FastFiber

Hoe Welding symbols aanpassen

Gestart door zone2000, ma 28 09 2009, 16:08:53

Vorige topic - Volgende topic

gery

Citaat van: Jon Tampon op vr 08 04 2016, 11:31:21
Ik denk dat ik best niet aan template kom of bestaande lijnen steeds overschrijf.
Je moet de bestaande Amerikaanse lijnen niet "steeds" overschrijven door Europese, maar slechts éénmalig per tekening en per template.
AutoCAD 2020 - Windows 10

Jon Tampon

@roy: Als ik in mijn tekening acadiso.lin laad krijg ik soms volgende foutmelding
No matching linetypes found in file C:\Users\j.jenne\AppData\Roaming\Autodesk\AutoCAD Mechanical 2016\R20.1\enu\Support\acadiso.lin.
Na een regen lijkt de dashed spacing ook niet te wijzigen.

Ik heb standaard acadiso.dwt geopend en dan mijn lijn + weld symbol hierin geplakt.
Dan -LINETYPE geopend waarop ik ook linetype moest reloaden <Y>
In deze template veranderde de dashed spacing wel. (zie bijlage)
Nog niet dezelfde spacing maar al wel dichter in de buurt.

Ik doe iets verkeerd in mijn template. Krijg jij in mijn tekening wel de linetype's gewijzigd of ook niet?

@gery: kan je jouw script dan via appload en dan in het valiesje zetten, zodat bij opstart dit automatisch gebeurt?
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

Jon Tampon

In mijn template krijg ik het wel voor mekaar via
LINETYPE > LOAD > ctrl-A > OK > Reload all selected linetypes > OK

Als ik dan REGENALL doe + LTSCALE op 1 zet dan verkrijg ik de dashed line, maar er zit nog steeds een verschil tussen de 2, zie vorig bijlage. Iemand een idee dit op te lossen?

ACISOWELD gebruikt een ander type HIDDEN zeker dan?
Windows 8.1 (64 bit)

bart

Op de vorige bladzijde heb ik de definitie van het lijntye acisoweld geplaatst
er zit een factor 3,175 tussen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Citaat van: Jon Tampon op ma 11 04 2016, 09:17:23@gery: kan je jouw script dan via appload en dan in het valiesje zetten, zodat bij opstart dit automatisch gebeurt?
Dat is niet de bedoeling. Neen, per "foute" tekening voer je die script éénmalig uit en bewaar je de tekening. Vanaf dat moment zijn de "correcte" lijntypes bewaard in je tekening of template. Het is ook niet de bedoeling om steeds àlle lijntypes uit een lijntypebestand (te laden en) te bewaren in een tekening of template.

Met alle respect, maar ik heb zo de indruk dat u niet helemaal mee bent de concepten van AutoCAD.

gery

Citaat van: bart op ma 11 04 2016, 12:33:42Op de vorige bladzijde heb ik de definitie van het lijntye acisoweld geplaatst er zit een factor 3,175 tussen.
= 1/8 inch

gery

Citaat van: Jon Tampon op ma 11 04 2016, 09:52:45
In mijn template krijg ik het wel voor mekaar via
LINETYPE > LOAD > ctrl-A > OK > Reload all selected linetypes > OK

Als ik dan REGENALL doe + LTSCALE op 1 zet dan verkrijg ik de dashed line, maar er zit nog steeds een verschil tussen de 2, zie vorig bijlage. Iemand een idee dit op te lossen?

ACISOWELD gebruikt een ander type HIDDEN zeker dan?
ACISOWELD "gebruikt" geen lijntype, ACISOWELD "is" een lijntype, en blijkbaar op 1/8 schaal tov de Europese lijntypes uit ACADISO.LIN.

roy_043

Citaat van: roy_043 op vr 08 04 2016, 10:30:09
Eigenlijk is er nu nog een 2e probleem: Als je een nieuw lijntype laadt in een tekening wordt dit gehaald uit acadiso.lin en zal het een factor 25.4 te groot zijn. Ik vermoed dat voorheen acadiso.lin bij jullie een kopie was van acad.lin.

Wat ik nu zou doen:
1. Maak een backup van acadiso.lin.
3. Kopieer acad.lin naar acadiso.lin.
2. Voeg aan acadiso.lin verschaalde ljntype definities toe voor de 'weld' symbolen.
4. Voeg de 'weld' lijntypes toe aan de templates.
In de voorbeeld tekening 'weld symbol.dwg' is al sprake van dit probleem. Het DASHED2 lijntype is conform acad.lin en het HIDDEN lijntype is conform acadiso.lin. Kortom, zoals Gery en Bart ook al adviseerden, omschakelen op definities die allemaal afkomstig zijn uit acadiso.lin is waarschijnlijk de beste oplossing. En als je wilt blijven vasthouden aan de acad.lin definities dan zou ik de stappen 1 t/m 4 uit het geciteerde bericht uitvoeren.

Als je wilt dat ACISOWELD er uitziet als DASHED2 (is gelijk aan HIDDEN) uit acad.lin gebruik dan deze definitie:
*ACISOWELD,_ _ _ _ _
A, 0.250, -0.1250

Verschaald naar acadiso.lin wordt dit:
*ACISOWELD,_ _ _ _ _
A, 6.350, -3.175

roy_043

Voor de nerds onder ons:
De definitie van ACISOWELD in 'weld symbol.dwg' bevat een rare fout. Het getal bij groupcode 40 (Total pattern length) is 2.0, maar dit moet eigenlijk 3.0 zijn. Levert klaarblijkelijk geen probleem op (ook niet in BricsCAD).

