FastFiber

Lisp om layer kleuren aan te passen

Gestart door Woetr, vr 24 06 2016, 15:03:43

Vorige topic - Volgende topic

Woetr

hallo,

ik zoek een lisp of een andere manier om mijn bouwkundige tekeningen van de architect makkelijk naar kleur 252 te zetten, zodat ik hem als xref kan zetten en dan mijn installatie erin kan tekenen. heeft iemand hier een makkelijke manier voor. ik ben nu stukje voor stukje de tekening aan het exploderen en dan de kleur naar 252 zetten.

Woetr

gery

Is je doeltekening in Modelspace:
In de "Layer Properties Manager" selecteer je alle layers van de Xref en zet je de kleur ervan op 252.

Is je tekening in Paperspace:
In de "Layer Properties Manager" van de betreffende viewport selecteer je alle layers van de Xref en zet je de VP kleur ervan op 252.

Opgelet: de kleur property van elk getekend object moet wel op "bylayer" staan. Gebruik daarvoor in de Xref-tekening éénmalig het "setbylayer" commando en bewaar de tekening.
AutoCAD 2020 - Windows 10

Woetr

helaas werkt dit niet de halve tekening is nu kleur 252 en een deel blijft orginele kleur.

Citaat van: gery op vr 24 06 2016, 15:30:56
In de "Layer Properties Manager" selecteer je alle layers van de Xref en zet je de kleur ervan op 252.

In de "Layer Properties Manager" van de betreffende viewport selecteer je alle layers van de Xref en zet je de VP kleur ervan op 252.

Opgelet: de kleur property van elk getekend object moet wel op "bylayer" staan. Gebruik daarvoor in de Xref-tekening éénmalig het "setbylayer" commando en bewaar de tekening.

cadtools@gmail.com

Wat ik soms doe voor onderleggerz van extrenen Behoorlijk rigoureus.
1. Onderlegger opslaan als Xref-... Dwg
2. Alles in een block zetten.
3. Command EXNEST. Alle nested block definities weg (LeeMac)
4. Command Redefine block. (ltype color weight byblock) (GileCAD)
5. Zet block in kleur en lijndikte naar keuze als onderlegger.
Werkt goed. Kost me ongeveer een minuutje..

gery

Citaat van: Woetr op vr 24 06 2016, 15:42:24helaas werkt dit niet de halve tekening is nu kleur 252 en een deel blijft orginele kleur.
Staan alle kleur properties op "bylayer"?

Woetr

ja alle properties staan op 'bylayer'

Citaat van: gery op vr 24 06 2016, 16:18:19
Staan alle kleur properties op "bylayer"?

gery

Citaat van: Woetr op vr 24 06 2016, 16:39:58ja alle properties staan op 'bylayer'
Dan zou het moeten werken. Dus ik vermoed dat toch niet alle kleuren op "bylayer" staan.
Kan je de tekeningen opladen? Dus de doeltekening én de Xref.

bart

Als je het commando setbylayer gebruikt krijg je ook de mogelijkheid om de instellingen te wijzigen ga naar setting en zorg dat het commando ook blocken etc mee neemt.

het enigste dat dan nog niet goed is zijn handmatig gewijzigde mtext deze kan je aanpassen met de lisp stripmtext  https://cadabyss.wordpress.com/2010/01/04/stripmtext-v5-0/
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Woetr

Citaat van: bart op za 25 06 2016, 09:10:01
Als je het commando setbylayer gebruikt krijg je ook de mogelijkheid om de instellingen te wijzigen ga naar setting en zorg dat het commando ook blocken etc mee neemt.

het enigste dat dan nog niet goed is zijn handmatig gewijzigde mtext deze kan je aanpassen met de lisp stripmtext  https://cadabyss.wordpress.com/2010/01/04/stripmtext-v5-0/

dit helpt al enorm. alles is nu al geexplodeerd dus dit scheelt al heel veel tijd moet nu alleen nog alles in kleur veranderen. bedankt.

Woetr

sschevers

Citaat van: gery op vr 24 06 2016, 15:30:56

Naar mijn idee moet bovenstaande correct werken zonder dat je je bron tekening hoeft te wijzigen. Let er op dat in je eigen tekening de variable VISRETAIN op 1 staat.
Zie https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2016/ENU/AutoCAD-Core/files/GUID-897B1672-4E09-42E0-B857-A9D1F96ED671-htm.html

groeten

stephan