FastFiber

Attribute meermaals tonen

Gestart door delangstevandestraat, ma 06 02 2017, 15:42:15

Vorige topic - Volgende topic

delangstevandestraat

Ik wil een attribute van een block meermaals tonen, en als ik dus in die block die bepaalde attribute aanpas wordt hij dan ook meermaals gewijzigd getoond.

Hoe doe ik dat ?
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

julien

Dan moet je werken met een field.
Attribute 2 haalt dan via een field de contents uit attribute 1.

delangstevandestraat

heb je misschien wat meer uitleg,
want ik heb in mijn block.dwg in de 'value' van att2 een field geactiveerd,
dan object...
het att1 geselecteerd...
property > value...

tot hier leek het te werken,
maar als ik de block had ingevoegd om te gebruiken dan vroeg hij nog steeds 2 keer naar een tekst, en werd de waarde van att2 niet automatisch aangepast aan die van att1... ?
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

EddyBeerke

na het plaatsen van het block kun je een field definiëren in de attribute.
Klik daarvoor rechts in het tekstvakje...
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

klopt want je verwijst naar de blockdefintie niet naar het block dat je insert.

je moet na het inserten van het block de verwijzing aanpassen
Ik meen dat ik hiervoor wel eens een lisp ben tegengekomen.


Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

delangstevandestraat

sorry, maar ik denk dat ik niet helemaal mee ben,  :roll: ofwel snap ik het niet.

De bedoeling is gewoon dat het block ingevoegd wordt meermaals  en ook in meerdere dwg's,
en dan moet de tekst ipv 2 keer in te geven automatisch hetzelfde zijn,

Dit alles met zo weinig mogelijk acties, (liefst geen dus)

waar het nu is:
insert
selecteerd block
geef attrib1     "tekst"
geef attrib2     met cursor komen vorige teksten te voorschijn
klaar


en bij het nadien wijzigen moet je dan 2 hkeer dezelfde tekst wijzigen,

ik vroeg me dus af of dit automatisch kon, heeft misschien iemand een vb.dwg ?

alvast bedankt
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

bart

ik denk dat je dan beter een tekst in het block kan plaatsen en deze in de blockeditor kan wijzigen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op wo 08 02 2017, 16:55:08
ik denk dat je dan beter een tekst in het block kan plaatsen en deze in de blockeditor kan wijzigen.
Dat is nóg meer werk dan twee losse attributen
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

EddyBeerke

#8
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

ik ben het met je eens dat dat de manier is om een werkend field te krijgen
niet dat het handig is en ook sneller laat ik in het midden.

Een aangepast attributen gebruiken in een block heeft bepaalde nadelen 
stel dat het block 100 keer gebruikt is weet jij dan nog naar welke al die andere verwijzen bijvoorbeeld.

zie bijlage hoe het ook zou kunnen
als je het block in een xref zet kan het zelfs over meerdere dwg's
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op do 09 02 2017, 10:05:50
...
zie bijlage hoe het ook zou kunnen
als je het block in een xref zet kan het zelfs over meerdere dwg's
Ik heb jou block aangepast met attibuten...
In de tekening eenmalig een field definiëren en kijk het resultaat.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

#11
Dat zijn 6 verschillende blokken  dat is niet de bedoeling :D

Bij mij maakt het niet uit op welke je dubbelklikt en de tekst aanpast
bij jouw moet je eerst de master zoeken en kan je alleen deze aanpassen
op het scherm zie je bij 1 block alleen verschil omdat het geen field is
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

#12
Citaat van: bart op do 09 02 2017, 14:43:23
Dat zijn 6 verschillende blokken  dat is niet de bedoeling :D
...
Kijk eens beter...
Het is hetzelfde block!
In dat block heb je een MASTER, copy1, copy2 enz...
In elk block kan toch een andere tekst nodig zijn?

Citaat van: delangstevandestraat op wo 08 02 2017, 15:56:01
...
waar het nu is:
insert
selecteerd block
geef attrib1     "tekst"
geef attrib2     met cursor komen vorige teksten te voorschijn
klaar[/quote]
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

delangstevandestraat

#13
Misschien zie of doe ik het verkeerd ,
maar
@ bart, er zit geen enkel attrib in uw block ?

@ eddy, er wijzigt niets automatisch ?

doel :  block met eigenlijk maar één attrib, die twee maal getoond word
of dus 2 attrib die automatisch hetzelfde zijn, en het block moet dummy-proof zijn liefst ;-) ik denk ook aan mijn collega's  :P (die nog blonder zijn dat ik, geloof me ze bestaan :D)

tot nu toe is
Citeer
insert
selecteerd block
geef attrib1     "tekst"
geef attrib2     met cursor komen vorige teksten te voorschijn
klaar

nog steeds de vlugste en makkelijkste manier denk ik ?

als je bijlage block invoegt via bovenstaande dan werkt dat goed,

maar als je dan nadien de tekst moet wijzigen dan moet je dat 2 keer doen he
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

bart

#14
Citaat van: delangstevandestraat op vr 10 02 2017, 10:19:46

@ bart, er zit geen enkel attrib in uw block ?


Dat heb je goed gezien het is platte tekst
en het deel dat je moet invullen staat op defpoints zodat dit niet geplot wordt.
een wijziging van de tekst doe je met bedit / dubbelklikken op een willekeurig block

Als je het block van Eddy inert is de verwijzing gesloopt je moet hem dan opnieuw definiëren in de tekening waar je mee bezig bent.

onderstaande is volgens mij wat het probleem is.
Alle att hebben in tegenstelling tot andere elementen in een gewoon block een uniek object nummer.
(als je een block met 1 att 10* gebruikt heb je dus 11 unieke att (1 van de definitie en 10 van de gebruikte blocks)


Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart