FastFiber

Starten met autocad als bij hobby of werk.

Gestart door Deefje85, zo 17 03 2013, 20:54:51

Vorige topic - Volgende topic

Deefje85

Beste leden,

Een jaar geleden heb ik mij eens laten overtuigen om autocad te volgen. Het programma was voor mij totaal onbekend.
Dus heb ik besloten te beginnen met volwassen onderwijs te doen in de avond 1 maal per week dit samen in combinatie met mijn werk in ploegen.
Nu loop mijn avondschool bijna op zijn einde en is het gedaan met de les.

Ik zou mij graag dieper willen focussen op autocad en er iets mee doen... Het is zeer interessant programma wat je er allemaal mee kan doen.

Alleen weet ik niet wat er mee te doen of hoe er mee te starten.Want ik ken ook nog niet alles in autocad om er mee te werken en de ervaring is er natuurlijk nog niet.
Misschien's dat er iemand een idee heeft ofzo??

Met vriendelijke groeten
D.

julien

Alles kennen van autocad is zo goed als onmogelijk, die illusie neem ik je alvast af.  :twisted:

Belangrijkere vraag is, wat wil je er mee doen? Boven al is autocad eigenlijk eerder een middel dan een doel.

Deefje85

Citaat van: julien op zo 17 03 2013, 21:44:34
Alles kennen van autocad is zo goed als onmogelijk, die illusie neem ik je alvast af.  :twisted:

Belangrijkere vraag is, wat wil je er mee doen? Boven al is autocad eigenlijk eerder een middel dan een doel.

Dat is de goeie vraag eigenlijk. Dat is juist mijn probleem.

EddyBeerke

Welk werk wil je gaan doen met acad:
- wegenbouw
- betonbouw
- woning inrichting
- electra
- enzo...
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Deefje85

Misschien's vergeten bij zetten. Ik heb wel nog elektriciteit gestudeerd.

Nu heb ik puur basis gevolgd.
Maar het is natuurlijk spijtig als je het niet gebruikt.
Ben aan het zoeken wat ik er mee kan doen.

Weet natuurlijk hoe je er mee moet starten ofzo.

@Eddybeerke: Goeie vraag eigenlijk. Wat doen jullie allemaal of hoe zijn jullie er allemaal mee gestart?

EddyBeerke

Ik werk bij een Ingenieursbureau, afdeling Ruimtelijke Inrichting.
Voornamelijk GWW.
Maar als er tekenwerk is voor een andere tak dat pikken we dat ook op.

julien

Ik heb me binnen 'gebluft' in een brandbeveiligingsfirma. Ik tekende er de Sprinkler installaties uit.
Ik kon een heel klein beetje autocad tekenen, maar maakte indruk op de persoon die de werving deed omdat ik tekende met commando's en niet met de knopjes. Op die manier kon ik met mijn beperkte kennis wel snel tekenen.
Na 6 maand daar te werken ben ik veranderd van werk en heb er een korte cursus Solid Edge gevolgd. Nu teken ik met solid edge en autocad. We maken hier zetels voor theater, auditoria, scholen, bioscoop,... de stoel teken ik in 3D uit in solid edge en de plannen van de zaal in autocad.

EddyBeerke

Hé dat ken ik Julien.

Ik heb ook een keer na getekend te hebben met acad R12, en een tussenperiode, een school lesboek door gelezen van Acad R14.
En bij een kennis wat geprobeerd te hebben ging ik solliciteren en ben toen aangenomen.

Enige vakkennis is toch wel belangrijk denk ik.

Deefje85

Ik doe nu avondschool.
Maar ben eerst mijn autocad volledig aan het afmaken en misschien's dat ik daarachter nog de solid edge zou volgen.

Is wel mooi mee genomen Julien.

Weet het echt niet wat ik zou moeten doen.

julien

Solid Edge is leuk om kunnen, maar het risico dat je er niets mee zal zijn is zeker bestaande.
Er zijn bedrijven die kiezen voor Solid Edge, anderen voor Inventor, Solid Works,...
In 2D is AutoCAD zowat de standaard, in 3D is het veel gevarieerder.

Deefje85

In mijn avondles zijn er mensen die het volgen solid edge omdat ze het wel mogen gebruiken op hun werk.

Nu ben ik nog bezig in de les met 3D in autocad. Moet nu proberen een soort bankschroef te maken.
Zal anders eens posten wat ik ongeveer al leren tekenen heb in autocad.

jo-king

Deefje,

Als je in de bouwsector terecht komt, is Revit  zeker een interessant programma.

Terwijl je in CAD "domme lijntjes" tekent, modeleer je in Revit intelligente componenten.
Revit "weet" dat het een muur is, of een vloer, een dak...
zo kan het programma intelligent met de objecten overweg en zal zelf de knooppunten aanpakken.

zeker eens de moeite om te bekijken.
Sinds september is er ook een revit LT versie, die helemaal interessant is!

mvg,

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Deefje85

Weet het echt niet wat ik er mee zou doen.

Heb zekers al gehoord van dat programma hoor.
Misschien's iets zoeken om te doen na mijn werkuren als dat mogelijk is.

Rijoli

Citaat van: Deefje85 op zo 17 03 2013, 20:54:51
....
Ik zou mij graag dieper willen focussen op autocad en er iets mee doen...Misschien's dat er iemand een idee heeft ofzo??
...

Beste,

Vanuit het modelbouwforum heb ik besloten hier eens mijn licht op te steken.

Zelf heb ik in het verleden  modelvliegtuigen getekend in AutoCAD. Eerst 2D, later ook in 3D.
Daarnaast heb ik doorsneden getekend om CNC freesstukken van te laten maken.

De laatste jaren gebruik ik Autocad eigenlijk niet meer en ben het grotendeels verleerd. Bovendien steek ik veel liever tijd in het bouwen van modellen.  :mrgreen:

Momenteel heb ik een nieuw project op stapel staan waarvoor ik de tekeningen digitaal wil (laten) maken in 3D.
Dat hoeft niet in AutoCAD, mag ook Solid Edge, Rhinocerus of ieder ander pakket zijn.
Belangrijkste is dat er 2D snijtekeningen, 3D aanzichten en A0 bouwtekeningen van gemaakt kunnen worden.

Ik heb nog meer info, ideeen en wensen maar dat is mogelijk gespreksstof voor de rest van dit draadje.

Kortom, wie heeft er tijd en zin in een hobby-uitdaging?

Ik zie de reacties graag komen,
groeten,
Richard.

Rijoli

Reacties laten een beetje op zich wachten. :?

FastFiber