FastFiber

Macro voor oppervlakte bepaling en plaatsing van tekst.

Gestart door marcelmaas, do 06 05 2010, 12:39:33

Vorige topic - Volgende topic

marcelmaas

Hi allemaal,

Ik heb een Macro gevonden die voor mij met een klik de oppervlakte van een gebied bepaald en daarna met een tweede klik de tekste oppervlakte=..... mm² plaatst.

Nou zou ik de uitkomst niet in millimeters maar in meters willen krijgen.
Weet iemand hoe ik dat in de regel aan zou moeten passen?

Dit is mijn macro:
^C^C-H;P;S;\;area;o;l;e;l;;-mtext;\@0,0;Oppervlakte=$m=$(fix,$(getvar,area)) mm²;;

H@rm

Citaat van: marcelmaas op do 06 05 2010, 12:39:33
Hi allemaal,

Ik heb een Macro gevonden die voor mij met een klik de oppervlakte van een gebied bepaald en daarna met een tweede klik de tekste oppervlakte=..... mm² plaatst.

Nou zou ik de uitkomst niet in millimeters maar in meters willen krijgen.
Weet iemand hoe ik dat in de regel aan zou moeten passen?

Dit is mijn macro:
^C^C-H;P;S;\;area;o;l;e;l;;-mtext;\@0,0;Oppervlakte=$m=$(fix,$(getvar,area)) mm²;;

Ik heb hier wel een lisp voor je die de oppervlakten in meters weergeeft. Hij werkt overigens twee kanten op, je kunt ook een oppervlakte geven en een gebied laten tekenen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

marcelmaas

Als ik het goed zie werkt jou lisp alleen voor Polylijnen, of je moet zelf eerst alle punten van een te berekenen gebouw aangeven.
Mijn macro werkt ook als het losse lijnen zijn, hij plaatst een hatch en berekend dan de area.
Daarna plaatst hij de oppervlakte als tekst waar je zelf aangeeft, dus best cool eigenlijk toch?
Het enige is dat het in meters zou moeten zijn.
Het kan ook nooit heel moeilijk zijn, maar ik kom er niet op, heb al van alles geprobeerd.

in ieder geval bedankt voor jou oplossing.

EddyBeerke

Het is al eens eerder vermeld maar een hach heeft wel een area, maar deze is niet altijd goed. Als je een polyline hebt wel.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

marcelmaas

Het is voor ruwweg de oppervlaktes te bepalen van ruimtes in gebouwen, dus komt het niet zo heeel precies.
Dat is voor ons dus geen probleem.!!!
We doen nu ook eerst een polylijn tekenen om daarna met het commando list de oppervlakte te bepalen, dus in dat geval was mijn macro een stuk sneller.

Niemand die weet hoe ik ipv millimeters meters als uitkomst krijg uit mijn macro?

groeten Marcel..

EddyBeerke

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

H@rm

Citaat van: marcelmaas op do 06 05 2010, 20:49:42
Het is voor ruwweg de oppervlaktes te bepalen van ruimtes in gebouwen, dus komt het niet zo heeel precies.
Dat is voor ons dus geen probleem.!!!
We doen nu ook eerst een polylijn tekenen om daarna met het commando list de oppervlakte te bepalen, dus in dat geval was mijn macro een stuk sneller.

Niemand die weet hoe ik ipv millimeters meters als uitkomst krijg uit mijn macro?

groeten Marcel..

Marcel,

Ik heb in mijn vorige post niet de juiste lisp bijgevoegd. Dat was er een die ik verbouwd had. De lisp die ik nu bij voeg is de "originele". Ook hier kun je een polyline selecteren en dan word de oppervlakte in m2 bijgeschreven.
Ook kun je de opp. naar een extern (.xls) bestand wegschrijven om vervolgens die te gebruiken voor berekeningen.
Het is destijds opgezet voor het maken van EPA berekeningen.

Michel

P.S.: Dit zijn alle benodigde bestanden
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

sschevers

Niet om het een of ander maar waarom maak je geen gebruik van een Field? Het voordeel daarvan is dat wanneer je je oppervlak aanpast de waarde automatisch wordt aangepast.

Werkwijze in het kort:
Start het commando Field
Onder field Catergory selecteer je Objects
Selecteer de je polyline
Vervolgens kun je de area selecteren. Daarna kun je nog wat aditionele formatering doen (precision en eventueel wat tekst toevoegen)

stephan

FastFiber