FastFiber

Hoe Welding symbols aanpassen

Gestart door zone2000, ma 28 09 2009, 16:08:53

Vorige topic - Volgende topic

gery

Als je de standaard lijntypes uit acad.lin gebruikt hebt (en dus geen zelf-gedefinieerde types), kan je gewoon deze laden uit acadiso.lin en de bestaande zodoende overschrijven.

Ik gebruik daarvoor volgende script achter een button:

(setvar "expert" 3)
(command "_.-linetype" "_Load" "*" "acadiso.lin" "")
(setvar "expert" 0)
(command "_.-purge" "_ltypes" "*" "_no")
(command "_.regenall")

Hiermee worden àlle gebruikte lijntypes vervangen door de Europese versies.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

Citaat van: Jon Tampon op vr 08 04 2016, 09:44:09
Aangezien wij al 10jaar gewerkt hebben uit acad.lin dan en ik wil nu weld symbols toevoegen aan deze tekeningen.
Dien ik dan ACISOWELD toe te voegen aan acad.lin mits schaalfactor van 25.4 ?
Of hoe moet ik dit oplossen?

dat kan je proberen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Eigenlijk is er nu nog een 2e probleem: Als je een nieuw lijntype laadt in een tekening wordt dit gehaald uit acadiso.lin en zal het een factor 25.4 te groot zijn. Ik vermoed dat voorheen acadiso.lin bij jullie een kopie was van acad.lin.

Wat ik nu zou doen:
1. Maak een backup van acadiso.lin.
3. Kopieer acad.lin naar acadiso.lin.
2. Voeg aan acadiso.lin verschaalde ljntype definities toe voor de 'weld' symbolen.
4. Voeg de 'weld' lijntypes toe aan de templates.

gery

Persoonlijk zou ik eerst proberen om in elke tekening de Amerikaanse lijntypes te vervangen door de Europese zoals ik hiervoor reeds aanhaalde, dat kan zelfs met een simpele script die achter een menu-item of achter een button zit. Daardoor zit je direct op dezelfde scale voor de lijnen die je zelf tekent én voor de lijnen die Mechanical tekent.

Jon Tampon

Ik denk dat ik best niet aan template kom of bestaande lijnen steeds overschrijf. Per oude tekening die je inlaad of wijzigt moet dit dan gebeuren. En dit niet alleen voor mij maar ook bij mijn collega's.

Ik voeg nu enkel het nieuwe weld symbol steeds in, ik moet er gewoon voor zorgen dat dit weld symbol implementeert in onze standaard. Ook al is onze standaard zogezegd fout...

Persoonlijk denk ik ook niet dat acadiso.lin en kopie was van acad.lin
Ik heb autocad 2010 en 2012 gehad en daar hebben wij nooit in de systeemmappen aan de .lin bestanden geprutst. Net zoals nu zijn deze origineel.
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

gery

Citaat van: Jon Tampon op vr 08 04 2016, 11:31:21Ik voeg nu enkel het nieuwe weld symbol steeds in, ik moet er gewoon voor zorgen dat dit weld symbol implementeert in onze standaard. Ook al is onze standaard zogezegd fout...
U gaat "Mechanical" dus aanpassen aan uw foute tekeningen? Is het enkel dat ene symbool uit Mechanical dat u gebruikt?

Jon Tampon

alle extra opties van mechanical moet ik nog exploiteren. In de loop der tijd zal er wel steeds meer eigen worden.

bv. Elke nieuwe dimensie voegt hij toe met een nieuw type 'mechanical' layer en schaal.
Vind jij dan dat ik deze layer en schaal moet gaan gebruiken ipv wat ons bedrijf + alle tekenaars gewoon zijn?

bv. In mijn template heb ik een algemene printernaam gekozen, telkens hier een nieuwe plotter komt hernoem ik deze naar de algemene naam. En zo blijven alle tekeningen + templates gelinkt, eender welke plotter je plaatst.
Dus als jij een nieuwe plotter plaatst vind jij dat de nieuwe naam geld, en pas je dit aan in je template en elke file die je van vorig jaar opent dien je steeds de plotterconfiguratie aan te passen naar de nieuwe printer?

Of denk ik nu helemaal verkeerd
Windows 8.1 (64 bit)

gery

bart

Beste Jon

De ervaring leert dat je op den duur toch om moet.
De invoering van nieuwe software is een mooie gelegenheid om eens schoon schip te maken.
dat geeft een paar weken gezeur maar dan is men het weer gewend en wil het gros niet meer terug.

importeren van nieuwe instellingen in oude tekeningen is over het algemeen prima te automatiseren.
het is dan een kwestie van 2 keer klikken af zo je wilt automatische bij openen van een oude tekening

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jon Tampon

Dus jullie gebruiken enkel de standaard layers die mee komen met mechanical? Je hebt dan geen bedrijfsgekozen lijntypes?
Windows 8.1 (64 bit)

gery

Citaat van: Jon Tampon op vr 08 04 2016, 12:19:07
...
Vind jij dan dat ik deze layer en schaal moet gaan gebruiken ipv wat ons bedrijf + alle tekenaars gewoon zijn?
...
Dus als jij een nieuwe plotter plaatst vind jij dat de nieuwe naam geld, en pas je dit aan in je template en elke file die je van vorig jaar opent dien je steeds de plotterconfiguratie aan te passen naar de nieuwe printer?

Citaat van: Jon Tampon op vr 08 04 2016, 13:27:55
Dus jullie gebruiken enkel de standaard layers die mee komen met mechanical? Je hebt dan geen bedrijfsgekozen lijntypes?

U leest blijkbaar veel dingen die er niet staan.

Wat ik niet begrijp is dat u een pakket als "Mechanical" koopt, en dat u al direct vanalles aan dat pakket begint aan te passen om toch maar compatibel te zijn met uw eigen (foute) tekeningen. Wat is het nut dan van zulk voorgekauwd pakket?

bart

Dat zeg ik niet.
Maar ik zorg wel dat het goed gescheiden blijft zodat
Zodat ik blijf begrijpen hoe het werkt.

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Citaat van: roy_043 op do 07 04 2016, 12:35:14
Wat je als 2e zou kunnen proberen is om alle lijntypes opnieuw te laden (uit het juiste 'iso' bestand). Hiermee kun je uitsluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door verkeerde lijntypes uit bijv. een template of een block.

Als het probleem nog steeds bestaat zou je de 'weld' symbolen kunnen aanpassen of de daarin gebruikte lijntypes kunnen verschalen door een custom .lin bestand te maken en in te laden.
@ Jon:
Nu vaststaat dat jullie een correct acadiso.lin bestand gebruiken moet ik concluderen dat de test in het geciteerde bericht niet goed is uitgevoerd. Wellicht ben je vergeten te regenereren?

Jon Tampon

je bedoelt toch -LINETYPE en dan load acad.lin en acadiso.lin en daarna REGENALL.

een costum.lin heb/kan ik niet aanmaken
Windows 8.1 (64 bit)

roy_043

Command history:
: -LINETYPE
Linetype:  ? to list/Create/Load/Set: load
Enter linetype to load: *
Selecteer acadiso.lin in dialoog
Linetype "CENTER2" is already loaded. Reload it? <Y>: y
Linetype loaded:  BORDER
Linetype loaded:  BORDER2