yoin

Tristan

Hallo ik ben Tristan en ik zit in mijn eerste jaar architectuur in het sint-lucas, in Gent. Autocad is op dit moment een grote ramp voor mij.
Ik heb een klein vraagje, mijn kubus in de rechter bovenhoek is wat gedraaid en nu is volgens die kubus de bovenkant van mijn werk de rechterkant en de rechterkant de onderkant etc. Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Ik werk met autocad 2014.
Alvast bedankt!

Tristan

Oh ja, ik heb meteen ook een tweede vraag. Ik moet een kubus met allerlei projecties op uitklappen. Ik doe dus rotate enter en selecteer het juiste vlak. Maar dan zegt hij specify base point en wat ik ook doe, hij klapt altijd naar de zijkant en niet naar de onderkant zoals ik wil. Hoe kan ik dit oplossen?

hulpje

Tristan,

Dat heet een viewcube.
Maar wil je terug naar het normale platte vlak, tik dan UCS in gevolgd door 2x enter.

U=User
C=Coordinate
S=System
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Tristan

Ok bedankt! En iemand die weet hoe ik mijn kubus kan uitklappen?

hulpje

Tristan,

Kun je eens een printscreen plaatsen en eventueel een beschrijving van de stappen die je neemt.

Tristan

Het is al niet meer nodig, iemand op school heeft het kunnen oplossen. Blijkbaar draait het steeds rond de z-as. Toch bedankt!

Heb wel nog een irritant probleem: mijn autosave stond op 10 minuten en nu was het zo dat hij om de 10 minuten vastliep. Ik heb het dan maar veranderd naar 30 minuten maar nu loopt hij gewoon om de 30 minuten vast. Is er hier een oplossing voor zonder dat ik de autosave moet afzetten?

bart

waarom loopt je systeem vast  geeft het programma een foutmelding ?

klopt het pad waar het autosave bestand wordt weggeschreven
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Je kunt je auto save ook uit zetten. Dan loop het misschien niet meer vast maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. Maar voor nu wel natuurlijk.
zou het kunnen dat het pad naar de autosave-locatie niet bestaat? Ik zet het meestal naar "D:\_temp"
Maak eerst deze map aan zodat je weet dat je schrijfrechten hebt, dan het pad veranderen, auto save weer aanzetten.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Tristan

Bedankt voor de tips. Om onbekende redenen loopt autocad alvast niet meer vast :)

Nu zit ik met een nieuw probleem. In deze A1-plot heb ik ingesteld dat de viewports niet mee geplot worden. Maar nu krijg ik deze witte lijn tussen elke viewport. Ik heb al geprobeerd om  een rectangle te tekenen in paperspace rond hetgeen dat gehatched moet worden maar dan klopt de schaal van mijn arcering niet meer. Iemand een idee?

hulpje

Beste Tristan,

Ik maak in mijn CTB bestand een kleur aan, die pendikte 0 heeft.
De viewport die je maakt, stel je dan in op deze kleur.

Succes!

Richard

Tristan

Beste Richard,

De viewports staan in lijndikte 0. Ik heb echter op school geleerd dat dat gewoon de dunste lijn is die een printen kan printen. Dus ga ik dan niet nog steeds witte lijntjes hebben maar dan dunner?

hulpje

Tristan,

Je kunt voor de zekerheid de screening ook nog op 0 zetten en wat je ook nog kunt doen, is dat je de viewport lijn een kleur meegeeft die TrueColor 255,255,255 is.

Dan krijg je (bijna) 100% zeker geen witte lijntjes op papier.

shanna

Hallo,

Ik ben Shanna en ben na mijn studietijd uit autocad gegroeid. (werkte de afgelopen jaren met Archicad). Nu ben ik opnieuw overgeschakeld naar Autocad. Nu heb ik misschien een erg domme vraag :oops:.
Ik herinner mij van in mijn studietijd dat er een toolpallet was om met samengestelde muren te tekenen. Dit vind ik niet terug in autocad op mijn huidige werk. (op kantoor zelf is er weinig hulp  :( ). Zit deze tool gewoon niet in deze versie archicad? Of hoe zit dit juist? Ik werk op Autodesk Autocad LT 2014. Is dit een lite versie ofzo?

Alvast bedankt
grtjs Shanna

Rudy

Citaat van: shanna op do 12 12 2013, 11:29:16
Hallo,

Autodesk Autocad LT 2014. Is dit een lite versie ofzo?

Alvast bedankt
grtjs Shanna

Ja Shanna, je zegt het zelf dit is een lite versie "LT" van lite
Autocad 2013 / 2016

jo-king

Citaat van: Rudy op do 12 12 2013, 12:32:06
Ja Shanna, je zegt het zelf dit is een lite versie "LT" van lite

kleine correcte.. LT is de afkorting van "Limited Technology" => gelimiteerd :)

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional