FastFiber

Autocad vs VectorWorks

Gestart door lexxx, wo 23 01 2008, 13:13:25

Vorige topic - Volgende topic

lexxx

Ik werk momenteel met een Acad LT versie maar krijg binnenkort (HAPPY, HAPPY) weer een full version.  :mrgreen:

Nu kwam er een collega met de vraag of wij ook VectorWorks moeten aanschaffen.
Nu heb ik nooit met dit programma gewerkt, maar als ik zo naar de demo versie en de voorbeelden kijk,
vraag ik me het volgende af:  Wat kan ik met VectorWorks wat ik niet met een full version Autocad zou kunnen  :?:

Lexxx
the end of the line

lexxx

Ruim een week later…
Helemaal niemand ervaring met VectorWorks?
Zit iedereen dan alleen maar in zijn eigen veilige Autocad wereldje (net als ik) :wink:

Kijk, van mij hoeft het programma er niet te komen maar ik moet het wel kunnen onderbouwen richting de vraagsteller. :roll:
the end of the line

julien

Citaat van: lexxx op vr 01 02 2008, 15:58:30
Zit iedereen dan alleen maar in zijn eigen veilige Autocad wereldje (net als ik) :wink:
Nope, ik gebruik Solid Edge naast Autocad.  :mrgreen:

lexxx

Dat is wat meer op werktuigbouw gericht, nietwaar? En dat is ook eigenlijk een beetje het probleem. 3d ontwerpen in de grond-, weg- en waterbouw (infra/civiel of wat de “term van het jaar” nu is) is nooit echt van de grond gekomen, behalve voor een enkele presentatie tekening of filmpje.

Pas nu, door GPS metingen en ontwikkeling van betere programmatuur (Civil 3D) begint het een beetje te komen al blijft het nog erg bewerkelijk.

En als ik het voorbeeld van Vectorworks zie (zie bijlage) denk ik dat ik zoiets ook wel in Autocad snel kan opzetten (maar dan beter! 8) ) Hoewel ik gehoord heb dat in 2008 het 3d tekenen redelijk is veranderd.
the end of the line

EddyBeerke

Citaat van: lexxx op vr 01 02 2008, 16:36:39
Dat is wat meer op werktuigbouw gericht, nietwaar? En dat is ook eigenlijk een beetje het probleem. 3d ontwerpen in de grond-, weg- en waterbouw (infra/civiel of wat de “term van het jaar” nu is) is nooit echt van de grond gekomen, behalve voor een enkele presentatie tekening of filmpje.

Pas nu, door GPS metingen en ontwikkeling van betere programmatuur (Civil 3D) begint het een beetje te komen al blijft het nog erg bewerkelijk.

En als ik het voorbeeld van Vectorworks zie (zie bijlage) denk ik dat ik zoiets ook wel in Autocad snel kan opzetten (maar dan beter! 8) ) Hoewel ik gehoord heb dat in 2008 het 3d tekenen redelijk is veranderd.

Je kunt natuurlijk ook Sketchup gebruiken in Google ff zoeken en downloaden.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

lexxx

Citaat van: EddyBeerke op vr 01 02 2008, 17:04:48
Je kunt natuurlijk ook Sketchup gebruiken in Google ff zoeken en downloaden.
Klopt, maar als ik het me goed herinner is dat alleen gratis voor thuis gebruik.
Als bedrijf moet je de PRO versie aanschaffen anders ben je niet legaal bezig. (En dat zou ik nooit doen  :mrgreen: )

En ik heb net mijn baas zover gekregen dat hij van LT overgaat naar Full.  :twisted:
En ik ben bang dat het software budget van dit jaar er aardig doorheen is.
We zijn niet een heel erg groot bedrijf dat vorig jaar niet heel veel winst heeft gemaakt. :(
the end of the line

Reimer

Jouw voorbeeld is in standaard acad toch heel makkelijk te tekenen?
- een grondvlak
- verschillende box'es als huizen
- bolletjes als bomen (bijvoorkeur d.m.v. blocks)

Ik heb met de nieuwe acad (2008) nog het meest moeite met het goed instellen van de belichting.

Het wordt al snel veel meer werk wanneer er hoogteverschillen in het landschap komen en dus ook de objecten op verschillende hoogte moeten worden getekend.

Reimer

Dave B.

Enkele voordelen van VectorWorks versus AutoCAD (ik heb beide gebruikt in zowel 2D als 3D) is o.a. uitwisseling. Adobe heeft zich met Nemetschek (uitgever van VW) verbonden tot een samenwerking. Dit maakt dat je zowel pdf files kan importeren als exporteren (met behoud van de layer structur die in adobe reader kan geregeld worden !!).
verder is er ook de import en export naar en van DWg versie 2.5 t.e.m 2008.

3D tekenen loopt inderdaad zeer lekker. In VectorWorks zit al lang een Nurbs-engine die het mogelijk maakt om zeer organische vormen op een eenvoudige manier te regelen. VW houdt zo ook steeds de opbouw van een object bij. Je kan terug gaan in de geschiedenis van een opbouw en deze aanpassen, zelfs in 2D. 2D en 3D zijn eventueel constant met elkaar gelinkt.

Maar de sterke kanten van VW zitten in de architectuur en interieurmarkt (tot zelfs CAM sturingen toe), alsook de tuin en landschapsmarkt (georeferentie, Terrein modellers, enz...). VectorWorks is sinds versie 2008 sterk BIM-georienteerd, voor de kenners. ikzelf heb de ervaring dat VectorWorks vaak verder gaat, daar waar Autocad stopt. Nog een mooi voorbeeld zie je in bijlage.

IT Fre

Citaat van: Dave B. op vr 18 07 2008, 11:34:39
Enkele voordelen van VectorWorks versus AutoCAD (ik heb beide gebruikt in zowel 2D als 3D) is o.a. uitwisseling. Adobe heeft zich met Nemetschek (uitgever van VW) verbonden tot een samenwerking. Dit maakt dat je zowel pdf files kan importeren als exporteren (met behoud van de layer structur die in adobe reader kan geregeld worden !!).
verder is er ook de import en export naar en van DWg versie 2.5 t.e.m 2008.

3D tekenen loopt inderdaad zeer lekker. In VectorWorks zit al lang een Nurbs-engine die het mogelijk maakt om zeer organische vormen op een eenvoudige manier te regelen. VW houdt zo ook steeds de opbouw van een object bij. Je kan terug gaan in de geschiedenis van een opbouw en deze aanpassen, zelfs in 2D. 2D en 3D zijn eventueel constant met elkaar gelinkt.

Maar de sterke kanten van VW zitten in de architectuur en interieurmarkt (tot zelfs CAM sturingen toe), alsook de tuin en landschapsmarkt (georeferentie, Terrein modellers, enz...). VectorWorks is sinds versie 2008 sterk BIM-georienteerd, voor de kenners. ikzelf heb de ervaring dat VectorWorks vaak verder gaat, daar waar Autocad stopt. Nog een mooi voorbeeld zie je in bijlage.

We moeten dan ook appels met appels vergelijken. Vergelijk VW eens met Revit en je bent al snel uitgepraat, behalve op prijs dan..

FastFiber