen m'n probleem een beetje duidelijker uit te leggen:
buiten is er een meetploeg aan het werk geweest, en die hebben bv. een maat genomen vanuit een hoekpunt van een gebouw (uit de zichtlijn van een zijgevel).  Nu is het aan mij om die maat terug uit te zetten in MicroStation. In AutoCAD gebruik ik daarvoor het commando "Dim Aligned"... ik zet de hoek van m'n UCS gelijk een de hoek van de zijgevel en ik geef dan de maat op.
Kan ik in MicroStation ook Aligned Dimenensions gebruiken... en kan ik een lengte of maat ingeven in de Key-in van MicroStation???.

Groetjes,
Markske

ZZR

neem het eerste icoon van je linear dimension toolbox.
zet alignment op true en kies daarna de 3de optie dimension perp.

als ik nu eens wist hoe ik hier een snapshot kon doorzenden had ik het ook gedaan maar helaas.

Ronny

bart

Citaat van: ZZRneem het eerste icoon van je linear dimension toolbox.

als ik nu eens wist hoe ik hier een snapshot kon doorzenden had ik het ook gedaan maar helaas.

Ronny

die kan je niet doorzenden. (uitzonderingen via juliens daargelaten)
maar je kan wel een figuur plaatsen via een linkje naar je eigen webspace
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Als je eigen webspace hebt kan je je afbeelding daar zetten en hier linken met de IMG tags.
[img]URL naar je image[/img]

Kenny H

Indien je geen webspace hebt kun je gebruik maken van

http://www.imageshack.us/
En zo uw gewenste afbeelding up te loaden.
8) Volvo 4 Life 8)

Markske

Citaat van: ZZRneem het eerste icoon van je linear dimension toolbox.

Ronny

Hoi Ronny,

Spijtig genoeg kom ik er nog niet echt uit  :(
Met de instructies die je gegeven hebt, krijg ik een maat die de lengte van een bestaande lijn weergeeft.
Maar eigelijk wil ik zelf een lengte opgeven voor die maat in het verlengde van een bestaande lijn... begrijp je me een beetje?

Groetjes,
Markske

ZZR

Mark,

lijkt dat je het linear dimesion tool dient te gebruiken met alignment op true, daarna accudraw shortcut rq of ra om je assenstelsel in de juiste richting te plaatsen.
Je kan dit ook eerst draaien met ra voor je begint met de plaatsing van een maatlijn,

grtz

ronny