FastFiber

Tekeningen met X-ref's

Gestart door H@rm, vr 21 08 2009, 11:38:19

Vorige topic - Volgende topic

H@rm

Wijze mannen en Vrouwen,

Voor mijn werk op een ingenieurs bureau maak ik veel wapeningstekeningen. Daarbij maak ik ook veel gebruik van X-ref's. Dit zijn in veel gevallen de kist tekeningen van de betonvorm, maar soms ook delen wapening die over verschillende verdiepingen repeteren. Dit werkt tot zover heel goed.
Nu komt het voor dat er een bepaalde verdieping definitief wordt. Op een latertijdstip wijzigt er een xref. Als ik daarna weer een afdruk maak van de definitieve tekening is deze (ongemerkt) gewijzigd.
Om dit te voorkomen zou ik natuurlijk op het moment dat de tekening definitief is, alle x-ref's kunnen binden en daarmee voorkom ik dat er ongemerkt wijzigingen optreden in mijn definitieve tekening.
Ik kan ook een etransmit maken van de definitieve tekening en die bewaren.

Hoe gaan anderen hier mee om? Graag wat tips ter overdenking.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Reimer

Bij mijn vorige werkgever heb ik een systeem opgezet waarbij we bij definitieve tekeningen alle xref's binden. Net als bij jouw voorbeeld kwam het voor dat in een serie tekeningen al één tekening definitief was. Door alle xref's te binden weet je zeker dat deze tekening niet meer ongemerkt wijzigd. Ook heb je dan nog maar één dwg voor deze tekening. In ons systeem bevatte één dwg ook maar één layout. Het kon dus ook nooit voorkomen dat de ene layout (tekening) al wel definitief werd en de andere nog niet. Dit systeem werkt erg goed. Het enige minpunt is dat er vrij veel Mb's gebruikt werden. Dit weegt echter niet op tegen de voordelen van je revisiebeheer.

Reimer.

EddyBeerke

Bij ons wijzigt de xref met een revisienumer bv "X01_Xrefnaam_rev01.dwg"
De "X01" is een volgnummer.
"rev01" is het revisienummer.
zo kun je altijd weer terug naar een vorige versie.
Het is trouwens altijd verstandig om de tekeningen die je verstuurt als E-transmit te bewaren!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

H@rm

@Reimer, Klinkt heel goed. Bij mijn werk heb ik vaak zulke grote tekeningen dat ik die over meerdere layouts moet verrdelen. Maar daar is dan wel een oplossing voor te vinden.

@EddyBeerke,  Het lijkt mij wat lastig om dat te doen of heb je het geautomatiseerd? Het project waar ik nu aan werk vraag de opdrachtgever om etransmit. Dus dat komt hier in iedergeval goed.

Ik heb onlangs ook eens een etransmit setup gemaakt voor het bewaren van mijn revisies.

In een wat grijzer verleden heb ik een lips gemaakt die de huidige tekening kopieerde en de extentie wijzigde in een revisie letter. Je kon door de extentie teug te wijzigen naar dwg altijd weer bij het bestand komen, maar ook hier had ik moeiten met de x-ref bestanden.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Reimer

Ik kan nog iets dieper ingaan op het systeem dat ik had bedacht. Normaal gesproken teken je in acad in model en presenteer je dit in een layout. Omdat ik mijn revisiebeheer wilde vergemakkelijken heb ik het volgende bedacht:

1) ik teken altijd in "werkbestand.dwg".
2) vervolgens maak ik "werkplotbestand1.dwg", hierin laad ik mijn werkbestand (en eventueel andere ondergronden) als xref. In dit bestand wordt niet getekend, behalve in de layout. (Max. 1 layout).
3) indien tekening 1 definitief is dan bind ik alle xrefs en sla het bestand op als "plotbestand1_revisie0.dwg".
4) ondertussen kan ik rustig verder tekenen in mijn werkbestand en zo veel werkplotbestanden maken als ik maar wil.
5) mocht er nu toch nog een wijziging komen op tekening1 dan wordt dit automatisch getoond in "werkplotbestand1.dwg" omdat hier de xref's niet zijn gebind. In de layout van tekening1 wijzig ik het revisienummer, dan bind ik de xrefs en sla ik het bestand op als "plotbestand1_revisie1.dwg".

Met wat lisproutines heb ik het systeem wat sneller gemaakt. Met het commando REV wordt gevraagd of de tekening definitief is of dat er een conceptplot moet komen. Indien de tekening definitief is dan worden de xrefs gebind en wordt de tekening opgeslagen met het opgegeven revisienummer als toevoeging.

Het lijkt wat omslagtig maar er is sinds dien geen tekening meer zoekgeraakt en het is altijd duidelijk met welke versie er gewerkt wordt.

Reimer.

EddyBeerke

Citaat van: H@rm op ma 24 08 2009, 15:47:35
...
@EddyBeerke,  Het lijkt mij wat lastig om dat te doen of heb je het geautomatiseerd?
...
Nee dit doen wij niet geautomatiseerd.
Wat is er lastig aan?
Met de Xrefmanager kun je het path opgeven, hierin verander je alleen het rev-nummer de rest van de filename verander je niet.
Voordeel is dat de laagindeling behouden blijft (ook in vpoorts)
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/