FastFiber

Probleem met 3D (OPGELOST)

Gestart door derockere, zo 07 02 2021, 13:24:23

Vorige topic - Volgende topic

derockere

Ik heb voor de kleinkinderen een mezenkastje gebouwd.
Zo eentje dat ze zelf ineen moesten schroeven.
Er zijn ondertussen al nieuwsgierige mezen komen verkennen, dus dat wordt zeker een succes voor de kindjes.
Nu ben ik zinnens dat kastje in 3D te tekenen, in AutoCAD.
De 2 zijkanten zijn me tot hiertoe gelukt, deze lopen bovenaan schuin naar beneden.
Het aanbrengen van de achterzijde lukt me echter niet.
Ik heb in bijlage mijn tekening bij gevoegd.
Je zult zien dat ik er paneeltje heb bijgetekend met het opschrift "Voorbeeld".
De moeilijkheid voor mij is dat de bovenkant van dit paneel schuins loopt, evenwijdig met de zijkanten.
Dit krijg ik dus niet in een vorm gegoten die ik zou kunnen "Extruderen".
Kan er me iemand mee op weg helpen?

julien

Je tekende veel te veel.
Het enige dat je nodig hebt is een omtrek, die kan je extruderen.
Niet vergeten om die omtrek samen te voegen tot 1 polyline met JOIN.
http://www.youtube.com/watch?v=0izwfUTNp00

derockere

Citaat van: julien op zo 07 02 2021, 14:05:19
Je tekende veel te veel.
Het enige dat je nodig hebt is een omtrek, die kan je extruderen.
Niet vergeten om die omtrek samen te voegen tot 1 polyline met JOIN.
http://www.youtube.com/watch?v=0izwfUTNp00

Dank u.
Ik ga dit vanavond direct uit proberen.
Het filmpje dat je er hebt bijgevoegd is magnifiek!
Als ik het voor elkaar krijg laat ik beslist iets weten.
Nogmaals dank!

derockere

Het is me gelukt!!
Ik moest in feite nu doorgaan voor een familie bezoek, maar kon me niet houden.
Resultaat is bijgevoegd.
Nogmaals DANK!
De rest kan ik nu aan.

julien

Leuk!
We zijn er om elkaar te helpen hé.

Een snelle manier om de voorkant te tekenen:
Zet Dynamic UCS aan (laat je toe op elk getekend vlak te tekenen)
Teken een polyline op het binnenvlak
maak gebruik van presspull terwijl je de shift toets ingedrukt houdt.
(shift zorgt ervoor dat je een nieuw volume maakt en niet je originele aanpast)
Je polyline verwijderen
klaar
http://www.youtube.com/watch?v=_sQruPc1Z4E

derockere

Ik heb een frontplaat op een andere manier getekend dan jij, maar daar heb ik ook een probleempje mee.
Vanaf de onderkant gezien heb ik een vlieggat getekend op 180mm hoogte met een diameter van 30mm.
Welnu in "2D Wireframe" is dat gat te zien, maar in die andere zichten zie ik geen enkele opening.
Bijgevoegd dezelfde tekening.
Weet jij toevallig wat ik fout doe?

julien

Ik vermoed van wel.
Volgens mij heb je een EXTRUDE gedaan van de cirkel.
Als je dat doet pas je geen objecten aan, maar teken je een nieuw object. In dit geval dus een cilinder.

Als je een gat wilde doorduwen, moest je kiezen voor PRESSPULL.

Ofwel ga je nu de cilinder verwijderen en een gat maken met presspull, ofwel kan je nu gebruik maken van het commando SUBTRACT:

Althans, mocht je je cilinder correct geplaatst hebben  :mrgreen:

Je dient die dus eerst 18mm naar voren te bewegen.

derockere

Nogmaals dank voor deze info!
Ik heb het daarjuist aangepast zoals je hebt voorgesteld.
Perfect!

derockere


julien

Je hebt terug een cilinder getekend, geen gat.
Je moet nog een subtract uitvoeren.
Hier zie je dat ik een presspull doe (op een zelf getekende cirkel) en erna een subtract uitvoer:
http://www.youtube.com/watch?v=EbxqNB5k2VY

derockere

Ik raak er deze keer niet uit.
Ik heb dus subtract en presspull uitgevoerd.
Dat wat er uit komt is een buis.

julien

Het is belangrijk het verschil tussen EXTRUDE en PRESSPULL te begrijpen.

Bij extrude ga je iets extruderen, dus volume geven. Dat kan een lijn zijn, een gesloten polyline, een vlak.

Bij presspull kan je eender welke omschreven vlak (het hoeft dus geen gesloten polyline te zijn) uittrekken of indrukken.

Als je, zoals jij hier, een cirkel extrudeert, dan krijg je een cilinder. Erna heb je dat nog eens extra gedaan.
Dat was niet nodig, hier moest je gaan voor SUBTRACT. De werkvolgorde kan je zien in het vorige filmpje.

Misschien een open deur, maar je kan verschillende volumes 'in' elkaar tekenen. Wat jij dus gedaan had in plaats van een gat te tekenen.

derockere

Ik heb het gat gewist en ga terug een nieuwe cirkel tekenen.
Ik heb de tekenruimte (gemakshalve) op "SE Isometric" en "2D Wireframe" gezet.
Nu heb ik een lijn getekend van beneden midden naar boven midden. Een tweede lijn op 180mm van de onderkant.
Om de cirkel te tekenen zet ik de tekenruimte op "Front" zodat ik een echte cirkel bekom.
Daarna terug op "SE Isometric".
Kan je me nu woordelijk uitleggen wat ik verder moet doen?

derockere

Nu is het me gelukt!
Ondertussen heb ik het internet afgestruind en een filmpje gevonden.
Hetgeen ik in je laatste filmpje niet begreep dat is dat ik af en toe ook eens op "Enter" moest drukken.
Ziehier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gubORj98Y18
Ik voeg er nog maar eens de tekening bij als bewijs.
Alleszins bedankt voor het geduld dat je met mij hebt opgebracht!
Sorry voor mijn onkunde.

julien

Super dat het gelukt is!
Geen excuses, iedereen is begonnen met een eerste lijn.

Enne, je moet je zicht niet op 'front' zetten om een echte cirkel te tekenen.
Als je het commando circle gebruikt teken je een cirkel. Zelfs als je er schuin naar kijkt.

Maar goed, je kent ondertussen al een aantal basisfuncties, dus je kan eraan beginnen.
En vooral, je weet waar je antwoorden kan vinden.
Succes verder!

FastFiber