FastFiber

Hoe 1(één) grip verplaatsen zodat bvb. een box een puntige hoek krijgt(acad2010)

Gestart door dreten, za 25 02 2012, 18:42:44

Vorige topic - Volgende topic

dreten

Domme vraag misschien, maar ik stel ze toch maar:

Ik vind niet hoe ik één enkele grip kan verplaatsen om aan een basisvorm een andere vorm te geven.
Denk bvb. aan een taps lopende dampkap:
Vertrekkend van twee op elkaar gestapelde boxen, één van 900x450x50 en daarop één van 900x450x200.
Van de bovenste box wil ik de hoeken individueel naar de onderkant van een afzuigkoker verschuiven, om vervolgens met een boolian één geheel te maken van de drie elementen.

Is er trouwens een mogelijkheid om grips bij te creëren op een vorm? een box bvb. heeft namelijk alléén op zijn ondervlak hoekgrips (blauwe vierkantjes) en ribbegrips(blauwe pijltjes). en op het boven en ondervlak en bovenvlak ook centergrips. 

julien

Ik weet niet onmiddellijk een antwoord, maar weet wel dat er hieraan serieus gewerkt is de laatste versies.
Het is daarom zeker belangrijk dat je je gebruikte versie vermeldt.

dreten

Reimer

Ik weet niet of ik de vraag goed begrepen heb, maar zoals als ik het opvat heb je bijvoorbeeld een kleine vierkant op een grote vierkant staan. Als je nu de kleine vierkant aanklikt dan worden de grips blauw. Als je nu één grip aanklikt dan wordt deze rood. Je kunt deze nu verzetten.
In acad 2010 kun je alleen een grip toevoegen met het commando PEdit.
- start PE en selecteer een pline
- geef E in voor Edit vertex
- gebruik N (next) of P (previous) om naar de gewenste vertex toe te gaan
- kies nu voor I (insert).
Een grip verwijderen kan ook met de optie Straighten.

Aan andere manier om je pline van vorm te veranderen is door objecten samen te voegen. Met Trim kun je delen verwijderen. Met Join of PEdit en dan de optie Join kun je objecten samenvoegen. Samenvoegen kan ook nog met fillet of chamfer.

Reimer

julien

FastFiber