yoin

julien

Ik kreeg volgende vraag:
Citeerik wilde vragen of je mij al kunt helpen met een goede werkwijze om een tekening / objecten op een bepaalde schaal te tekenen en in kaders te plaatsen....met behulp van model en paperspace
Mijn antwoord:
Wanneer je autocad opstart start je in model space

Hierin teken je alles in schaal 1/1, liefst in milimeters.

Dan ga je naar je paper space (tabblad ernaast)
Hier maak je aan de hand van je printer mogelijkheden een fictief blad aan.
Dit kan via:
File - Page Setup Manager...
Hier klil je op Modify.
Nu bepaal je je printer en maak je je blad aan.
Klik op OK en je hebt je blad.
Nu teken je hier je kader, ook op schaal 1/1 in milimeters.
Nu moet je nog je tekening in je kader krijgen. Dat kan je doen door een venster aan te maken door middel van het commando MV
Je krijgt dan je tekening te zien in "scaled to fit", je gaat 'in' je venster door erin te dubbelklikken en typt zoom gevolgd door bijvoorbeeld 1/50xp.

Manu

Julien,

Mag ik een kleine opmerking maken?
Je tekend altijd schaal 1/1 in je model, maar de Unitkeuze samen met de bladkeuze in je layout hangt in feite af van wat je precies wil tekenen...
Toegegeven, in mm tekenen is meestal aangewezen doch de bladkeuze ligt niet bij je printer, maar bij de gewenste verschaling die je wil bekomen..
Ter verduidelijking een voorbeeldje :

Je tekent een de plattegrond van je huis in mm en zet die op een AO formaat met verschaling 1/25.
De verschaling 1/25 zorg ervoor dat de text en je dimensionering in je tekening duidlijk leesbaar zal zijn.. je huis nu zal maximaal 20 x 10m mogen zijn,
anders krijg je het niet op een AO...

Teken je daarintegen je onwerp voor pakweg een nieuwe GSM dan zal je die wellicht in je layout met eenzelfde verschaling van 1/25 op een A4-formaatje krijgen..

Dus net zoals op de tekenplank moet je je vooraf afvragen wát je precies wáárop en hoe wilt weergeven...
Hou bv rekening met het aantal aanzichten ..(wordt het een overzichtstekening?, een detailtekening?, 1 tekening met overzicht+aanzichten+details..?)

Groeten,

Manu

AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Indo_Jim

Hallo Julien

Zo doe ik het.

Stap.1
Eerst eenheid bepalen. (meestal in mm) Wel ff in je onderhoek vermelden.
Tekening altijd 1:1 in model opzetten.

Let op.
Als je eenheid bv. meters is dan tekening je dus ook gewoon 1:1.
Als deze tekening in een andere tekening met eenheid mm wordt ingelezen dan wordt deze automatisch verschaald naar mm.(xref of als block)

Instellingen ff checken :roll:

Stap. 2(Tekening gereed)
Keyplan maken ..... wat wil je gaan uitprinten en hoe.

Bladformaat, welk schaal(moet wel passen op het bladformaat) en wat moet er op de print komen te staan(meerdere views mogelijk).

Tip. Keplan tekenen met een polyline*.

Stap. 3

Methode 1. :(
Paperspace....Maak viewport aan en stel je schaal in.
Ga via de paperspacetab naar je modelspace(_.MSPACE) en zoek de gedeelte(keyplan) wat je wilt printen.

Methode 2. :D
Modelspace....Selecteer een van je keyplan indelingen in modelspace. (Copy with base point)
Paperspace....Plaats de keyplan in je kader(Paste) en verschaal deze tot het in je kader past of wat je graag wil hebben 1 op 10(0.1)of 1:50(0.02) enz.
Maak nu een view aan.(MV<object>selecteer de polyline*) en zoom in op de gekozen keyplan(_.MSPACE en dan Zoom).

Opmerking:
Je kunt natuurlijk ook andersom werken (views)keyplan bepalen in je kaderformaat en dan kijken welke gedeelte er in past en met welke schaal.

Algemeen opmerking standaard schaal factoren gebruiken dus niet 1 op het past wel mooi zo.

Stap 4.
Views ff locken.

Totaal beeld. Modelspace en Paperspace :)

Tekening staat 1op1 in modelspace.
Kader staat 1op1 in paperspace eenheid staat vermeld in bv onderhoek.
Keyplan(polyline) staat in modelspace en verschaal in paperspace.   
Views staan gelockt in paperspace.
(keyplan dient er ook voor indien de view niet gelockt is je altijd kan terug vinden wat er precies in je viewport heeft gestaan.)

Enkele instellingen waar ik op let. :shock:
-measurement
-measureinit
-Insunits
-InsunitsDEFSOURCE
-InsunitsDEFTARGET
-VISRETAIN
-PSLTSCALE
-LTSCALE

Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

FastFiber