plaatsing van toolboxen op 2e monitor / spiraal probleem

Gestart door 5555, zo 24 07 2005, 13:30:46

Vorige topic - Volgende topic

5555

hallo allemaal
ik ben al een tijdje bezig met AC 2004.  ik werk met twee monitoren, en het is elke keer weer een iritante bezigheid de toolboxen op hun positie te plaatsen in het tweede scherm als ik wil gaan tekenen. wie weet daar wat op?

Een andere vraag betreft werken in 3d. Is het zo dat hoe groter je onderwerp is (afmeting) hoe meer de computer moet berekenen (voor vpoint e.d.), of hoe meer solids,  'ie meer moet berekenen. als ik een blok maak (via union) is 't dan makkelijker voor mijn machiene om te viewpoint/perspectief te berekenen?

en dan nog eentje , iets wat me maar niet wil lukken... ik wil een spiraal in 3d maken: een ronde buis, of een vierkante buis, of een goot..  hoe doe je dat (ik ben nog een groentje in lisp)

alvast mijn ontzagwekkend hartelijke dank!!

een geweldige site trouwens, ik heb hier heel veel aan!

cadtools@gmail.com

Ik gebruik mijn tweede monitot om diepte te krijgen voor 3d werk.
in modelspace dus ingesteld als split screen verticaal.
Zo kun je  1 scherm voor xy instellen en een voor yz bijvoorbeeld
Een apart scherm voor knoppen ... ? Lijkt me niet echt handiger.
Ben uberhaupt geen knoppenliefhebber. Voor je het weet zit je de hele dag te schuiven en in te stellen.. gewoon lekker typen...

WebRacer

1 Ik was hier even op zoek naar het dual-screen probleem en kwam op dit uit:
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=415193
Ik hoop dat je met dit voldoende informatie hebt om u te verhelpen.

2 Hoe groter de objecten, hoe groter uw tekening, hoe meer solids en vlakken, hoe meer berekeningen, hoe meer u uw computer belast, dat is allemaal normaal, maar mss dit even ter zijde, op dit forum gebruiken de meeste 3D specialisten Solid Edge, een of andere application die verder gaat waar autocad stopt, of overneemt waar autocad op bijt...
Met wat geduld en de juiste vraag in het juiste forum zal je wel de juiste informatie krijgen.

3 3Dspiraal, ik heb even in mijn data-bank-je gekeken en vond dit nog onderaan ergens bij: "wie gebruikt dat", ik hoop dat jij er alvast iets aan hebt:
kopieer de gekleurde tekst, plaats in een txt-file en verander de extentie naar *.LSP, laden in autocad en starten met 'SPIRAL'.


;;; 3DSPIRAL.LSP     Copyright (C) 1992 by Autodesk, Inc.
;;;   Designed and implemented by Kelvin R. Throop in January 1985
;;;
;;;   This program constructs a spiral. It can be loaded and called
;;;   by typing either "spiral", "3dspiral" or the following:
;;;   (cspiral <# rotations> <base point> <horiz growth per rotation>
;;;            <points per circle> <start radius>
;;;            <vert growth per rotation>).
;;;
;;; --------------------------------------------------------------------------;

(defun myerror (s)                    ; If an error (such as CTRL-C) occurs
                                     ; while this command is active...
 (if (/= s "Function cancelled")
   (princ (strcat "\nError: " s))
 )
 (setvar "cmdecho" ocmd)             ; Restore saved modes
 (setvar "blipmode" oblp)
 (setq *error* olderr)               ; Restore old *error* handler
 (princ)
)

(defun cspiral (ntimes bpoint hfac lppass strad vfac
               / ang dist tp ainc dhinc dvinc circle dv)

 (setvar "blipmode" 0)               ; turn blipmode off
 (setvar "cmdecho" 0)                ; turn cmdecho off
 (setq circle (* 3.141596235 2))
 (setq ainc (/ circle lppass))
 (setq dhinc (/ hfac lppass))
 (if vfac (setq dvinc (/ vfac lppass)))
 (setq ang 0.0)
 (if vfac
   (setq dist strad dv 0.0)
   (setq dist 0.0)
 )
 (if vfac
   (command "3dpoly")                ; start spiral ...
   (command "pline" bpoint)          ; start spiral from base point and...
 )
 (repeat ntimes
   (repeat lppass
     (setq tp (polar bpoint (setq ang (+ ang ainc))
                     (setq dist (+ dist dhinc))
              )
     )
     (if vfac
         (setq tp (list (car tp) (cadr tp) (+ dv (caddr tp)))
               dv (+ dv dvinc)
         )
     )
     (command tp)                    ; continue to the next point...
   )
 )
 (command "")                        ; until done.
 (princ)
)

;;;
;;;       Interactive spiral generation
;;;

