yoin

Atwist

Goedemorgen forumleden,

Ik zou graag mijn hulplijnen altijd op de achtergrond willen hebben (draw order) is dit ook in te stellen dat dit automatisch gebeurd.

Atwist
Atwist

AutoCad 2008.

Reimer

Dit is helaas niet in te stellen in autocad.
Ik denk dat de beste manier is om een macro of lisp te maken die alle objecten op een bepaalde laag naar de achtergrond zet. Als de hulplijnen altijd op dezelfde laag staan kun je een vaste laagnaam gebruiken. Maar je kunt er ook voor kiezen om de laag van een geselecteerd object te gebruiken (zie hiervoor de volgende post: http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=4048.0).

Reimer

Atwist

Reimer,

Dank voor je antwoord, ben ook al even aan het spellen geweest met de macro maar ik snap niet waar ik de layer naam moet plaatsen in de macro.
Atwist

AutoCad 2008.

Reimer

Ik ga er vanuit dat het je altijd om dezelfde laag gaat (bv. hulplijn).
De volgende macro werkt bij mij:
^C^C_ssx;;LA;hulplijn;;_draworder;p;;back;
^C^C                            = 2x cancel om eventueel actieve commando's af te breken
_                                   = underscore zorgt ervoor dat het gegeven commando wordt vertaald indien er met acad in een andere taal wordt gewerkt
SSX;                             = selectie commando
;                                   = kies voor None (je wilt geen objecten selecteren)
LA;                                = kies voor de optie LAyer
hulplijn;                         = de naam hulplijn wordt opgegeven
;                                   = sluit het SSX commando af
_                                   = zie boven
draworder;                    = start commando draworder
p;                                  = kies voor Previous selection
back;                             = aangeven dat de selectie naar back gaat

Reimer

Atwist

Reimer,

Dankje ik zat de hele tijd blind te staren op LT moet dus LA zijn logies LT is linetype.

Atwist
Atwist

AutoCad 2008.

Atwist

Er gaat iets mis met het "back" commando dit kent autocad niet :roll:

Atwist
Atwist

AutoCad 2008.

Reimer

Back is de optie die je binnen het commando draworder kiest. Als je handmatig draworder toepast staat er toch ook de optie Back tussen?
Na de selectie met SSX moet het volgende gebeuren:
- start draworder
- kies P voor previous selection
- enter voor beeindiging selectie
- Back om alles naar de achtergrond te plaatsen

Kun je misschien een stukje uit de textwindow plakken zodat we kunnen zien waar het misloopt na het starten van de macro?

Reimer

Atwist

Vreemd

Nu werkt het wel,. kreeg gisteren "back"is een onbekend autocad commando en nu krijg ik selecteer object.

Klik nu op een lijn en het werkt als een trein.

Dus is het bij deze opgelost.

Atwist
Atwist

AutoCad 2008.

Reimer

Mooi dat het werkt. Het lijkt mij echter dat er iets nog niet klopt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je na het starten van de macro nog een lijn moet selecteren. Staan er wel voldoende ; in jouw macro? Misschien wil je de macro hier een plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe hij bij mij zal werken.

Reimer

Atwist

Inderdaad Reimer er stond een : te weinig achter de layernaam
^C^C_ssx;;LA;Construc-line;;_draworder;p;;back;

Heb dus weer niet goed opgelet :?

Nu werkt het helemaal.

Mijn dank is groot

Atwist
Atwist

AutoCad 2008.