FastFiber

Dynamic block stretch

Gestart door designer68, di 30 03 2021, 18:37:35

Vorige topic - Volgende topic

designer68

Hallo,

Ik heb nog een oude autocad (2009) maar ik wil graag ten behoeve van een laminaat ontwerp voor de vloer een dynamic block maken met een linear (distance) en een stretch
(maatvoering).

Ik heb in mijn geval een wblock van een rectangle gemaakt in mm. 1367 x 193 mm
Dit is de bestaande volledige maat van een plank.

Bedoeling is dat als ik in het laatste stuk langs de plint een rectangle trek met het nieuwe block dat hij dan de maatvoering laat zien.

e 193 mm mag niet veranderen dus het zou een dynamic block moeten zijn met volgens mij 1 grip.

Wie kan mij helpen?

Groet

Jan Pieter

hulpje

Beste Jan Pieter,

Je moet niet stretchen maar een array gebruiken.
Even snel gezegd, maak een lineaire parameter, koppel een array actie aan de parameter.
Selecteer de plank en de maatvoering, bij de laatste stap van het instellen van je actie, vul je de array distance in van 1367 en voilà je dynamic block is klaar!

Probeer het even en deel je resultaat als het niet lukt, dan kunnen we je daarvandaan verder helpen.

Mvg. Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

julien

designer68

@Hulpje bedankt, ik zal het testen en repons op geven.

@Julien, de dwg kan ik niet openen vanwege de versie, zou even als autocad tm 2009 bestand  opgeslagen moeten worden.

Groet

Jan Pieter

hulpje

Beste  Jan Pieter,

Zoek op de site van AutoDESK naar het programma DWGTrueview.
Hiermee kun je nl. bestanden van andere versies openen en converteren naar het bestandsformaat dat je zelf nodig hebt.

Mvg. Richard

julien

Citaat van: designer68 op do 01 04 2021, 20:20:58
@Julien, de dwg kan ik niet openen vanwege de versie, zou even als autocad tm 2009 bestand  opgeslagen moeten worden.
sorry, niet aan gedacht

designer68

Het block ziet er goed uit, maar ik weet nog niet waar ik de dimensie moet wijzigen.
Voor het eerst dat ik dynamische blocks probeer.
Bedankt zover in ieder geval.
Verander je de maatvoering in de properties ?

Groet
Jan Pieter

hulpje

Ik heb even snel een screencast gemaakt, waarin ik de stappen laat zien, hoe je zo'n dynamisch block maakt.

https://knowledge.autodesk.com/community/screencast/da9edc3c-3090-4da8-b2a3-59a314e02e51

designer68

Heel erg bedankt voor je opname, erg tof, daar kan ik wat mee.
Alleen ik denk dat ik de bedoeling niet goed heb verwoord. Ik begrijp het princope van de array,deze kopieert het blok steeds door. Het ging mij erom om bijv op een kamer van 7000 mm zoveel mogelijks blocks te plaatsen en het restant wat overblijft op een snelle manier een kortere block neer te leggen ipv het op te vullen met een rectangle en die op te slaan als block. Op elke te leggen lengte eindig je met een zasgstuk en die wilde ik graag snel kunnen plaatsen als block om de aantallen in de hele kamer met bcount uit te lezen.

julien

Citaat van: designer68 op vr 02 04 2021, 12:20:11
Verander je de maatvoering in de properties ?
Je kan dat in de properties doen, maar je kan ook 1 keer klikken op het block. Je krijgt dan een blauwe pijl waarmee je de rechthoek kleiner kan maken. (groter zou ook kunnen, maar ik heb dit begrensd.)
Als je er meer over wil weten kan je onder andere starten met:
https://cadsite.be/cursus/les_4/

hulpje

Citaat van: designer68 op vr 02 04 2021, 15:35:53
Heel erg bedankt voor je opname, erg tof, daar kan ik wat mee.
Alleen ik denk dat ik de bedoeling niet goed heb verwoord. Ik begrijp het princope van de array,deze kopieert het blok steeds door. Het ging mij erom om bijv op een kamer van 7000 mm zoveel mogelijks blocks te plaatsen en het restant wat overblijft op een snelle manier een kortere block neer te leggen ipv het op te vullen met een rectangle en die op te slaan als block. Op elke te leggen lengte eindig je met een zasgstuk en die wilde ik graag snel kunnen plaatsen als block om de aantallen in de hele kamer met bcount uit te lezen.
[/quot1e]

De volgende stap is, is dat je een Visibilty State aanmaakt in het block, die je idd passtuk kunt noemen.
Hide alle objecten, zo is het alsof je een nieuwe dynamisch block maakt.
Je tekent alle lijnen opnieuw in de nieuwe VS, maakt een nieuwe lineaire parameter, waar je een stretch actie aan hangt.
Als je je block gaat testen, zul je zien dat er een pulldown grip in je block is bij gekomen.
Met die grip, kun je wisselen tussen de verschillende VS-en.

Succes, nu ga ik weekend vieren :)

designer68

Dank je wel, geniet van je weekeinde.

Groet Jan Pieter

FastFiber