(defun C:SPIRAL (/ olderr ocmd oblp nt bp cf lp)
 ;;;;(setq olderr  *error*
 ;;;;      *error* myerror)
 (setq ocmd (getvar "cmdecho"))
 (setq oblp (getvar "blipmode"))
 (setvar "cmdecho" 0)
 (initget 1)                         ; bp must not be null
 (setq bp (getpoint "\nCenter point: "))
 (initget 7)                         ; nt must not be zero, neg, or null
 (setq nt (getint "\nNumber of rotations: "))
 (initget 3)                         ; cf must not be zero, or null
 (setq cf (getdist "\nGrowth per rotation: "))
 (initget 6)                         ; lp must not be zero or neg
 (setq lp (getint "\nPoints per rotation <30>: "))
 (cond ((null lp) (setq lp 30)))
 (cspiral nt bp cf lp nil nil)
 (setvar "cmdecho" ocmd)
 (setvar "blipmode" oblp)
 (setq *error* olderr)               ; Restore old *error* handler
 (princ)

)

;;;
;;;       Interactive spiral generation
;;;

(defun C:3DSPIRAL (/ olderr ocmd oblp nt bp hg vg sr lp)
 ;;;;(setq olderr  *error*
 ;;;;      *error* myerror)
 (setq ocmd (getvar "cmdecho"))
 (setq oblp (getvar "blipmode"))
 (setvar "cmdecho" 0)
 (initget 1)                         ; bp must not be null
 (setq bp (getpoint "\nCenter point: "))
 (initget 7)                         ; nt must not be zero, neg, or null
 (setq nt (getint "\nNumber of rotations: "))
 (initget 7)                         ; sr must not be zero, neg, or null
 (setq sr (getdist bp "\nStarting radius: "))
 (initget 1)                         ; cf must not be zero, or null
 (setq hg (getdist "\nHorizontal growth per rotation: "))
 (initget 3)                         ; cf must not be zero, or null
 (setq vg (getdist "\nVertical growth per rotation: "))
 (initget 6)                         ; lp must not be zero or neg
 (setq lp (getint "\nPoints per rotation <30>: "))
 (cond ((null lp) (setq lp 30)))
 (cspiral nt bp hg lp sr vg)
 (setvar "cmdecho" ocmd)
 (setvar "blipmode" oblp)
 (setq *error* olderr)               ; Restore old *error* handler
 (princ)

)

;;; --------------------------------------------------------------------------;
(princ "\n\tC:SPIRAL and C:3DSPIRAL loaded. ")
(princ)
?

5555

dit gaat echt geweldig!, alleen wil ik 3d vorm geven aan die spieraal-lijn, (een trapleuning bijvoorbeeld of een auto-veer.)   ik heb zitten zoeken in tabsurf, met shademode , rulesurf, maar ik ben er nog niet uit....
een ander probleem is dat de coõrdinaten verspringen/veranderen (???????) dus als je bijhoud op welk punt  je wat zet is dat lijstje evenlater weer ongeldig.  we ploeteren door!!
vooralsnog mijn dank!!!!

AHA-D

Als je deftig 3D wil ontwerpen kom je niet onder een deftig 3D-CAD-programma uit. Wat jij wil is een "helical protusion" of een "swept solid" (een geometrie langs een bepaald pad extruderen). Wat je in Autocad moet gaan benaderen en programmeren zit gewoon als standaard functie in (bijvoorbeeld) het eerder vermelde Solid Edge.

Ik zal je meer vertellen. Eens je gewoon bent aan het parametrisch 3D ontwerpen en assembleren, wil je gewoon niet meer terug. Het enige tekenen wat je nog doet is het sturen en bepalen van je model, en occasioneel nog een hulplijntje zetten ergens in een aanzicht van een model. Bovendien kun je ten allen tijde sleutelen aan je ontwerp, terwijl alle relaties behouden blijven.

Alex

julien

Citaat van: AHA-DAls je deftig 3D wil ontwerpen kom je niet onder een deftig 3D-CAD-programma uit. Wat jij wil is een "helical protusion" of een "swept solid" (een geometrie langs een bepaald pad extruderen). Wat je in Autocad moet gaan benaderen en programmeren zit gewoon als standaard functie in (bijvoorbeeld) het eerder vermelde Solid Edge.

Ik zal je meer vertellen. Eens je gewoon bent aan het parametrisch 3D ontwerpen en assembleren, wil je gewoon niet meer terug. Het enige tekenen wat je nog doet is het sturen en bepalen van je model, en occasioneel nog een hulplijntje zetten ergens in een aanzicht van een model. Bovendien kun je ten allen tijde sleutelen aan je ontwerp, terwijl alle relaties behouden blijven.

Alex
Dat denk ik er ook van. Vandaar dat ik steeds zeg dat autocad zeer goed is in 2D maar 3D...