FastFiber

Beginnen als zelfstandig mechanisch tekenaar .

Gestart door Olivier, za 30 01 2016, 22:58:19

Vorige topic - Volgende topic

Olivier

Hoi ,

Ik zou hier graag eens willen weten of het de moeite loont om op zelfstandige basis in bijberoep te tekenen.
In September zou ik avondscholing volgen voor autocad en dan verder werken naar inventor om zo 3d te gaan.
Nu ben ik al een tijdje aan het neuzen op het net naar werk maar een deftig tekenaar dient een ingenieur te zijn ofzo ? of zie ik dit verkeerd ? (dat hoop ik dan toch) .

Ik heb zelf een een grote technische bagage door mijn werk in de chemische sector als procesoperator .
Kennis van absorbers , ventielen en andere armaturen , beetje meet en regel , scheidingskolommen , compensatoren turbines , compressoren , pompen en piping .

Ik wil me natuurlijk in meerdere vakgebieden storten om zo als het ware een duizendpoot te worden .
Ik hoop hier een antwoord te vinden.

Dank bij voorbaat !!!  :wink:

julien

Hangt af van veel factoren.
Belg of Nederlander?
Welke programma's wil je gebruiken en dus aanschaffen?
Er is werk voor een tekenaar zonder zware diploma's, maar dat is niet altijd het interessantste werk. Denk bijvoorbeeld aan digitaliseren van oude papieren plannen, opmeten gebouwen,...
Ook belangrijk, hoeveel tijd wil je er in steken en hoe vaak kan je je vrijmaken tijdens de kantooruren, dit in functie van overleg met klanten.

Olivier

Julien,

Ik ben een belg .
Door mijn ploegenwerk ben ik in feite iedere dag een halve dag beschikbaar voor clienteel.
Het aanschaffen van programmas weet ik niet . Hebben jullie een idee ?
Ik dacht aan autocad en inventor maar ik wil gewoon veel werk .  (interessant of niet)
In welk domein ligt er veel.werk en.welke programmas worden er gebruikt ?

Alvast bedankt voor de reacties

julien

Als belg kan je vrij veel bijverdienen in het statuut "zelfstandige in bijberoep".
Contacteer zeker een boekhouder om je zaak op te starten en je wat tips te geven.

Contacteer ook zeker eerst een reseller om te luisteren hoeveel een programma kost. Er is een instapkost en daarna een maintenance kost.
Er zijn online nogal wat sites waar je werk kan vinden, hier uiteraard (cadsite.be/jobs), maar er zijn er veel meer. Als je zoekt op 'CAD freelance tekenwerk' zal je ze zeker nog vinden.

Je zal wel eerst moeten zorgen dat je ergens echt goed in bent en of je het leuk vindt, daarna kan je verder kijken. Je hebt alvast de juiste plaats voor hulp gevonden.  :wink:

Olivier

Bedankt voor de tips en de hulp .
Ga er zeker mijn werk van maken .
Grtjs

FastFiber