FastFiber

Juiste lijndikte afdrukken Acad2018 OPGELOST

Gestart door PBeverwijk, wo 05 05 2021, 16:55:32

Vorige topic - Volgende topic

PBeverwijk

Hallo,

Ik heb problemen met het afdrukken van lijndiktes. Op het scherm is duidelijk te zien dat bepaalde lijnen dikker zijn dan andere. De lijnen hebben de dikte dus wel maar worden niet zo afgedrukt, zowel niet op papier als in PDF.

In de CTB file staat aangegeven dat de Object Line Weight gebruikt moet worden. Ook in het afdrukscherm geef ik aan "Plot with plot styles". Voor de zekerheid vink ik ook aan "Print objects lineweights", wat volgens mij niet hoeft als je plot met een plot style.

Toch worden alle lijnen met dezelfde lijndikte afgedrukt, iemand enig idee waar eventueel nog een instelling kan zitten die ervoor zorgt dat dit gebeurt?

Ik werk met Acad2018 op een Macbook.

Peter

gery

Is je tekening volledig in modelspace opgebouwd, of in een viewport in paperspace?
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

alle lijnen worden 1 dikte zeg je is dit toevallig de dunste lijn die je priner/plotter kan afdrukken?

zo ja dan moet je het waarschijnlijk zoeken in de verschraling van de lijndikte  met de optie scale lineweigt en een niet op de juiste manier toegepaste layout instelling

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

bart

post een paar schermafbeeldingen van je instellingen
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

PBeverwijk

Citaat van: gery op wo 05 05 2021, 22:16:02
Is je tekening volledig in modelspace opgebouwd, of in een viewport in paperspace?

De tekening is in modelspace.

PBeverwijk

Citaat van: bart op vr 07 05 2021, 12:58:49
post een paar schermafbeeldingen van je instellingen

In de afbeelding de tekening zoals ik deze te zien krijg op het scherm en in PDF

PBeverwijk

Citaat van: bart op vr 07 05 2021, 12:58:18
alle lijnen worden 1 dikte zeg je is dit toevallig de dunste lijn die je priner/plotter kan afdrukken?

zo ja dan moet je het waarschijnlijk zoeken in de verschraling van de lijndikte  met de optie scale lineweigt en een niet op de juiste manier toegepaste layout instelling

Het probleem is niet alleen bij fysiek printen maar ook bij het printen naar PDF. Ik sluit een probleem met de printer dan ook uit.

gery

Citaat van: PBeverwijk op vr 07 05 2021, 13:41:43
In de afbeelding de tekening zoals ik deze te zien krijg op het scherm en in PDF
Op je schermafbeelding zie ik alle lijnen even dik.

bart

schermafdrukken van je instellingen van je plotter menu aan de tekening kan ik niks zien

Als alle lijnen dun worden geprint in de dunste dikte van je printer wil dat niet zeggen dat er een probleem met je printer is maar het wijst wel de weg naar een mogelijke oplossing.

ook pdf heeft een mini dikte een lijn kan niet dunner als een pixel
als die maat groter is dan de dikte van je lijnen zie je geen verschil meer.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

PBeverwijk

Citaat van: bart op vr 07 05 2021, 14:41:58
schermafdrukken van je instellingen van je plotter menu aan de tekening kan ik niks zien

Als alle lijnen dun worden geprint in de dunste dikte van je printer wil dat niet zeggen dat er een probleem met je printer is maar het wijst wel de weg naar een mogelijke oplossing.

ook pdf heeft een mini dikte een lijn kan niet dunner als een pixel
als die maat groter is dan de dikte van je lijnen zie je geen verschil meer.

Dit zijn de instellingen van de printer en de CTB-file.

De PDF maak ik met de PDF-writer die is ingebouwd in Acad, dan zou hier de minimale/maximale lijndikte moeten kunnen instellen?

PBeverwijk

Citaat van: gery op vr 07 05 2021, 13:55:38
Citaat van: PBeverwijk op vr 07 05 2021, 13:41:43
Op je schermafbeelding zie ik alle lijnen even dik.

Vreemd, bepaalde lijnen in de schermafbeelding zijn toch beduidend dikker dan andere. In de PDF zijn alle diktes gelijk.

gery

Kan je de dwg hier posten dan kijk ik zelf eens hoe de lijn properties ingesteld staan?

gery

In de tekening gebruik je monochrome.ctb (1e afbeelding), en je toont in de 2e afbeelding grayscale.ctb.
In grayscale.ctb toon je enkel de kleur rood, de instellingen van de andere kleuren kunnen anders zijn.

PBeverwijk

Citaat van: gery op vr 07 05 2021, 15:23:12
Kan je de dwg hier posten dan kijk ik zelf eens hoe de lijn properties ingesteld staan?

Zeker, het is wel een "uitgeklede" versie ivm de bestandsgrootte.

PBeverwijk

Citaat van: gery op vr 07 05 2021, 15:29:20
In de tekening gebruik je monochrome.ctb (1e afbeelding), en je toont in de 2e afbeelding grayscale.ctb.
In grayscale.ctb toon je enkel de kleur rood, de instellingen van de andere kleuren kunnen anders zijn.

Klopt, mijn fout. Maar in beide CTB files staat voor alle kleuren ingesteld dat deze afgedrukt moeten worden volgens de Object line Weights.