FastFiber

CNC/3D printer zelf bouwen?

Gestart door jo-king, do 03 06 2010, 16:18:39

Vorige topic - Volgende topic

jo-king

Heeft er iemand hier ervaring met het zelf-bouwen van CNC machine / 3D printer (Reprap ?)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Manu

jo-king,

Wil je een cnc-freestafel of is het een 3D-printer die je wilt bouwen?
Indien het een CNC-freestafel betreft kan ik je vertellen dat ik uiteindelijk blij ben dat ik mijn toestel heb aangekocht ipv die zelf te gaan maken.. (zie de bijlage voor een foto'ke)
Mocht ik je evenwel kunnen helpen met onderdelen te gaan frezen dan hoor ik het wel  :wink:

succes!

Manu

Edit : check : http://www.thingiverse.com/thing:3285
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

jo-king

Citaat van: Manu op do 10 06 2010, 15:28:19
jo-king,

Wil je een cnc-freestafel of is het een 3D-printer die je wilt bouwen?
Indien het een CNC-freestafel betreft kan ik je vertellen dat ik uiteindelijk blij ben dat ik mijn toestel heb aangekocht ipv die zelf te gaan maken.. (zie de bijlage voor een foto'ke)
Mag ik vragen waar je die freestafel gekocht hebt, en hoeveel het je gekost heeft?
welke materialen kan je frezen (pvc, hout?), en hoeveel is de marge hierbij?

Ik zou graag autocad eens gebruiken om iets tastbaars te maken ipv alleen te printen :)
3D printer zou ideaal zijn om mijn ontwerpjes te realiseren, maar ik weet dat dit te duur zou zijn....
:)

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Manu

Jo,

Mijn CNC-freestafel is een model BASIC 1000 van het merk STEP FOUR en heeft een freesbereik van 1000x420x70mm (x-y-z) en freestolerantie van plus-min 0.05mm. Het toestel is ontworpen voor bewerkingen in Hout - Kunststof, maar kan ook Alu aan.
De sturing (SPROV4) is ontwikkeld in hun eigen (Oosenrijkse) huis en de basissoftware onder DOS (blijft onverwoestbaar) laat je toe om 2.5D te gaan frezen, maar kan met modules worden uitgebreid naar full 3D.
Reken voor de machine met basis-DOS-software €2.910 (excl. BTW/Verzending). Een freesspindel (KRESS 800) heb je voor ca €150.
Ik kocht me recent een T-gleuftafel (niet bij STEP FOUR) voor €300 en een extra 3D-softwaremodule twv €370.

Let op met de vele DIY-toestellen (in MDF) die op het net circuleren, weet dat het huis-en-tuin toestellen blijven (tolerantie?-duurzaamheid?) waarbij enkel het bouwen ervan leuk kan zijn.. (als die al afgewerkt geraken). Het prijskaartje zal misschien iets lager liggen maar het zal toch om en bij de €2000 blijven schommelen..

nog een vraagje voor jou : heb je enige ervaring/opleiding met CNC en/of zie je het als enkel een hobby-project?

ben benieuwd!

Manu

EDIT : ik kocht het toestel bij de enige Belgische verdeler http://www.vosschemie-brugge.com
Sketchup 4-5-6

jo-king

Hey Manu,
ik val een beetje achterover van die aankoopprijs. wow.
Heb je die gekocht voor "jezelf"? of heb je die nodig voor je werk/bijberoep?
Mijn eerste auto kostte minder :)

Ik heb geen ervaring met CNC, maar ik heb het altijd dolgraag willen leren.
En ik zou het wel goed kunnen gebruiken in samenwerking met mijn broer zijn hobby (messenmaker)
't zou leuk zijn als ik zijn projecten kan uittekenen, en prototypes/ onderdelen kan uitfrezen.

ik besef volledig dat dit niet op 1-2-3 geleerd is, maar ik heb tijd.
Dat er VEEL (al-dan-niet foute/incorrecte) info gevonden kan worden online is duidelijk. Alvast bedankt voor de tips.
ik knutsel wel graag met software/hardware/oude pc's dus DOS is no problem. :)

ik denk dat ik best Ebay in't oog hou :)

