FastFiber

Rechtermuisklik menu

Gestart door julien, wo 01 02 2017, 18:24:24

Vorige topic - Volgende topic

julien

Zoals jullie waarschijnlijk wel al weten ben ik "van de oude stempel".  :mrgreen:
Ik werk met autocad sinds versie 14 en geef er sinds een paar jaar ook les over. Vandaar mijn vraagje.

Het eerste wat ik altijd doe na een nieuwe installatie of op een andere PC is het rechter muisklik menu uitzetten. Hoe zit het bij jullie? Kwestie van een beetje te weten hoe dit leeft alvorens ik mijn gekleurde mening loslaat op mijn cursisten.  :oops:

gery

Ik werk constant met snelmenu's, in elk programma, superhandig vind ik dat.

PS: ik ben destijds begonnen met AutoCAD R9.
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

Ik gebruik de rechtermuisklik constant om het oude commando te herhalen of om te bevestigen., dus dat snelmenu is bij mij een ongelooflijke vertraging.
In Solid Edge gebruik ik heel graag het radial menu, maar ik autocad vind ik dat "snel"menu een ongelooflijke vertraging.
Door onder andere jouw antwoord wil ik mijn mening niet opdringen aan 'groentjes', vandaar mijn vraag hier. Bedankt al zeker voor je mening!

gery

Als het snelmenu "uit"-gezet is, werkt dan ai_deselect nog door wat langer op de rechtermuistoets te drukken zonder daarbij de muis te bewegen?

julien

Net even getest, ja dat werkt enkel als er nog geen commando actief was.

Ik teken rechts met mijn pen (maar de muis doet identiek hetzelfde) en mijn linkerhand ligt de hele tijd in de aanslag op mijn toetsenbord, dus de esc toets ligt binnen handbereik.

Ik werk dus 100% met 2 handen. Ik heb het gevoel dat sneller niet kan, maar ik sta altijd open om te leren.

gery

Citaat van: julien op wo 01 02 2017, 19:23:52Ik gebruik de rechtermuisklik constant om het oude commando te herhalen of om te bevestigen.
Ik gebruik daarvoor de spatiebalk. Ik stam uit de tijd dat de AutoCAD UI nog niet zo grafisch was, en heb toen geleerd met getypte commando's te werken, en dat gebruik ik nog steeds erg vaak (ook handig om snel script en lisp te schrijven). Vooral de aliases zijn daarbij handig: de meest gebruikte aliases zijn slechts 1 karakter lang, de iets minder gebruikte zijn 2 karakters lang, enz. Ik heb dus konstant de linkerhand op het toetsenbord en in de rechterhand de muis.

julien

Dan denk ik dat onze werkmethode niet zoveel van elkaar verschilt.
Ook ik gebruik constant het toetsenbord. Als ik les geef over AutoCAD is mijn enige probleem: zoek het knoppeke...
Ik ken de commando's, maar ken het bijhorende knopje niet.

gery

Ik ken het gevoel. En die knoppekes staan niet altijd even logisch.
Ik leer wel bij (bijv. het snelmenu) maar de basishandelingen blijven terugkomen. Aan de ribbon kan ik maar moeilijk wennen, die gebruik ik voorlopig helemaal niet.

Reimer

Ik werk bijna alleen met getypte commando's, sneller kan bijna niet. ENTER doe ik tegenwoordig alleen nog met spatie of enter, ondanks dat ik het vroeger veel met rmk deed. Dit komt vooral doordat ik vaak van werkplek wissel en niet elke keer de instelling ga aanpassen. Ook werk ik steeds meer met Civil3D waarbij het handig is om het rmk-menu te gebruiken.

