yoin

route66

dag, mijn vraag is hoe kan ik zien in welke eenheid ik aan het teken ben?
ik zou graag een plattegrond in bv meters in modelspace tekenen en dan uitprinten in een verkleinde schaal. Ik weet maw niet wat ik heb als ik op bv 3000 x en 400 Y zit komt daar geen eenheid achter?

Dnereb

Kijk even bij Format-> Units
Die staat op millimeters, Feet of iets anders. Dat is de eenheid waarin je op dat moment aan het tekenen bent.
Bij Tools->Options op het tab blad user preferences kan je de Default/standaard eenheid instellen.
tenzij je een tekening opent die al op een andere eenheid is ingesteld wordt jouw standaard eenheid gebruikt.

Ronald

Citaat van: route66dag, mijn vraag is hoe kan ik zien in welke eenheid ik aan het teken ben?
ik zou graag een plattegrond in bv meters in modelspace tekenen en dan uitprinten in een verkleinde schaal. Ik weet maw niet wat ik heb als ik op bv 3000 x en 400 Y zit komt daar geen eenheid achter?
Ik begrijp dat je niet zozeer jezelf afvraagt of je in inches of millimeters tekent, maar zijn het milimeters , centimeters of meters?
Welnu, dat mag je zelf bepalen, alleen is het wel de facto standaard onder bijna alle tekenaars om het getal als millimeters te zien.

bart

we praten over plattegronden
dus ik neem aan dat het hier de bouw betreft.

in de bouw is het conform de diverse normen voorgeschreven om in mm te maatvoeren.

indien men niet in mm tekend diend dit duidelijk op tekening te worden vermeld (bij voorkeur achter elke maat)

ps. het maatvoeren in mm zorgt voor de kleinste maattesten waar het er op aankomt doordat er nooit komma's nodig zijn.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart