yoin

hansdenijs

Ik heb een tekening die zo traag loopt dat het niet meer werkbaar is.

Het betreft het uittekenen van mijn woning. (aanzichten en doorsneden) 2D

Deze tekening loop hoe langer hoe trager.
aangezien ik hobbybasis teken en geen proftekenaar ben hoop ik hier hulp te vinden.

Ik maak niet echt gebruik van voorafgaande instellingen en bouw mijn tekening meestal heel traditioneel op.
nu de tekening steeds groter wordt loopt deze tussen de verschillende bewerkingen verschrikkelijk traag.

ik heb reeds geprobeerd de tekening af te sluiten en opnieuw te openen maar dit zonder verbetering te merken.
ik merk ook op dat het opstarten van deze tekening steeds langer duurt.

De tekening is te groot om in bijlage mee te sturen anders kan ik deze tonen als voorbeeld.

iemand een idee?

gery

Hebt u veelvuldig gebruik gemaakt van hatching met hoge densiteit?
Probeer de tekening ook eens te recoveren: start Autocad, typ recover op de commandoregel en kies de tekening.
Hoe groot is het bestand?
AutoCAD 2020 - Windows 10

hansdenijs

recover geprobeerd. => geen verschil
paar keer hatching gebruikt maar ook als ik deze verwijder het zelfde probleem.
bestand is 25.5 MB in dwg  en 329MB in dxf ...

gery

Om te kunnen bepalen wat er precies mis is, is het toch wel noodzakelijk om het bestand zelf te zien.

gery

Reimer

Opschonen kan:
Gebruik PURGE om overtollige elementen uit de tekening te verwijderen.
Gebruik -PURGE en dan de optie Regapps om overtollige regapps te verwijderen (bij de vraag Verify... moet je No kiezen).
Controleer of de lijst met Annotatieschalen niet te groot is. Standaard worden de xrefscales verborgen waardoor de lijst niet zo lang lijkt. Zet HIDEXREFSCALES op 0. Kijk bij SCALELISTEDIT of er erg veel schalen staan.

Een andere goede methode is om met het commando WBLOCK de tekening weg te schrijven als aparte dwg.

Met welke versie werk je?

Groeten,
Reimer

julien

25Mb is echt wel héél groot voor een klassieke autocad tekening.
Ik kom zelden aan 5Mb uit voor toch behoorlijk grote tekeningen. Genre een hele bioscoop of schouwburg.

Kan je eventueel je tekening op een dropbox, google drive, wetransfer zetten zodat we kunnen kijken?

Als ik zo'n grootte toch heb, dan is dat meestal door geïmporteerde plannen van andere cad software of massa's geëxplodeerde arcering, of (de horror) veel geïmporteerde afbeeldingen of superhatch.

Zaken die helpen om een tekening toch werkbaar te maken is door de lagen van arcering de freezen, niet hide (lampje), maar freeze (zon/ijskristal).

hansdenijs

Ik heb intussen het bestand op mijn google drive geplaatst.

https://drive.google.com/file/d/12uBd9xtuE4RMHT6JTODhPcTPmWPEJm8r/view?usp=sharing

Aangezien ik een hobby tekenaar ben en dus niet dagelijks teken ben ik niet echt bekent met de voorgestelde oplossingen.

Ik heb nog leren tekenen met autocad release 13  :wink: da was nog met comando's typen .

EddyBeerke

Citaat van: hansdenijs op wo 06 12 2017, 23:05:00
Ik heb intussen het bestand op mijn google drive geplaatst.

https://drive.google.com/file/d/12uBd9xtuE4RMHT6JTODhPcTPmWPEJm8r/view?usp=sharing

Aangezien ik een hobby tekenaar ben en dus niet dagelijks teken ben ik niet echt bekent met de voorgestelde oplossingen.

Ik heb nog leren tekenen met autocad release 13  :wink: da was nog met comando's typen .

Ik heb jou tekening bekeken en deze is niet simpel opgebouwd uit lijntjes!
Er heel veel Geometric Constraints in de tekening.

Misschien kun je dit proberen:
CiteerDELCONSTRAINT (Command)

Removes all geometric and dimensional constraints from a selection set of objects.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

dat werkt maakt de tekening een factor 100 kleiner
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

basistekening = 26135KB
bewaard in 2010 formaat = 8798KB
na delcon = 167KB

Delcon is wel bijna een kwartier bezig geweest.
Tekening is megasnel nu.

bart

hier was hij in een paar seconden klaar ook geen problemen met traag zijn overigens
Maar staat hier ook een hagelnieuwe kast  :D

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Even verduidelijken wat de heren hierboven zeggen.

In autocad kan je parametrisch tekenen, dan ga je eerst je lijnen trekken en dan pas de lengte ingeven en je gaat relaties leggen tussen verschillende onderdelen.
Persoonlijk teken ik hier zelden in. Bij jou staat waarschijnlijk AutoConstrain aan. Zet dat om te beginnen uit, dan zullen je nieuwe objecten al geen constraints (vaste relaties) krijgen.

Om je tekening nu werkbaar te maken kan je Delete Constraints toepassen op al je objecten.
In bijlage zonder constraints.

hansdenijs

ik heb de bewerkte tekening kunnen saven en ben nu echt wel dik vooruit  :vreegoe: :vreegoe:

ik vraag me nu af wanneer ik een nieuwe tekening wil beginnen, (liefst of traditionele manier, en dit omdat ik het zo best mijn plan kan trekken) kan ik dit ergens instellen dat wanneer ik nieuwe tekening open dit automatich zonder constraints gaat werken? 

PS nogmaals dank om mijn tekening te redden  :D

julien

Er zijn 2 plekken om instellingen vast te zetten.
Tekening specifieke zaken pas je aan in je template, een korte inleiding vind je hier:
https://cadsite.be/cursus/Template_2015/index.php

Manieren vast zetten waarop autocad reageert zet je vast in de opties van autocad. Alles staat dan vast door middel van variabelen. Een deel wordt dus in je tekening bewaard (dat je in je template al op voorhand kan vastzetten), het andere deel wordt bewaard in autocad en geldt voor alle tekeningen.

Welk deel in je tekening en in je programma bewaard worden weet ik ook niet altijd, daarvoor hebben we F1.  :mrgreen:

FastFiber