yoin

martinmack

Hallo,

Ik heb op mijn middelbareschool 1 jaar autocad les gehad. Maar 4 jaar lang heb ik het niet gebruikt, dus het is een beetje er uit gegaan....
Nu ga ik het weer gebruiken. Maar de functies weet ik nog wel een beetje.
Ik heb 2 vragen.

vraag 1
Ik wil de lineaal gebruiken in autocad. Maar ik zie het getal niet. Er komt alleen een balkje. Hier ziet u het:
Weet iemand hoe die letters groter worden?

Vraag 2
Ik wil de hoeken rond maken. Ik weet wel welke functieknop het is, maar hij werkt niet. Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet.

Alvast bedankt.

Groeten,
Martin

TTO

Vraag 1: je kunt de letter grote veranderen nadien je de maatlijn hebt gezet door de properties van de maatlijn op te roepen. Onder de properties is een mogelijkheid om de Text height te veranderen.

Vraag 1: je kunt ook van te voren de dimensionstyle aanpassen dmv functie dimstyle

Vraag 2: met de functie of knop fillet volgende mogelijkheden krijg je=> Select first object or [Undo?polyline/Radius/Trim/Multiple]:  kies hier radius en zet hier de radius neer die je nodig bent. Selecteer vervolgesn de twee lijnen welke verbonden moeten worden alleen dan met een afgeschuinde hoek en zie daar je hoe is rond.

Veel succes ermee :vreegoe:

martinmack

Citaat van: TTO op di 17 02 2009, 16:06:00
Vraag 1: je kunt de letter grote veranderen nadien je de maatlijn hebt gezet door de properties van de maatlijn op te roepen. Onder de properties is een mogelijkheid om de Text height te veranderen.

Vraag 1: je kunt ook van te voren de dimensionstyle aanpassen dmv functie dimstyle

Vraag 2: met de functie of knop fillet volgende mogelijkheden krijg je=> Select first object or [Undo?polyline/Radius/Trim/Multiple]:  kies hier radius en zet hier de radius neer die je nodig bent. Selecteer vervolgesn de twee lijnen welke verbonden moeten worden alleen dan met een afgeschuinde hoek en zie daar je hoe is rond.

Veel succes ermee :vreegoe:

Wow super bedankt!!! :D

Hij wert!!!

Alleen 1 klein probleempje. Mijn settings voor de meetlat staan wel in milimeters maar hij zet het in een andere eenheid. Hoe krijg ik het in centimeters? Kijk, hier ziet u de fout; http://i232.photobucket.com/albums/ee254/mjnuij/screenshot1.jpg

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

TTO

Weet niet precies wat je bedoelt maar in het scherm modify dimension tabblad Primary Units=> Unit format op Decimal.

En in het tabblad Fit heb je daar een schaal ingesteld soms?  dit kan bij Use overall scale off

wederom succes en als dit het niet is probeer het iets duidelijker te omschrijven. :vreegoe:

martinmack

Citaat van: TTO op di 17 02 2009, 16:56:01
Weet niet precies wat je bedoelt maar in het scherm modify dimension tabblad Primary Units=> Unit format op Decimal.

En in het tabblad Fit heb je daar een schaal ingesteld soms?  dit kan bij Use overall scale off

wederom succes en als dit het niet is probeer het iets duidelijker te omschrijven. :vreegoe:

Bedankt voor uw snelle antwoord :D

Nou ik zal duidelijker zin.

Ik woon in Nederland en hier gebruiken wij milimeters, centimeters, meters enz..
Autocad is niet in het nederlands, dus ook niet met meters. Want in amerika en engeland gebruiken ze andere eenheden. Als ik een lineaal in mijn autocad zet dan geen hij een getal. Als ik dat print om het te controleren met een lineaal dan kom ik ongeveer op de helft uit in centimeters.
Ik voer de comment UNITS uit en dan kom ik bij dat scherm van hier boven. Hij staat op milimeters.

Mijn vraag is dus:

Hoe krijg ik het getal van de meetlat in centimeters terwijl hij al wel op centimeters staat in de UNITS comment?

Alvast bedankt.

Martin

TTO

als je 1 op 1 wil plotten zeg maar 10 cm moet ook 10 cm zijn dan kan je in het plotscherm onder plotscale aangeven dat je 1 op 1 wil afrukken dus dan is je lijn wel precies 10cm hier kan je ook aangeven of je in inch wil of mm.

Dit alles gaat alleen op als je 1 op 1 tekent.

succes

martinmack

Citaat van: TTO op di 17 02 2009, 18:10:44
als je 1 op 1 wil plotten zeg maar 10 cm moet ook 10 cm zijn dan kan je in het plotscherm onder plotscale aangeven dat je 1 op 1 wil afrukken dus dan is je lijn wel precies 10cm hier kan je ook aangeven of je in inch wil of mm.

Dit alles gaat alleen op als je 1 op 1 tekent.

succes

Ik wil u zeer bedanken.

Het is inderdaad niet handig om op 1:1 te printen want dat pastte meestal niet op 1 A4.
Maar nu weet ik dat ik centimeters heb :D

Super bedankt!!!! :vreegoe:

Martin