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Manu

Hey Jo,

't is dan ook al jaaaren dat ik te voet ga.... 8)..
Nee, serieus, CAD-CAM is altijd wel wat mijn passie geweest en toen mijn vrouw een eigen zaak begon heb ik me het toestel gekocht.. Dus eigenlijk kon ik een (dure) hobby waar maken..
Verdere details over onze zaak horen hier niet thuis ('t blijft een CAD-Forum he), maar ik wens je heel veel geluk in je zoektocht op Ebay..  :wink:

PS : neem een kijkje op http://www.cnczone.nl/ je kan je daar wat verder informeren..

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

julien

't is hier het 'café' hé, hier kan je een redelijk off topic gaan.  :wink:

Ik heb ooit eens iets tegen gekomen van open source 3D plotter waar een hele community een principe heeft uitgewerkt waar mensen 3D printer onderdelen printen, zo kan iemand met een 3D printer dus een eigen 3D printer printen, volg je nog?  :mrgreen:

jo-king

Citaat van: julien op ma 14 06 2010, 16:59:21
't is hier het 'café' hé, hier kan je een redelijk off topic gaan.  :wink:

Ik heb ooit eens iets tegen gekomen van open source 3D plotter waar een hele community een principe heeft uitgewerkt waar mensen 3D printer onderdelen printen, zo kan iemand met een 3D printer dus een eigen 3D printer printen, volg je nog?  :mrgreen:

dat is die "REPRAP" of alternatief "makerbot" die we reeds even aangehaald hadden ;)

Ik heb mijn twijfels over de tollerantie dat die dingen hebben.... (zoek maar eens op youtube)
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Tunerke

Heeft er al iemand met steppers gewerkt? Heb mij vorig weekend een mechanisch cnc router aangeschaft, en voor die prijs kon ik er zelf niet aan beginnen. Hebben er hier nog ervaring met soorten sturing want daar heb je ook verschillende sterktes in. Heb hier ne link van de mechanische set die ik op 2dehands.be heb aangeschaft http://users.telenet.be/test0005/SDC10482.JPG

jo-king

Citaat van: Tunerke op vr 27 08 2010, 17:38:57
Heeft er al iemand met steppers gewerkt? Heb mij vorig weekend een mechanisch cnc router aangeschaft, en voor die prijs kon ik er zelf niet aan beginnen. Hebben er hier nog ervaring met soorten sturing want daar heb je ook verschillende sterktes in. Heb hier ne link van de mechanische set die ik op 2dehands.be heb aangeschaft http://users.telenet.be/test0005/SDC10482.JPG

Zeer mooi..
heb het even nagecheckt op 2dehands, kost 670€ zonder motoren/besturing??

wat is de nauwkeurigheid hiervan? wat zijn de beperkingen tov die van Manu, waardoor deze zoveel minder kost?
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

Manu

Enkel als antwoord op de vraag van jo-King (en dus absoluut niet om Tunerke te gaan beledigen)

Het bouwpakket verschilt op vele vlakken van de Basic 1000 bij me thuis :

Het frame lijkt me in geschilderd hout, dus de stijfheid van het toestel zal beduidend lager zijn (trillingen, tolerantie..)
Ook de diameter van de geleidingsassen (X-Y-Z) zullen lichter zijn uitgevoerd..
Ik kan op de foto niet uitmaken welk type spindels voor de aandrijving zijn gebruikt.. (ivm verplaatsingssnelheid, trillingen.. levensduur..enz..)
Vergeet ook de nodige software- & hardware-matige sturing voor de steppers niet in te calculeren..
Ook niet onbelangrijk.. het freesbereik .. (bij mij xyz 1000x420x70mm).. dat lijkt me hier een pak kleiner..

Vlugge conclusie : ik hoop voor Tunerke dat hij geen al te hoge verwachtingen van het toestel heeft.. want zeker bij dergelijke aankopen geldt de gouden regel.. weinig geld = weinig waard...

Evenwel veel succes !!

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6