FastFiber

vraagje ivm excel

Gestart door den_chuck, za 01 10 2011, 13:44:59

Vorige topic - Volgende topic

den_chuck

Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
ik wil een klein offerte programma schrijven in excel.
Dit voor verkoop van keukens, badmeubels ed.
Omdat het eigenlijk allemaal standaard corpussen zijn zou ik een eenvoudige en zeer snelle manier hier offerte willen mee kunnen maken.
Dit in slechts enkele stappen

Ik zal het eens proberen te omschrijven.
Het eerste tapblad zal het offerte worden dat de klant onmiddellijk kan meekrijgen.
Het tweede tapblad zouden dan zaken staan zoals de verschillende corpussen.
Een (gegroepeerde) lijst met onderkasten, kolomkasten, hangkasten ed met telkens een vak waar ik het aantal kan invullen (en waar achter de prijs staat per corpus, deze de klant niet kan zien omdat dit ook een groep is),
zo komt er ook een groep waar bv het aantal lade, binnenlade, bestekindeling, vuilbakjes, verlichting ed in komt.
Zo moet ik enkel de groep openen die ik nodig heb, het aantal ingeven en automatisch zal dan het offerte ingevuld worden.
Nu mijn probleem is dat ik ook de korte omschrijving (van het 2de tapblad) automatisch in het offerte zou moeten verschijnen wanneer ik het aantal ingeef.

vb: op het 2de tablad staat "ONDERKAST, VOLLE DEUR, 78". Ik heb er hier 1 van nodig, ook heb ik bv nog een "KOLOMAST, 2 TOESTELLEN, LADE ONDER, DEUR BOVEN, 221"
Achter de tekst is er een vakje om het aantal in te vullen. Wanneer ik hier 1 intyp komt er automatisch op het eerste tabblad (het offerte) de prijs van deze ondekast.
Dit zou dan ook voor bv voor een binnenlade het geval moeten zijn! "BINNENLADE CORPUS 600"
Maar ook zou de tekst "ONDERKAST, VOLLE DEUR 78" bij in het offerte moeten verschijnen enz
vb:

KASTEN
(Kasten:) ONDERKAST, VOLLE DEUR (Aantal) 1 (Totaal prijs aantal kasten) 000â,¬
(Kasten:) KOLOMKAST, 2 TOESTELLEN, LADE ONDER, DEUR BOVEN, 221 (Aantal) 1 (totaal prijs kasten) 000â,¬

TOEBEHOREN
(Toebehoren:) BINNENLADE CORPUS 600 (Aantal) 1 (Totaal prijs aantal binnenlade) 000â,¬

Wanneer er in het 2de tabblad geen aantallen zal worden ingevuld mag op het eerste tabblad of offerte ook geen tekst, prijzen of andere zaken vermeld worden.
Alle prijzen zijn al gekend en ik kan deze altijd aanpassen.
De klant ziet enkel de totaal prijzen.
Voor de rest is alles gegroepeerd!

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik een excel hier kan opplaatsen kan ik mss een voorbeeldje laten zien.
Alvast bedankt!

Reimer

Leuke vraag voor excel. Dit is best mogelijk, maar kost wat tijd. Die heb ik op dit moment helaas niet. Om een *.xls op deze site te zetten moet je hem eerst even in een zip-bestand inpakken omdat excel bestanden niet bij de toegestane extensies behoren.

Als ik wat tijd heb binnenkort dan wil ik er wel eens naar kijken. Misschien hebben anderen eerder tijd dan ik.

Reimer

den_chuck

Citaat van: Reimer op za 01 10 2011, 21:08:21Om een *.xls op deze site te zetten moet je hem eerst even in een zip-bestand inpakken omdat excel bestanden niet bij de toegestane extensies behoren.

Ik zal een voorbeeld maken en proberen in te pakken in zip en posten
alvast bedankt

den_chuck

In bijlage het ZIP bestand
Het is gelukt  :vreegoe:   :D

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is hoe ik het
ongeveer wil maken
Zoniet vraag het maar!  :vreegoe:

julien

Vanaf nu kunnen excel bestanden toegevoegd worden.

tot uw dienst.  :police:

Reimer

Den_Chuck,

ik heb 3 kolommen en wat formules toegevoegd aan jouw blad. Bekijk maar even of je hier wat mee kunt.

Reimer

den_chuck

Citaat van: Reimer op di 04 10 2011, 09:32:43
Den_Chuck,

ik heb 3 kolommen en wat formules toegevoegd aan jouw blad. Bekijk maar even of je hier wat mee kunt.

Reimer

Super, super, super!!!!  :vreegoe: :vreegoe: :vreegoe:
Ik ken een beetje de basis van excel, maar door de goede uitleg ben ik er in geslaagd om dit uit te werken!
k heb er wel 2 nachten over gedaan maar het werkt!
Eerst had ik verschillende testen gedaan en nu het werk moet ik nog een ganse cataloog inzetten, dus nog wel wat werk...maar na al dat werk is het heel eenvoudig hier een offerte mee te maken!
Mercie, mercie, mercie! :vreegoe:

den_chuck

Zoals ik al vertelde werkt het offerte programma nu perfect.
Alleen heb ik nog een klein probleempje.
Ik wil dit aan iemand geven, nu ik heb het gemaakt in Excel 2007.
En die persoon heeft nog een excel 2003!
Dus wilde ik dit opslaan als een 2003 versie! Alleen zit ik dan met verschillende fouten!
Kan er mij iemand hierin helpen?

Reimer

Die fouten kunnen kloppen. Er zijn eigenlijk 2 soorten fouten. Excel 2007 bevat nieuwe formules en nieuwe opmaak.
De kleur blauw in 2007 is net iets anders dan die in 2003. Je krijgt de melding van gering kwaliteitsverlies, dit is echter geen probleem voor de werking van jouw werkblad.
Excel 2007 heeft echter ook nieuwe formules (bv. =als.fout). Deze werken niet in 2003 en de werking van jouw werkblad. Bij het opslaan krijg je de mogelijkheid om te zoeken naar formules die in 2003 niet werken.

Mocht je er niet uit komen dan kun je jouw werkblad misschien op het forum plaatsen of even naar mij mailen. Dan kijk ik er even naar.

Reimer

den_chuck

Ik zal het nogwat uitwerken en even mailen, dit zal ergens deze week zijn.
Alvast bedankt!