Jon Tampon

Neen gery, ik ben inderdaad niet mee met de concepten van AutoCAD.
Maar ik denk wel dat ik hier juist zit om er iets over bij te leren en om een oplossing te zoeken.

ACISOWELD staat niet in acad.lin of acadiso.lin
Dus ik snap ook niet waar dat lijntype zijn definities vandaan haalt. Waar hij de waarde vandaan haalt om deze op 1/8e schaal weer te geven?

Ik moet deze extra als costum linetype via .txt bijtypen in acadiso.lin om de definitie (vanwaar hij die ook haalt) te overschrijven?
*ACISOWELD,_ _ _ _ _
A, 6.350, -3.175
Staan deze .lin bestanden bij jullie lokaal of op de server? Is er een pad verwijzing (in de opties), zodanig dat alle tekenaars ineens juiste .lin inlezen?

Als ik mijn template probeer over te zetten naar "europees";
- de linetype's uit acadiso.lin inlaad.
- LTSCALE, PSLTSCALE, CELTSCALE en MSLTSCALE allemaal op 1 zet.
Dan verkrijg ik in mijn layout helemaal uit proporties dashed/center/tracked linetypes.
Windows 8.1 (64 bit)

roy_043

Citaat van: Jon Tampon op wo 13 04 2016, 16:24:32
ACISOWELD staat niet in acad.lin of acadiso.lin
Dus ik snap ook niet waar dat lijntype zijn definities vandaan haalt.
Het lijkt erop dat dit lijntype programmatisch wordt gegenereerd. Mogelijk houdt het programma rekening met de MEASUREMENT variabele, maar duidelijk niet met de LTSCALE.

Waar hij de waarde vandaan haalt om deze op 1/8e schaal weer te geven?
Het getal 1/8 kun je beter vergeten. Het is niet relevant.

Ik moet deze extra als costum linetype via .txt bijtypen in acadiso.lin om de definitie (vanwaar hij die ook haalt) te overschrijven?
*ACISOWELD,_ _ _ _ _
A, 6.350, -3.175
Ja, als je inderdaad acadiso.lin gaat gebruiken. Maar ik vermoed dat het programma niet eerst in het .lin bestand gaat zoeken naar ACISOWELD. Je kunt het beste ervoor zorgen dat de goede definitie ook beschikbaar is in al jullie tekeningen en templates.

Staan deze .lin bestanden bij jullie lokaal of op de server?
Kan allebei.

Is er een pad verwijzing (in de opties), zodanig dat alle tekenaars ineens juiste .lin inlezen?
Ja. Waar dat precies moet worden ingesteld in AutoCAD weet ik niet. Ik gebruik BricsCAD.

Als ik mijn template probeer over te zetten naar "europees";
- de linetype's uit acadiso.lin inlaad.
- LTSCALE, PSLTSCALE, CELTSCALE en MSLTSCALE allemaal op 1 zet.
Dan verkrijg ik in mijn layout helemaal uit proporties dashed/center/tracked linetypes.
Dat is logisch:
De definities in acadiso.lin zijn 25.4 keer groter dan die in acad.lin.
Je gebruikt nu acad.lin lintypes met LTSCALE=5.
Als je definities uit acadiso.lin gaat gebruiken en je wilt de proporties van de lijntypes in de tekening gelijkhouden dan moet je als LTSCALE ca. 0.2 gebruiken (5/25.4=0.197).

bart

volgens mij is er geen standaard pad op te geven.
met de instelling MEASUREMENT op 1 word automatisch het iso bestand geselecteerd.
dat in support staat.
Maar je kan door een bestand handmatig op te zoeken elke lin file gebruiken die je wilt om een definitie uit te halen.

autocad laad overigens nooit lijntype uit zichzelf.
voor nieuwe tekeningen is het voldoende als je de tekenaars van een goed template voorziet.
bestaande tekeningen kan je het beste met een lisp of script aanpassen
In dit script kan je gewoon de complete locatie van het lin bestand (op de servers) opnemen

bijgaande de lisp die ik al jaren gebruik
uiteraadt moet je de naam en locatie nog even goed zetten

(DEFUN C:load-line ()
(setq ouddia (getvar "filedia"))
(setq oudexp (getvar "expert"))
(setvar "filedia" 0)
(setvar "expert" 3)
(command "-linetype" "l" "*" "C:/eigen/bartiso.lin" "")
(command "regen")
(setvar "filedia" ouddia)
(setvar "expert" oudexp))
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Citaat van: bart op do 14 04 2016, 09:04:06
volgens mij is er geen standaard pad op te geven.
met de instelling MEASUREMENT op 1 word automatisch het iso bestand geselecteerd.
dat in support staat.
Door (de volgorde van) het zoekpad te wijzigen kun je beïnvloeden welk .lin bestand wordt gebruikt.

Edit: De namen acad.lin en acadiso.lin liggen wel vast (afhankelijk van de AC versie komen ook de namen acadlt.lin, acadltiso.lin, aclt.lin en acltiso.lin voor).

bart

Roy de zoekpaden hebben in autocad geen invloed op dit commando
de eerste keer dat je lintype wilt laden via linetype gebruikt hij gewoon het bestand in gebruikers ----appdata-------\support
Ook als je acadiso.lin naar een plek hoger in je zoekpad kopieert
als je het commando de tweede keer uitvoert in 1 sessie komt hij wel met het vorige pad.
dus waarschijnlijk is er wel een ongedocumenteerde variabel waar de locatie tijdelijk wordt opgeslagen
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Je moet opnieuw opstarten om het effect van de wijzigingen te zien. Het zoekpad heeft toch echt effect op welk .lin bestand wordt gebruikt.