FastFiber

viewportaanpassing via lisp

Gestart door delangstevandestraat, ma 25 04 2016, 14:21:05

Vorige topic - Volgende topic

delangstevandestraat

Nieuwe uitdaging, nieuw probleem :  :(

Situering : een bestaande tekening wordt aangepast en wordt groter of kleiner
Het kader is getekend in de pspace van de layout en klopt dus niet meer qua afmetingen
Ik heb een routine geschreven die het kader hertekent, beetje groter, of beetje kleiner

tot hier alles in orde en geen probleem

maar nu komt het  de viewport zou ik willen mee laten aanpassen in de lisp

ik kan wel met getvar viewcntr en viewsize de afmeting en positie bepalen, maar hoe pas ik deze aan ?
beetje move en beetje stretch...

alvast bedankt om te helpen denken ;-)
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

gery

Ik ken uw specifieke tekening niet, dus ik kan mis zijn, maar in PS is het de bedoeling dat de scale van de viewport wordt aangepast, en niet de grootte van de kader.
Kan u de tekening hier posten aub? Ik gebruik AutoCAD 2012, dus best geen recenter formaat.

Variabelen VIEWCTR en VIEWSIZE zijn read-only.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

Houd je bepaalde regels aan als je de tekening groter of kleiner maakt?

Een rechthoekige viewport heeft een centrum en een hoogte/breedte.
in principe geen afzonderlijke hoekpunten.

@ gery
Als de schaal vast staat moet het kader groter als het uit te werken onderdeel groter wordt

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Citaat van: bart op ma 25 04 2016, 16:36:37Als de schaal vast staat moet het kader groter als het uit te werken onderdeel groter wordt
Ik denk dat wij verschillende dingen bedoelen met "kader". U bedoelt waarschijnlijk de omtrek van de viewport, ik bedoel de kader met titelhoek.

Het kader met titelhoek in PS wordt gemaakt ifv het gekozen papierformaat. Wordt de tekening in MS groter, en past die niet meer in de viewport in PS, dan wordt ofwel de scale van de betreffende viewport in PS aangepast zodanig dat de tekening wel weer in die viewport past, ofwel wordt de betreffende viewport groter gemaakt.
AutoCAD 2020 - Windows 10

delangstevandestraat

De tekeningen zijn niet hoog maar wel breed, meestal horizontaal getekend in modelspace maar soms verticaal, (omwille van blokopmaak wordt de tekening dan verticaal getekend, maar wel in horizontale layout afgedrukt)

Soms wordt de tekening breder en past ze niet meer binnen het kader (titelhoek-kader) in de layout .
het kader wordt dan verbreed met een veelvoud van 105mm om uiteindelijk afgedrukt te worden op een rol A4-hoogte. Als dit kader vergroot wordt moet ook de VP vergroten (ligt meestal op de binneste rechthoek van het kader).
Ik heb nu idd met VIEWCNTR SIZE TWIST de positie en orientatie van de oude VP gelezen,
dan gooi ik die weg en maak ik een nieuwe die 105mm wijzigt en het center dan 52.5 verplaatst wordt.

Bij sommige tekeningen loopt dit echter fout, vandaar dat ik had gedacht aan een alternatieve manier om de VP aan te passen, nl door een move en een strecht...

ik hoop dat het plaatje een beetje duidelijker is nu ;-)

de vraag blijft dus, hoe voer ik een move en een strecht uit van een VP, of is dit niet mogelijk ?

Ik hou van werken,

roy_043

Ik raad je aan om naar deze functies te kijken:
vla-put-center
vla-put-height
vla-put-width
vla-put-target

delangstevandestraat

Eerst allemaal bedankt om te helpen nadenken,.

Move en stretch werkt dus blijkbaar niet, vandaar opgelost door een nieuwe VP te tekenen op basis van de gegevens van de oude VP.
Ik hou van werken,

EddyBeerke

Citaat van: delangstevandestraat op ma 30 05 2016, 10:55:21
Eerst allemaal bedankt om te helpen nadenken,.

Move en stretch werkt dus blijkbaar niet, vandaar opgelost door een nieuwe VP te tekenen op basis van de gegevens van de oude VP.
Neem je hier ook de instellingen van de lagen mee die bv uit staan, of vpoverrides met kleuren e.d.?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

delangstevandestraat

@eddy
nee instellingen van de VP gaan uiteraard verloren aangezien de bestaande VP verwijderd wordt en er een maagdelijke VP aangemaakt wordt,

Indien de VP-instellingen bewaard moeten blijven kan de gebruiker kiezen om de routine te gebruiken zonder VP-aanpassingen, dan moet dit manueel gebeuren uiteraard.
Ik hou van werken,

FastFiber