FastFiber

Printen in 2004

Gestart door Rene Klemans, ma 13 09 2004, 10:45:48

Vorige topic - Volgende topic

Rene Klemans

Ik ben docent op ROC midden nederland en we zijn dit jaar gestart met 2004. We hebben een HP laserjet 5L in het netwerk hangen en 30 licenties. Oude tekeningen worden goed geprint aangpaste tekeingen soms. Als we tekeningen printen worden vaak alle lijnen weg gelaten. Alleen een leeg titelblok wordt dan geprint, terwijl in het voorbeeld er alles goed uit ziet. Als we deze tekening dan draaien naar portrait print hij wel of printen in een window wil ook nog wel eens soelaas bieden.Wie weet de oplossing?

bart

hoe groot zijn deze tekeningen
worden de laast getekende lijnen  niet afgedrukt.
Geeft de printer een out of memory als er een bijna leeg vel wordt afgedrukt?

Het draaien van de tekening doe je dat in het plotscherm
of roteer je de tekening zelf?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Rene Klemans

Het zijn 1ste en 2de jaars en het zijn erg eenvoudige tekeningen. De printer geeft geen fout melding en de tekening zelf wordt gedraaid. Een window afdrukken wil ook wel eens lukken. Ik vermoed dat het ergens in de instellingen zit, maar ik heb geen flauw benul waar ik zou moeten zoeken. Ik kan wel een tekening mailen die het niet doet.

Met vriendelijke groet Rene

bart

mail die tekening maar even (graag een zip via etransmit dus incl. lijn/lettertype/fronts/printerinstellingen enz.)

ik zat aan een geheugen te kort/defect te denken maar dit is het blijkbaar niet.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Rene Klemans

Probleem is opgelost. Het bleek de printerdriver van windows te zijn. Als we de drivers van acad gebruiken doet het probleem zich niet voor.

casella@ivg.it

Citaat van: Rene KlemansProbleem is opgelost. Het bleek de printerdriver van windows te zijn. Als we de drivers van acad gebruiken doet het probleem zich niet voor.

***Inderdaad moet men voor ogen houden dat de CAD een eigen, bijzondere, taal gebruikt - vectoriaal - welke een specifieke druk-techniek heeft voortgebracht: dit is de plotter, met een "arm" en penhouder.
Een lijn in CAD is eigenlijk een verplaatsing, dus de opdracht om een pen te nemen, op het papier te plaatsen op een punt XY en te slepen naar een ander punt XY; dit alles terwijl het papier naar voren en naar achteren beweegt. Het werkprotocol is het standaard HPGL of het modernere HPGL-2.
De “printer” gebruikt geen arm met penhouder en het papier beweegt in één richting. Daarom heeft Windows veelal een probleem met het afdrukken van CAD, omdat het een “taal” gebruikt die in punten (raster) en niet in lijnen (vectoriaal) werkt. Het vertaalt het enige protocol wat hij kent (HPGL) verkeerd; het kent geen commando “neem” en “verplaats pen”.
Windows moet derhalve de hele pagina opnieuw opbouwen met en in zijn grid raster. Om een lijn te tekenen, zet het een hele reeks punten die stuk voor stuk met een XY worden aangeduid. Daardoor zijn de files zo zwaar.

Er zijn bijna geen printers die HPGL gebruiken, wat echter wel het specifieke CAD protocol is voor plotters. Het gevolg is dat iedere printer op zijn eigen manier het toegestuurde driver signaal “vertaalt”: dit is de reden dat men specifieke drivers nodig heeft.

FastFiber