yoin

systemroof

op een tekening waar bv. stalen kolommen ver uit elkaar staan wil
ik deze (nutteloze) ruimte verkleinen, met wel de juiste maatvoering
erbij...
de tekening wordt als het ware in elkaar gedrukt...
weet iemand hoe dit moet?

bart

dat kan je alleen bereiken door zelf in verschillende schalen te werken
verschaal tijden het tekenen je stramien afstanden met 0,5 (voorbeeld)

Om de stramienen te maatvoeren gebruik je een dimstyle waar dan bij primare units de waarde twee voor de schaalfactor invul
zodat toch de juiste lengte bij de lijnen wordt aangeduid.

(je kan in plaats van je stramienen ook je kolommen verschalen maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Arjen

Kun je niet gewoon in een lay-out werken. Volgens mij kun je dan ook een maatvoering tussen twee vensters maken.

Even gechecked. Het is mogelijk om een maatlijn tussen bijvoorbeel twee kolommen uit twee verschillende viewports te halen. Vervolgens explode en dan de juiste afmeting invullen.

cadtools@gmail.com

In paperspace met viewports werken in combinatie met afbreeklijnen kan ook

Kenny H

Dat is ook een oplossing die Lay-out.
Via mvsetup kan hij die dan uitlijnen enz.

Waarom Explode gebruiken? :?

Als hij die kolommen schikt, dus uw tussen afstand, volgens eigen wens in lay-out. Dan gewoon maatvoering plaatsen en via textedit kunt uw tussenmaat zelf invullen.
Dus als ge op text edit klikt en een maat (Dimstyle) selecteeert, krijgt ge dit te zien <>.
Als ge <> vervangd door een text of getal komt dit te staan ipv de maat.
8) Volvo 4 Life 8)

bart

dat  heb ik ook wel eens gedaan maar mijn ervaringen daarmee zijn minder positief.

het voordeel van handmatig verschalen met een afwijkende dimstyle  is dat de maatvoering wel gewoon aan je stamiensysteem  of je ankerplan blijft gekoppeld waardoor er minder kans op fouten ontstaan tijdens wijzigingen.

verder heb je op de bovenstaande manier bij een groot plan ontzettend veel vieuwpoorten nodig wat ook niet altijd even pretig is.

maatvoerings tekst kan je gewoon aanpassen bij het zetten van de maatlijn. of achteraf via dim -> newtext.

doe je zelf een plezier en zorg dat deze maten afwijken van je overige maten door er bijvoorbeeld met %%u een streepje onder te zetten.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber