Parametrisch werken / Bachelor proef hogeschool Gent

Gestart door jonasannendijck, di 03 03 2015, 11:22:39

Vorige topic - Volgende topic

jonasannendijck

Beste lezers

ik zit momenteel in mijn laatste jaar houttechnologie en er wordt verwacht van ons om dit semester een bachelorproef te schrijven. Mijn bachelorproef zal gaan over een vergelijkende studie van de verschillende tekenprogramma's op de Belgische markt.

Met dan specifieker gericht op het parametrisch werken hiermee. Een simpel voorbeeld dat ik hierbij kan aanhalen is we hebben een keukenkast met een keukentoestel in (we nemen bv een microgolf). De maat van deze toestellen varieert vaak van leverancier tot leverancier en van model.

Welk programma lijkt jullie het beste geschikt om mijn kast en toestel parametrisch in te stellen en vooral waarom zoude jullie dit programma gebruiken tegenover een ander tekenprogramma?

In de bijlage vinden jullie een pdf-bestand met daarop een tekening van mijn vraagstelling

Moesten er hier ook firma's tussen zitten die mij hierbij willen begeleiden jullie mogen ook jullie zijn ook altijd zeer welkom om contact met mij op te nemen

Toch alvast bedankt

jonasannendijck

Beste lezers

elke vorm van tips of eigen ervaringen met bepaalde programma's is ook meer dan welkom

EddyBeerke

Citaat van: jonasannendijck op di 03 03 2015, 11:22:39
...
Welk programma lijkt jullie het beste geschikt om mijn kast en toestel parametrisch in te stellen en vooral waarom zoude jullie dit programma gebruiken tegenover een ander tekenprogramma?
...
Ik zou AutoCAD gebruiken, omdat ik daar ervaring mee heb.
Maar er zijn ook andere programma's van Autodesk die daar misschien beter in zijn.
Civil3d 2022, Blender 3.4 gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

roy_043

Welk CAD programma 'het beste' is hangt vanzelfsprekend af van de gehanteerde criteria. Voor elk bedrijf zullen deze anders zijn.
1.
Alleen 2D of 2D+3D?
2.
2D of 3D parametrisch?
3.
Automatisch genereren van 2D tekeningen uit 3D?
4.
Rendering?
5.
Koppeling met berekeningen: hoeveelheden materiaal, prijs etc.?
6.
Koppeling met fabricage (bijv. zaagstraat of cnc)?
7.
Wordt het CAD programma alleen voor meubels gebruikt of ook algemener ingezet?

BricsCAD mag vanzelfsprekend niet ontbreken in de vergelijkende studie. Het wordt immers ontwikkeld door een Belgisch bedrijf.

BricsCAD is een programma waarmee je .dwg bestanden kunt maken en bewerken. Het is zeer vergelijkbaar met AutoCAD.

Met BricsCAD kun je
1.
2D en 3D tekenen.
2.
2D (alle versies) en 3D (Platinum versie) parametrisch tekenen. Maar dit vraagt wel wat ervaring.
3.
Automatisch 2D tekeningen genereren uit een 3D model. Dit is wel nog vooral gericht op werktuigbouw (metaal).
4.
Renderen. Maar er zijn programma's die dit beter kunnen.
5. en 6.
Gegevens uit de tekening koppelen aan andere applicaties (bijvoorbeeld Excel). Hiervoor zijn hulpprogramma's nodig.
7.
En BricsCAD is net als AutoCAD een generiek CAD programma dat voor allerlei vakgebieden kan worden ingezet.

Met BricsCAD kan de parametrische kast dus zeker worden getekend. Maar omdat BricsCAD niet speciaal voor de meubelindustrie wordt gemaakt denk ik niet dat het het beste programma is voor dit doel.

Overigens kun je voor BricsCAD, en AutoCAD, (Lisp) programma's schrijven. Je kunt dus ook zelf een programma schrijven dat op basis van een aantal opgegeven parameters de tekeningen voor de kast genereert.