FastFiber

Kleur layer verandert niet [Opgelost]

Gestart door Bachatero, do 26 07 2012, 21:20:27

Vorige topic - Volgende topic

Bachatero

Ik heb een merkwaardig probleem.

In mijn tekening gebruik ik de kleur rood voor meubilair.

Nu heb ik een blok vanuit een andere tekening in mijn tekening gekopieerd (copy tekening1, past tekening2).

Vervolgens plaats ik dit blok in layer meubilair en zie ik dat dat er de keur rood aan wordt toegekend, echter het blok zelf blijft wit. Als ik het blok aanklik zie dat het block in de layer meubilair staat. Vervolgens zie ik dat het blok de kleur bylayer rood heeft gekregen, echter het blok zelf wordt nog steeds in het wit weergegeven.

Waarom wordt mijn gekopieerde blok nu niet rood weergegeven ?

Mijn dank reeds nu,

Groet,

Johan

Jon Tampon

Er staan wrs lijnen in dat block zelf op wit ipv op by layer.
Selecteer je blok en doe het commando setbylayer, include blocks!

Command: SETBYLAYER

Current active settings: Color Linetype Lineweight Transparency Material5 found

Change ByBlock to ByLayer? [Yes/No] <Yes>: y

Include blocks? [Yes/No] <Yes>: y

All object properties already set to ByLayer; no objects modified. (in mijn geval stond alles op bylayer, bij jou gaan er objecten aangepast worden)

Je kan ook me bedit (blockeditor); in de de block zelf gaan en de witte lijnen opzoeken en deze op bylayer plaatsen.
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

EddyBeerke

Als een block gemaakt wordt en alle objecten staan op layer "0" (nul) met de color "bylayer" dan neemt het block de eigenschappen aan van de layer waar het op geplaatst wordt.

Daarom is het verstandig om GEEN objecten op layer  "0" (nul) te plaatsen.
Alleen objecten in een block.
Ikzelf maak een uitzondering voor xrefs omdat deze eigen layers bevat, maar ook hierin niets op layer  "0" (nul).
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Bachatero

@Jon Tampon en EddyBeerke

Citeer
Command: SETBYLAYER
Current active settings: Color Linetype Lineweight Transparency Material5 found
Change ByBlock to ByLayer? [Yes/No] <Yes>: y
Include blocks? [Yes/No] <Yes>: y

Loste het probleem niet op. Er verscheen de melding: All object properties allready set to ByLayer; no objects modified.

Als ik het blok naar een nieuwe tekening kopieerde verscheen het weer in het wit. Als ik vervolgens het blok in de editor laadde en de kleur wit naar rood veranderde en het blok weer terug sleepte in mijn tekening veranderde het weer in de kleur wit.

Ik heb vervolgens het volgende doorgevoerd:

Nieuwe tekening aangemaakt.
Nieuwe layer aangemaakt met kleur rood.
Het blok hier naar toe gekopieerd. Blok verscheen in het wit.
_BURST doorgevoerd.
Alle lijnen naar rood veranderd.
Hier weer een nieuw blok van gemaakt.
Dit blok vervolgens weer naar mijn tekening gesleept en nu verschijnt het in het rood.

Er zal wel een eenvoudiger manier zijn, maar zo is het mij als hobby autocad gebruiker nu gelukt.

Bedankt voor de reacties.

Johan

Bachatero

Oooooh, een beetje te voorbarig geweest. Ondanks dat het block nu is toegevoegd aan layer meubilar en zich rood afbeeldt, blijft het staan als ik de layer meubilair uitschakel.

Dus als ik het blok nu aanklik zie ik dat het in de layer meubilair staat en ik zie dat het lampje van die layer uit staat, echter het blok blijft zichtbaar.

Dit begrijp ik niet. Dat is nu weer jammer.

Johan

EddyBeerke

Citaat van: Bachatero op vr 27 07 2012, 22:01:31
...
Dus als ik het blok nu aanklik zie ik dat het in de layer meubilair staat en ik zie dat het lampje van die layer uit staat, echter het blok blijft zichtbaar.

Dit begrijp ik niet. Dat is nu weer jammer.

Johan

Beste John,

Lees dit eens opnieuw:
Citaat van: EddyBeerke op vr 27 07 2012, 10:01:04
Als een block gemaakt wordt en alle objecten staan op layer "0" (nul) met de color "bylayer" dan neemt het block de eigenschappen aan van de layer waar het op geplaatst wordt.

