FastFiber

hoe gebruik jij autocad?

Gestart door julien, ma 23 03 2009, 14:42:28

Vorige topic - Volgende topic

Gebruik jij autocad enkel in 2D of ook 3D?

enkel 2D
32 (38.1%)
voornamelijk 2D
32 (38.1%)
evenveel 2D als 3D
16 (19%)
voornamelijk 3D
4 (4.8%)
enkel 3D
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 84

julien

Vroeger was autocad enkel goed te gebruiken in 2D, maar de laatste jaren werd de 3D omgeving beter en beter, maar maak je hier gebruik van?

Reimer

We hebben er net een 3-daagse cursus Civil 3D op zitten. Wat een mogelijkheden voor mijn vakgebied (wegenbouw)! :shock: Hier ga ik wel meer gebruik van maken. Wel even wennen hoor. Het is heel anders denken dan met standaard autocad.

Reimer.

julien

Ik maak onze produkten zowat altijd in 3D in Solid Edge.
De zaaltekening is altijd in 2D in Autocad, dat gaat het snelst.
Als de klant een idee wil krijgen van een zaal dan maken we een 3D in autocad van deze zaal.

EddyBeerke

Citaat van: julien op ma 23 03 2009, 14:42:28
Vroeger was autocad enkel goed te gebruiken in 2D, maar de laatste jaren werd de 3D omgeving beter en beter, maar maak je hier gebruik van?
Wat noem je vroeger?
Ik heb nog met Acad r12 3d gewerkt (om meetgegevens te verwerken)
Met Acad r14 ging het eigenlijk wel goed, heb m'n keuken nog eens met deze versie in 3d getekend.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

julien

"Vroeger" noem ik versie 2000.  :mrgreen:

HofCAD

Citaat van: julien op ma 23 03 2009, 14:42:28

Beste Lezers,

Ik voel me oud, want weet niemand de 2.5D tekening van de St Paul's Cathedral;
waarschijnlijk van voor AutoCAD release 9.
Mijn terras als 2.5D bijdrage in de bijlage.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS Zie de nieuwe 3D mogelijkheden van AutoCAD 2010 op YouTube bijv.:
http://www.youtube.com/watch?v=rK58M_y43jY&hl=nl
en bijv. http://www.youtube.com/watch?v=Xy9ZIqVE-jQ&feature=related
ACADcadabra

lexxx

Citaat van: HofCAD op ma 23 03 2009, 19:09:40
Bedankt, nou voel ik me ook oud.

Ik kan me ook nog een draadmodel van de spaceshuttle herinneren uit autocad 3.x (hoe die versie voor Autocad9 ook heet) De enige versie die ik toen kon gebruiken op mijn oude 286sx rotcomputer. (geen mathematische co-processor)

Ik werk alleen 2d. Ik heb ooit onder cad14 wel eens wat zitten spelen met 3d, maar voor mijn werk gebruik ik het niet.
the end of the line

ArcoLux

Citaat van: lexxx op wo 25 03 2009, 16:58:53

Ik kan me ook nog een draadmodel van de spaceshuttle herinneren uit autocad 3.x (hoe die versie voor Autocad9 ook heet) De enige versie die ik toen kon gebruiken op mijn oude 286sx rotcomputer. (geen mathematische co-processor)

Ik werk alleen 2d. Ik heb ooit onder cad14 wel eens wat zitten spelen met 3d, maar voor mijn werk gebruik ik het niet.

Dan sluit ik me ook maar aan bij 'de ouden van dagen', mijn eerste versie was 2.64, een paar jaar geleden de floppies hiervan opgeruimd.
De St Paul's Cathedral en de spaceshuttle heb ik nog wel ergens op een schijf staan.
Ik heb tot nu toe eigenlijk nooit de tijd gehad om me goed in 3d te verdiepen op een paar kleine prentjes na.

HofCAD

Citaat van: lexxx op wo 25 03 2009, 16:58:53

Beste Lexxx ,

Sorry voor je leeftijdcrisis :duivel1:, maar het is nu toch in om over de crisis te zwammen
en de ouderdom komt met wijsheid  :ole: en gebreken. :ween:
Maar volgens mij was de spaceshuttle een platte (2D) tekening, wat je kan
controleren met het commando VPOINT of bijv. 3DORBIT.
Vanaf AutoCAD Release 10 is Z-coördinaatt ingevoerd.
In AutoCAD Release 13 daar was een 3D lanceerplatform van de spaceshuttle.

Als er op je werk alleen behoefte is aan 2D tekeningen, kan het nuttig zijn
om 3D te tekenen om snijlijnen(overgangen) makkelijk te verkrijgen.
Denk bijv. aan twee buizen van verschillende diameters die scheef in elkaar zijn gestoken,
of bijv. aan een moer.

ACADcadabra

lexxx

Citaat van: HofCAD op do 26 03 2009, 12:16:31Als er op je werk alleen behoefte is aan 2D tekeningen, kan het nuttig zijn
om 3D te tekenen om snijlijnen(overgangen) makkelijk te verkrijgen.
Denk bijv. aan twee buizen van verschillende diameters die scheef in elkaar zijn gestoken,
of bijv. aan een moer.

Klopt ook wel. Voor details heb ik voorheen ook wel eens wat 3d uitgewerkt om snel de juiste aanzichten te krijgen.
Ik werk in de weg en waterbouw en voor wat ik doe (ontwerp wegen, openbare ruimte woonwijken etc.) is het nauwelijks nuttig om het 3d uit te werken, hooguit voor een presentatie. En daar komt nog bij dat ik bij mijn huidige werkgever (NOG STEEDS :( ) aan LT vast zit. ondanks vele verzoeken van mij en toezeggingen van de directie.
the end of the line

Frank P

Met AutoCAD Architecture 2008 is het erg vlot tekenen in 3D. Is ook een heel stuk interessanter dan 2D

Beli Mawr

Ik werk al meer dan 10 jaar intensief in 3D in autocad/mdt, ok, je moet je ucs veel verdraaien, veel rotate3d gebruiken enzo maar daar heb ik totaal geen probleem mee. Het maakt het tekenen uitdagender en leuker :)
Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE

stragete

Op mijn werk altijd met 2D ---> grondplannen industrie
thuis al beetje gespeelt in 3d maar lukt me langs geen kanten
aan de andere kant Gebruik ik thuis 3D solidworks zeer leuk programma'tje enkel probleem als zijn de commands
die verschillen bij autocad

EddyBeerke

Citaat van: Frank P op ma 01 06 2009, 14:51:19
Met AutoCAD Architecture 2008 is het erg vlot tekenen in 3D. Is ook een heel stuk interessanter dan 2D
SketchUp is in opkomst...
Erg krachtig in 3d tekenen en fotorealisties renderen.
Gebruik dit steeds meer om bepaalde construkties uit te werken in 3d en dan bv een 2d weergave in acad te zetten.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Ik heb vorige week een 3D terrein met windmolens in acad getekend. Met anipath kan ik hier heel mooi een filmpje van maken. Nu zou ik echter graag nog de molens laten draaien terwijl ik er langs "rij". Heeft iemand enig idee met welke software je zoiets kunt maken? (niet dat ik er meteen mee wil kunnen werken, maar ik ben wel nieuwsgierig). Ik heb horen zeggen dat SketchUp dit misschien kan of anders 3D studio Max. Ook Autodesk VIZ heb ik gehoord, maar kan deze niet vinden op de site van Autodesk.

Reimer.