FastFiber

Afbeelding naar UCS zetten

Gestart door JohnvdK, ma 02 09 2019, 12:41:03

Vorige topic - Volgende topic

JohnvdK

Beste,

Ik zit  met het volgende probleem:
Ik heb in modelspace een topografie met noordpijl staan die noord-zuid gericht staat. daarop staat een rechte straat afgekaderd door een rechthoek.
Nu schakel ik naar paperspace en wil ik in de vieuwpoort diezelfde afgekaderde straat (die nu ten opzichte van het kader van de tekening scheef staat) horizontaal zetten zodat je je blad maximaal kunt gebruiken.
Als ik vervolgens UCS intoets veschijnt  de XYas en moet je deze op een punt zetten.
Ik kies hiervoor linksonder in de (schuine) afkadering. Vervolgens pak ik rechtsonder en linksboven.
Wat nu gebeurt is dat de XY verdraait maar niet de modelspace. Deze blijft dis schuin staan.

Hoekrijg ik voor elkaar dat juist de XY op de tekening (linksonder) gewoon recht blijft staan maar dat de afbeelding in de vieuwpoort in zijn geheel draait. en de noordpijl gaat draaien.

Alvast bedankt
John

roy_043

Na het annpassen van het UCS moet je het _Plan commando gebruiken.

Fly

Als ik het goed begrijp wil je dat de tekening (xy) in de viewport meedraait met het object.
Commando UCSFOLLOW op 1 zetten. XY-as op het object (straat) zetten, hierdoor gaat uw tekening volgens de XY-as die je op het object hebt gezet staan. Als alles goed staat: niet vergeten om UCSFOLLOW terug op 0 te zetten.

Grts Fly

Fly

nog ff meedelen: Commando UCSFOLLOW op 1 zetten: uitvoeren in de paperspace "in" de viewport zelf.

EddyBeerke

Citaat van: Fly op vr 06 09 2019, 10:29:41
Als ik het goed begrijp wil je dat de tekening (xy) in de viewport meedraait met het object.
Commando UCSFOLLOW op 1 zetten. XY-as op het object (straat) zetten, hierdoor gaat uw tekening volgens de XY-as die je op het object hebt gezet staan. Als alles goed staat: niet vergeten om UCSFOLLOW terug op 0 te zetten.

Grts Fly
UCSFOLLOW... Slecht idee is mijn mening! Echt heel irritant! Maar ieder zn ding.
Ik zou ucs handmatig draaien en dan het commando PLAN gebuiken.
Of EXPLAN van de express tools:

Citaat van: Express Tools - HELPWith EXPLAN, you can select objects to which to center the view when changing to a plan view. Unlike the PLAN command, the magnification does not change to the extents of the drawing.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Fly

USCFOLLOW werkt voor mij prima voor gegeorefereerde tekeningen.
Inderdaad, ieder z'n ding.

FastFiber