Reimer

EddyBeerke

Citaat van: julien op wo 01 02 2017, 18:24:24
Kwestie van een beetje te weten hoe dit leeft alvorens ik mijn gekleurde mening loslaat op mijn cursisten.  :oops:
Mijn mening als gebruiker én beheerder van AutoCAD op de werkvloer:
Geef een schoone installatie aan cursisten/beginnelingen -> GEEN aanpassingen.
Als er toch aanpassingen moeten gebeuren dan zijn dat bij mij alleen toevoegingen en of zoekpaden die veranderen... meer niet.
Reden:
Iedereen kan (en mag) dingen aanpassen voor zijn/haar eigen behoeften.
De een wil met toolbars werken, de ander met ribbon.
Weer anderen gebruiken voornamelijk het toetseboard (vooral degene die van vòòr R13 zijn)
Zie hier: http://www.eddylucas.co.nf/acad/les_01.html

Zo heb je ook verschillende wegen om je OSMODE in te stellen:

• Type "OSMODE"
  • [Ctrl+rechtsklik] klik op "Osnap Settings..."
  • Op de taakbalk kliken op het pijltje van de "2d Osmode" of "3d Osmode" en kies voor "Object Snap Settings..."
  • ... er zijn nog een paar opties.
Waar het mij om gaat is dat je meer kunt bereiken door de standaard installatie aan te bieden met een goed ingesteld profiel (en dan alleen de zoekpaden anders natuurlijk als je met een server werkt).
Op die manier zorg je ervoor dat nieuwelingen zelf hun weg leren kennen in het aanpassen van AutoCAD als dat nodig is.
Trouwens... als je het standaard laat dan is het in overeenstemming met help van acad. <- Beter!!!

Natuurlijk kun je je voorkeur kenbaar maken met een goede uitleg/reden. Maar niet iedereen zal dát nou net handig vinden.
Zo heeft er hier bij mij eentje een aantal verkorte commando's aangepast zoals:
"L" wat normaal "LINE" is, maar nu is het bij hem "LENGTH", omdat hij dat vaker gebruikt dan line.
Als hij een line wil tekenen doet ie dat met "PLINE" -> "PL"

Een ander persoon die ik moest begeleiden had om te beginnen maar even alle F-toetsen aangepast. Moet hij weten maar de F1-toets was geen HELP meer.
Ik werd helemaal gek van die gast!  :nigoe: :auw:

Maar het is jou cursus... You are the chief in charge :!:
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

gery

Citaat van: EddyBeerke op do 02 02 2017, 10:36:15Geef een schone installatie aan cursisten/beginnelingen -> GEEN aanpassingen.
Dat lijkt me een heel goede tip.

En leren werken met de commando's op de commando regel is ook nog handig als je later script en lisp wil schrijven.

bart

Bij mij is de rechtermuisknop ook enter.

Voor een algemene cursus autocad lijkt standaard mij wel de juiste instelling
Maar de gebruikersinterface instellen, aanpassen aan de persoonlijk voorkeur het opslaan en importeren daarvan zou ik wel in 1 van de eerste lessen behandelen als de cursus om het gebruik  van  autocad draait

Als het doel meer is om met de computer een tekening te maken zoals op veel scholen
Is dat echter m.i.  minder belangrijk en kan je denk ik  het beste een goed profiel op elk systeem zetten zodat je voorbeeld klopt met wat de cursist moet doen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op wo 08 02 2017, 13:23:56
...het beste een goed profiel op elk systeem zetten zodat je voorbeeld klopt met wat de cursist moet doen.
Dus beter de voorbeelden (screenshots e.d.) met standaard AutoCAD maken.
Dan houd de cursist het beste gevoel van waar hij iets kan vinden als hij in de praktijk aan 't werk moet.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

niet perse.
Als ik iemand wil leren houtbewerken geeft ik hem ook geen beitel zo uit de winkel dan gaat hij ook eerst even over de slijpsteen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Bedankt voor al jullie meningen.

Tot de vorige opstart was het eerste wat ik deed uitleggen hoe ze dat (verdomd irritante tijdrovende) rechtermuismenu kunnen uitzetten.  :mrgreen:
Deze keer heb ik het eens zo gelaten. Persoonlijk vind ik het een verschrikkelijke tijdvreter, maar blijkbaar zijn de meningen verdeeld.

Het lastige is dat autocad voor de meesten al redelijk overweldigend is, dus tracht ik het ze eenvoudig en eenduidig mogelijk te houden bij de start. Dus redelijk 'standaard'.