FastFiber

Bricscad... even uitklaren.

Gestart door GeOpus, za 23 01 2010, 12:10:07

Vorige topic - Volgende topic

GeOpus

Beste forumleden,

Naar aanleiding van een aantal post's mbt AutoCAD clonen, de vergelijkingen tussen ZwCAD en Bricscad op dit forum zou ik toch graag één en ander willen uitklaren.

Bricscad gebruikt HELEMAAL niet dezelfde source code als ZWCAD zoals sommigen beweren. Bricscad lanceerde met v8 een van scratch herschreven versie die nagenoeg bijna geen Intellicad code meer bevatte. Nu met v10 is de Intellicad code dan ook nihil en zal Bricsys het ITC (IntelliCAD consortium) kortelings vaarwel zeggen.
BricsCAD is wat dat betreft redelijk uniek. Gelijktijdig heeft men de BRX API ontwikkeld die EFFECTIEF 100% compatibel is met ARX, een werk waren jaren expertise in zit. Dat hebben we zelf kunnen vaststellen na het converteren van meer dan 2600 ARX en LISP functies zonder noemenswaardige problemen. Vele van onze functies werken zelfs sneller in Bricscad dan in AutoCAD. Een benchmark test zal U dit onmiddellijk bevestigen. Bij het herschrijven van de engine heeft men overigens ook in het achterhoofd gehouden dat er ook nog zoiets bestaat als Mac en Linux. Er zijn dus NATIVE versies voor deze operating systemen te verwachten.

In 2007 zijn wij gestart met de distributie van ZwCAD in België in de hoop ooit onze GeOpus applicaties beschikbaar te kunnen stellen op ZwCAD. Dit loopt niet van een leien dakje en dat lukt slechts gedeeltelijk. ZwCAD schrapt echter plots de Intellicad DRX API uit r2009 omwille van auteursrechten en 'ontwikkeld' een nieuwe ZRX API in enkele maanden...(hoe dat kan is mij nog steeds een raadsel.). Maar, klanten die een applicatie gebruiken op r2008 moet je bijgevolg melden dat ze niet zal werken op r2009 want er is helemaal geen API. Kan het nog gekker ! Ook de ZwCAD ZRX API voor r2010 blijft voor ons niet voldoende compatibel, functies en klassen ontbreken of zijn onstabiel.

Al deze elementen en het feit dat 'partner' ZwCAD distributeurs zich niet houden aan hun contractuele verplichtingen (en ZwSoft niks onderneemt) heeft ons doen besluiten de distributie van ZwCAD in België stop te zetten vanaf 1/1/2010. Vanaf heden bieden wij bijgevolg onze applicaties enkel nog aan op het Bricscad en AutoCAD platform. Niet omdat Bricsys hogere fee's hanteert (integendeel) of omdat het een Belgisch product is. Gewoon omdat Bricsys een duidelijke strategie heeft, loyaal is ten aanzien van hun partners en klanten en omdat we ervan overtuigd zijn dat Bricscad het meest briljante CAD alternatief is en zal zijn in de toekomst.

Vriendelijke groeten,

Dirk Van Thienen
GeOpus bvba

Siem

BricsCAD richt zich sterk op de AutoCAD-compatibiliteit onder de oppervlakte, dus op programmeerniveau (ObjectARX). De keuze van GeOpus voor BricsCAD kan ik dan ook wel begrijpen, ookal bestond er wel een GeOpus CAD die een eigen CAD engine in zich had.

Ook wij, IDEOMA, distributeur voor ZWCAD in Nederland, hebben besloten om ZWCAD vaarwel te zeggen (onze klanten blijven we natuurlijk gewoon verder helpen). De details laat ik voor bij de borrel, maar ik wil hier wel zeggen dat we dit niet zomaar even hebben gedaan. Ons besluit staat los van dat van GeOpus en toeval of niet, ook in Zuid Afrika is de exclusieve distributeur met ZWCAD gestopt, ontdekte ik vorige week. Soms lukt het niet om elkaar te begrijpen en dan kun je de bakens beter verzetten.

Gelukkig is IntelliCAD (ooit ook de basis voor BricsCAD) er in vele uitvoeringen en hebben wij een distributiecontract kunnen sluiten met GstarCAD voor Nederland en België. GstarCAD is ook chinees en op basis van IntelliCAD, maar ditmaal uit Peking (ZWCAD komt uit Kanton). GstarCAD ziet er goed uit, is net zo goedkoop en heeft genoeg in huis om beter dan ZWCAD gevonden te worden. Onze tool voor de uittrek van hoeveelheden doet het al perfect op GstarCAD. Echter, het gaat de gebruikers er meestal alleen om dat het veel op AutoCAD moet lijken (meer nog dan BricsCAD), dat de gewone dingen er goed mee gaan en dat er iemand serieus z'n nek voor wil uitsteken. De verschillen tussen ZWCAD en GstarCAD zitten m.i. in de marge, waar de gemiddelde tekenaar niet of nauwelijks komt.
Met vriendelijke groet, IDEOMA intelligent systems bv

FastFiber