yoin

Jon Tampon

Beste,

Ik zou graag een rooster optekenen en heb bemating gekregen van de werf.
Nu is mijn vraag hoe jullie dit juist zouden uittekenen.
Want als ik begin met de maten en dan de vaste hoeken uitzet, zal mijn laatste lengte nooit gelijk zijn.
Daarom wil ik de lengte's allemaal gelijk houden en een beetje spelen met de hoeken, deze meer cijfertjes achter de komma geven als het ware.

Ik ben vertrokken met mijn linkse zijde 840 en dan op zijn eindpunten 2 cirkels te zetten, vanboven met R680 en vanonder met R690, en ik wou dan mijn rechtse zijde 1050 (linkse // rechtse zijde) hier tegen plakken maar zo kwam ik er niet echt uit ..

heeft iemand een idee hoe ik dit juist moet tekenen?
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

bart

ik zou de diagonalen (laten) meten.
Dan heb je de hoeken niet nodig en kan je de situatie exact tekenen
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jon Tampon

Dat kan ik proberen, maar iets opvragen op de werf duurt (bij ons) een eeuwigheid.

En volgens mij moet er toch een manier zijn om die lijn er tegen te plakken, is er een mogelijkheid om een koorde te plakken in de ttr (derde cirkel tegen die andere 2 cirkels) functie of iets dergelijks?
Windows 8.1 (64 bit)

julien

Dit is iets waar ik het 'Parametric' tekenen zeer handig voor vind.

roy_043

Bart heeft gelijk: de diagonalen moeten ingemeten worden. Bovendien mogen de maten niet afgerond worden op hele centimeters (het lijkt alsof dat nu wel is gedaan).

Om aan te tonen dat de maten nu niet kunnen kloppen:
Deel de figuur op in 2 driehoeken middels een diagonaal van linksonder naar rechtsboven. Teken de driehoek linksboven met behulp van de lengtes 840 en 680 en de hoek 95gr. En de andere met behulp van de lengtes 1050 en 690 en de hoek 75gr. De zijden waarlangs deze twee driehoek zouden moeten aansluiten hebben een lengteverschil van 29mm.

bart

Om een veelhoek te tekenen waarvan de maten of de hoeken met de schets overeen komen
moet eigenlijk geen probleem zijn :mrgreen:.
maar er zijn oneindig veel verschillende verschillende mogelijkheden
zodat  ze dan straks op de werf een probleem hebben omdat het niet past.

dus doe het gewoon in 1 Keer goed en laat de diagonelen meten
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jon Tampon

Als men de diagonalen opmeet dan kan je toch nog spelen met de hoek hiertussen waardoor je nog steeds oneindig veel verschillende mogelijkheden bekomt?
Of bedoel je dan in combinatie met de 4 afstandsmaten?
Windows 8.1 (64 bit)

bart

De diagonalen moet je uiteraadt combineren met de 4 zijde van de ruit
zodat er driehoeken ontstaan.
(je kunt maar 1 driehoek tekenen met een combinatie van 3 lijnstukken)

bijgaande een voorbeeld

je zet twee circels uit vanuit het zelfde centrum met met een straal van de langste twee zijde van de driehoek
vervolgens plaats je een circel met de straal van de korste zijde met het centrum op de 1 van de twee reeds geplaatste circels en teken dan je driehoek

in het voorbeeld een driehoek met de zijde 600,800 en 250

en een driehoek met de zijde 600,800 en 500

NB.
Feitelijk heb je maar 1 diagonaal nodig en is de tweede een controle of er nauwkeurig is gemeten
Met de tweede diagonaal kan je bepalen of overmeten noodzakelijk is danwel de meting binnen de tolerantie van het materiaal valt

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jon Tampon

Bedankt Bart,

Bij soortgelijke ontwerpen zullen we nu steeds ook de diagonalen op de werf moeten opvragen.

@julien: met parametric tekenen ben ik nog niet zo bekend, ik heb wat geprobeerd maar kwam er niet direct uit in deze situatie. Het kan wel handig zijn om nog eens te gebruiken in de toekomst.
Windows 8.1 (64 bit)