yoin

adriaan pieters

Beste leden,

Waarschijnlijk een heel stom probleem, maar ik krijg het maar niet opgelost!
Hoe krijg ik een eerder gedraaide tekening terug perfect horizontaal?

mvg Adriaan

Reimer

Met het commando Rotate kun je objecten draaien m.b.v. een referentie.

Kies vooraf een lijn (A) die je horizontaal wilt krijgen. Teken een hulplijn (B) vanaf het begin van van lijn A in de horizontale richting. Start nu het commando Rotate. Selecteer de gehele tekening, exclusief lijn B. Geef als basispunt het begin van lijn A. Kies voor de optie Reference. Geef daarna als referentie het begin en eindpunt van A. Daarna als nieuwe hoek het begin en eindpunt van B.

Reimer

roy_043

Jouw vraag kun je op twee manieren opvatten. De eerste manier (schuine elementen moeten recht gedraaid worden) is door Reimer behandeld. Dit is de tweede manier (je kijkt nu "schuin" naar een "rechte tekening"):

: ucs
Specify origin of UCS or NAmed/Entity/Previous/View/X/Y/Z/ZAxis/<World>:
: plan
Plan view of:  UCS/World/<Current UCS>:

adriaan pieters

Vriendelijk bedankt, ik heb weer iets bijgeleerd, waar ik al lang mee op de sukkel was!

jappio

Citaat van: Reimer op do 25 02 2010, 12:40:21
Met het commando Rotate kun je objecten draaien m.b.v. een referentie.

Kies vooraf een lijn (A) die je horizontaal wilt krijgen. Teken een hulplijn (B) vanaf het begin van van lijn A in de horizontale richting. Start nu het commando Rotate. Selecteer de gehele tekening, exclusief lijn B. Geef als basispunt het begin van lijn A. Kies voor de optie Reference. Geef daarna als referentie het begin en eindpunt van A. Daarna als nieuwe hoek het begin en eindpunt van B.

Reimer

Dank u wel :lol: 8)