Daarom is het verstandig om GEEN objecten op layer  "0" (nul) te plaatsen.
Alleen objecten in een block.
...
Als je jou tekenig eens opslaat om er een test mee te doen, zo vergroot je je kennis, dan kun je de volgende stappen doorlopen om het goed te krijgen:

• selecteer jou block en type BE (of klik rechts op blockeditor)
    Je komt nu in het deel waar je het block kunt aanpassen.
  • Selecteer nu alles en geef de objecten de eigenschappen:
    - Layer: 0 (nul)
    - Color: ByLayer
    - eventueel ook de andere eigenschappen By Layer
  • Nu kun je het block opslaan door BSAVEAS te typen(of klik op "Save Block as...")
    Kies een andere naam en klik op "OK"
  • Nu kun je het block testen en de verschillen ontdekken van het eerste block en het block wat je net gemaakt hebt.
    - maak een nieuwe laag aan met bv color 2 (geel)
    - insert beide blocks op deze laag.
    Wat zie je nu?

- Geef beide blocks nu een andere kleur.
    Wat Zie je nu?

- Zet ook eens deze laag uit.
Dit is een van de manieren waarop je kunt zien hoe het werkt.
Laat je even horen wat je bevindingen zijn?

Bachatero

Beste Eddy,

Ik heb nu een ander raar probleem. Ik wilde hetgeen je voorstelde uitproberen, echter als ik een willekeurig blok wil editten hangt mijn autocad applicatie. Ik start de blockeditor, ik selecteer een willekeurig blok, vervolgens gebeurt er niets. De muispointer blijft een 'arrow' als ik vervolgens autocad weer aanklik verschijnt de zandloper en er gebeurt niets, ook niet als ik b.v. 20 minuten wacht. Ik moet autocad beeindigen met de taskmanager.

Als ik vervolgens een andere tekening open kan wel een block openen in de blok editor.

Johan

EddyBeerke

Citaat van: Bachatero op wo 01 08 2012, 22:10:33
...
Als ik vervolgens een andere tekening open kan wel een block openen in de blok editor.
...

Als acad rare dingen gaat doen met die tekening, zoals je beschrijft, en dat niet doet in een andere tekening dan probeer ik het op te lossen door in de tekening waar het goed mee gaat te openen (en opslaan als...) deze leeg maken en dan de tekening waar het mis mee gaat inserten (gebruik 0,0 als insertpoint). Daarna dit block exploderen.
Schoon de tekening ook even op met purge.
Nu kun je nog eens proberen het eerste block aan te passen.

Bachatero

Eddy,

Bedankt voor de reactie.

CiteerIk heb nu een ander raar probleem.

Dit is nu ook opgelost dank zij je hulp. Ongeveer op de manier zoals jij het voorstelde, n.l.:

In een tekening waarbij de blokeditor werkte heb ik alles leeg gemaakt en onder een andere naam ge-saved.
Vervolgens heb ik mijn tekening geopend waarbij de blok editor niet meer werkte.
Vervolgens met Ctrl_A alles geselecteerd en naar de lege tekening gesleept. Vervolgens getest of de blok editor werkte en dat was het geval.

Vervolgens jouw uitleg gehanteerd met het volgende resultaat.

selecteer jou blok en type BE (of klik rechts op blokeditor)
    Je komt nu in het deel waar je het blok kunt aanpassen.
    Selecteer nu alles en geef de objecten de eigenschappen:
     - Layer: 0 (nul)
     - Color: ByLayer
     - eventueel ook de andere eigenschappen By Layer
    Nu kun je het block opslaan door BSAVEAS te typen(of klik op "Save Block as...")
    Kies een andere naam en klik op "OK"

Nu kun je het block testen en de verschillen ontdekken van het eerste block en het block wat je net gemaakt hebt.
     - maak een nieuwe laag aan met bv color 2 (geel)

- insert beide blocks op deze laag.
    Wat zie je nu? Block origineel is rood. Block gemodificeerd is geel.

- Geef beide blocks nu een andere kleur. Ik neem aan in de blok editor. Beide blocks blauw gemaakt.
    Wat Zie je nu? Beide blocks zijn blauw.

- Zet ook eens deze laag uit. Wat Zie je nu? Block orig blijft staan. Block gemodificeerd verdwijnt.

Door deze oefening ben ik weer heel wat wijzer geworden.
Voor zover ik het nu goed begrijp werd mijn probleem veroorzaakt doordat het uit een andere tekening gesleepte
blok in de blok editor op de laag stond die ook uit de vorige tekening kwam. Ondanks dat ik dit blok
op mijn laag meubilair zette bleef het blok de layer uit de vorige tekening gebruiken.
Vandaar dat het blok bleef staan als ik de layer meubilair uitschakelde.

Oplossing was dus:

Het block dat uit mijn andere tekening afkomstig was in de block editor selecteren en aan layer 0 toewijzen.
Vervolgens de kleur op Bylayer zetten.

P.s.: Ik zag pas waar het probleem lag toen ik het blok in de blok editor selecteerde. Je ziet dit dus niet in de tekening zelf.
Is dit juist?

Bedankt voor je hulp.

Johan

FastFiber