FastFiber

Probleem xref kleuren kopieren

Gestart door davy r, za 19 11 2016, 18:17:45

Vorige topic - Volgende topic

davy r

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een architectuurplan dat ik als xref moet gebruiken voor de technieken op aan te passen.
Ik heb de lagen op deze tekening ingesteld op by layer en alles op grijs gezet.
Ik was nu van plan om elk verdiep te kopieren in het grijs naar andere tekening en deze dan als xref in te laden in mijn tekening voor mijn aanpassingen op te maken.
Als ik nu een verdiep kopieer naar andere tekening dan staat deze terug in kleur.
Ik had al gelezen over het visretain commando maar dit werkt precies niet.
Welke dingen doe ik fout of hoe kan ik dit oplossen ?
Ik ben nog niet zolang met autocad aan het tekenen dus moet nog redelijk wat leren  :)

gery

Ik begrijp uw verhaal niet goed, maar op het 1e zicht lijkt u verkeerd bezig te zijn. Ik heb de indruk dat u het concept van xref niet helemaal begrijpt? U dient bijv. geen lagen van het achitectuurplan naar een andere tekening te kopiëren en deze dan als xref te gebruiken, u dient het architectuurplan zelf integraal als xref te gebruiken. In de doeltekening zet u dan de nodige lagen uit, past u de nodige kleuren van de Xref aan (bijv. alles grijs), enz.
AutoCAD 2020 - Windows 10

davy r

Ik ga het iets beter uitleggen voor meer duidelijkheid.
Ik heb een architectuurplan van 4 verdiepingen, hieruit moet ik de 4 verdiepingen apart uithalen en als xref gebruiken voor mijn technieken op te tekenen.
Ik heb nu de layers van die tekening op grijs gezet en die tekening 4 keer gekopieerd en de onnodige verdiepen gewist per tekening.  Elk verdiep dat nu grijs staat heb ik ingeladen als xref in mijn tekening en de technieken op ingetekend.  Ik heb wrs een paar blunders gedaan in dit proces maar moet ergens beginnen he  :D.
Hoe wordt dit normaal gedaan ?

Mvg Davy

gery

Zéér rare manier van xrefs toepassen!

Bent u student?

roy_043

Ik ben minder verbaasd over deze aanpak.

Het probleem wordt denk ik veroorzaakt doordat elementen worden geplakt in een tekening die al diverse lagen bevat.

Ik raad aan om van de 'grijze' tekening met alle plattegronden meerdere kopieën te maken (kan m.b.v. Windows Explorer of met het _SAVEAS commando van AutoCAD). Elke kopie kun je vervolgens opschonen zodat slecht een enkele verdieping overblijft. Het is handig om deze overblijvende plattegrond steeds dezelfde logische plaats t.o.v. de oorsprong te geven.

gery

Naar mijn bescheiden mening gebruiken jullie het concept "xref" op een totaal verkeerde manier.

Waarom de master xref (architectuurplan) meerdere keren kopiëren?
Waarom die kopies "opschonen"?
Waarom alle elementen in die kopies grijs maken?

davy r

Nu had ik het op de manier van roy gedaan, 4 keer gesaved en opgeschoond.
De bedoeling was eigelijk om de tekening van de architect waar heel het gebouw opstaat in te delen per verdiep.
Deze dan apart als xref in te laden en dan mijn tekening overzetten.  De tekeningen van de architect zijn volledig in kleur dus daarmee wou ik ze grijs maken voor mijn technieken beter te zien.
Ik ben idd nog student en volg cursus autocad, ik heb deze vragen al eens gesteld op de les maar over xrefs moest hij toch nog eens nakijken ...
Ik probeer nu zelf via filmkes wa bij te leren maar het is niet altijd zo makkelijk als leek en autocad is nogal uitgebreid.
Alvast bedankt voor de reacties.

davy r

In bijlage hoe ik het zou willen.
Architectuurplannen die ik krijg en het eindresultaat met technieken op.
Eindresultaat is natuurlijk niet volgens de regels heb ik al door  :D.

gery

Je kan dat zo doen maar dan zie ik het nut van xref niet echt in. Uw manier van werken is goed als de basis tekening (in casu het architectuurplan) niet correct is opgezet. Dan kopieer je de tekening zoveel keren als nodig is, verwijder je de overbodige elementen in elk van de tekeningen, maak je de layers van de basis tekening grijs, en teken je verder op je eigen layers.

Als je xref ten volle wil benutten, doe je dat op een heel andere manier. Voorwaarde is wel dat de master xref correct is opgezet, ttz met layers en de betreffende properties van alle elementen "bylayer".

davy r

Als ik het goed begrijp het ik nu gewoon een eigen tekening gemaakt, als er nu iets veranderd aan de architectuurplannen ga ik deze terug zelf moet inladen en terug mijn layers op moeten kopiëren.
Als ik het correct als xref doe dan kan ik aangepaste plan van architect laden en wordt mijn automatisch aangepast ?
Zie ik het juist zo ?

roy_043

Citaat van: gery op za 19 11 2016, 23:51:34
Naar mijn bescheiden mening gebruiken jullie het concept "xref" op een totaal verkeerde manier.
Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die op deze manier werken. De tekening van een architect wordt opgeschoond, 'uitgegrijsd' en opgesplitst zodat elke plattegrond een aparte dwg is. Deze dwg's worden als xref gekoppeld aan de eigen tekeningen.
Vaak is deze werkwijze nodig omdat de architect:
- 'Alles' in een enkele 'zware' tekening stopt
- Niet 'ByLayer' tekent
- De elementen in de dwg niet op een logische positie t.o.v. de oorsprong heeft geplaatst.

gery

Citaat van: davy r op zo 20 11 2016, 10:07:58Als ik het goed begrijp het ik nu gewoon een eigen tekening gemaakt, als er nu iets veranderd aan de architectuurplannen ga ik deze terug zelf moet inladen en terug mijn layers op moeten kopiëren.

Ongeveer ja.

Citaat van: davy r op zo 20 11 2016, 10:07:58Als ik het correct als xref doe dan kan ik aangepaste plan van architect laden en wordt mijn automatisch aangepast ?
Zie ik het juist zo ?

Inderdaad.

gery

Citaat van: roy_043 op zo 20 11 2016, 10:17:18Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die op deze manier werken. De tekening van een architect wordt opgeschoond, 'uitgegrijsd' en opgesplitst zodat elke plattegrond een aparte dwg is. Deze dwg's worden als xref gekoppeld aan de eigen tekeningen.
Vaak is deze werkwijze nodig omdat de architect:
- 'Alles' in een enkele 'zware' tekening stopt
- Niet 'ByLayer' tekent
- De elementen in de dwg niet op een logische positie t.o.v. de oorsprong heeft geplaatst.

Zo zijn er zeker veel bedrijven/mensen die zo werken. Ik zeg niet dat dat niet goed is. Ik zeg enkel dat je op die manier zeer weinig voordeel haalt uit het concept "xref".

gery

Maar soit, het ging over het probleem van de veranderende kleuren bij het kopiëren naar een andere tekening, en dan is dit misschien wel de oorzaak:
Citaat van: roy_043 op za 19 11 2016, 22:41:54Het probleem wordt denk ik veroorzaakt doordat elementen worden geplakt in een tekening die al diverse lagen bevat.

gery

Citaat van: davy r op za 19 11 2016, 18:17:45Ik had al gelezen over het visretain commando maar dit werkt precies niet.

Dat werkt in casu inderdaad niet omdat u het concept xref onjuist gebruikt.