FastFiber

Licentie - beperkingen

Gestart door julien, do 06 07 2017, 11:56:19

Vorige topic - Volgende topic

julien

Iemand die een idee heeft hoe het juist zit met de licenties?
Ik heb op kantoor een licentie voor autocad en mag daardoor thuis autocad ook installeren. Deze licentie is van mijn werkgever.

Staat er ergens bepaald door autodesk of ik deze licentie in de toekomst ook zou mogen gebruiken in bijberoep?
Ik stelde deze vraag aan onze reseller maar daar kreeg ik geen antwoord en een offerte in bijlage.  :roll:

gery

Ik ken het exacte antwoord op uw vraag niet maar het lijkt me logisch dat u in casu een aparte licentie nodig hebt indien u de software thuis voor commerciële doeleinden gebruikt.
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

"lijken" en "logisch" zijn gevaarlijke aannames als het gaat over licenties.
Concreet: Tot 2 jaar terug werkte ik voor een ander bedrijf. Daar waren een aantal zusterbedrijven bij.
Het gebeurde vaak dat ik tekende voor de andere bedrijven. Die hadden allemaal andere BTW nummers en een aparte structuur, maar niemand die kon tekenen. Dat zou dan volgens die redenering ook fout zijn.

De licentie wordt gekocht, ik zou verwachten dat ik (mijn werkgever in dit geval) er mee mag doen wat ze willen, maar dit is evenzeer een aanname, vandaar mijn vraag.

In de EULA staat dat licenties niet mogen doorverkocht worden. Wettelijk zou dit wel toegelaten zijn en de wet staat boven een EULA. (bron voor NL)

Ondertussen kreeg ik een antwoord van de reseller:
CiteerOp eigen risico, maar eigenlijk schendt u dan de licentievoorwaarden

EddyBeerke

Ik ben nu uitgeleend.
Ik kan via VPN een licentie gebruiken van AutoCAD.
Of ik deze licentie nu gebruik voor het moederbedrijf óf voor het bedrijf waar ik nu aan uitgeleend ben, maakt niets uit voor de licentie -> Autodesk krijgt zn centen toch wel.

Waar je toestemming voor moet hebben is een licentie gebruiken voor andere doelen dan waar het moederbedrijf zn centjes mee verdient.

Wat wel van belang is, is dat een licentie maar 1x in gebruik mag zijn, dus niet op twee pc's tegelijk.

In het kort: Vraag aan degene die de licentie aan jou in bruikleen geeft ( je moederbedrijf -> ICT) of je de licentie ook voor nevenactiviteiten (bijberoep) mag gebruiken.

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

julien

Citaat van: EddyBeerke op do 06 07 2017, 14:37:57
In het kort: Vraag aan degene die de licentie aan jou in bruikleen geeft ( je moederbedrijf -> ICT) of je de licentie ook voor nevenactiviteiten (bijberoep) mag gebruiken.
De licentie wordt momenteel gebruikt op mijn kantoor PC en mijn thuis PC. Beide PC's worden enkel door mij gebruikt en tot hiertoe enkel voor de licentiehouder, dus tot hiertoe zit ik goed.
Ik dacht ook dat ik enkel toestemming van de eigenaar (mijn werkgever) zou moeten hebben, maar daarvan vind ik nergens iets officieel. Dus alvorens de molen op te starten wil ik weten of dit geen problemen zou geven.
Als ik enkel toestemming moet vragen aan mijn werkgever zal ik dat zeker doen, maar voordat ik weet dat dit voldoende is ga ik nog niets vragen.
Enig idee bij wie ik hiervoor moet zijn om een sluitend antwoord te krijgen?
Via 'een ander kanaal' kreeg ik dit antwoord:
CiteerDan mag het niet.
Ik geef wel eerlijk toe dat dit bijna niet te controleren is.
Maar goed, 'bijna niet' is niet hetzelfde als 'niet'. Ik kijk nog even verder maar denk dat ik toch maar beter een eigen (Lt) licentie aanschaf. Ik heb geen goesting in gezever.

cadtools@gmail.com

Met dien verstande dat je een licentie 'aanschaft' in de zin van : ik koop een auto, dit softwareproduct is van mij. Autodesk heeft het ONE model principe tegenwoordig, dat houdt in : je neemt een abbonement. volgens mij ben je daar wel flexibeler mee om te werken voor meerdere klanten of firma's. Je betaald tenslotte 'het recht' voordeel van een abbonement is ook dat je er redelijk makkelijk van afstapt kunt als je het niet meer nodig hebt. Geen restwaarde die ongebruikt in de la verdwijnt, als gedachte hierachter.

Maar als het het hebt over aanschaf, daarnaast zou ook natuurlijk ook eens kunnen kijken wat BricsCAD aanbiedt als alternatief.  Ik ben zelf wel gecharmeerd van de ambitie deze Belgische(!) ontwikkelaar laat zien, beste Julien. Qua doorontwikkeling van dwg en 3D (bim) en IFC compabiliteit laten ze een stuk meer zien dan Autodesk. Die laten native AutoCAD een beetje voor wat het is (, lijken te hopen dat men zal overstappen op andere software, Revit, Fusion 360 of zoiets als Infraworks.. ) zomaar mijn gedachte..

julien

Ik heb deze ochtend gebeld met iemand van bricscad. Wordt vervolgd.  :wink:
Het zal van een aantal zeer specifieke functies afhangen.

cadtools@gmail.com

bart

vanuit autodesk gaat her er om dat je "jouw'' licentie of thuis of op het werk gebruikt en er niet op beide systemen gelijktijdig wordt gewerkt.
Als dit het geval is en je krijgt toestemming van je baas om met zijn software bij te klussen is er geen probleem.

Als er op kantoor echter gelijktijdig iemand anders achter "jouw" systeem plaats neemt mag het niet en is je baas in principe in overtreding.

als de systemen online zijn weet autodesk dat ze worden gebruikt.
volgens mij doen ze hier normaal niets mee maar dat kan verkeren natuurlijk.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart