FastFiber

nieuwe in solid edge

Gestart door foggy, do 22 02 2007, 19:52:35

Vorige topic - Volgende topic

foggy

Hallo,

wegens omschakeling van mijn oud tekenprogramma, heb ik wat moeilijkheden om echt vertrokken te geraken met solid edge V19 2d.

Graag had ik wat info gehad over bepaalde bewerkingen die ik niet kan terugvinden in SE

1. ik teken een lijn en wens een tweede lijn parallel ernaast te tekenen op een bepaalde afstand van de eertse. hoe kan het hier wel ?
2. Een cirkel teken op een bepaalde afstand van een lijn of punt vind ik hier ook niet terug
3. Ik meen te verstaan dat bij SE add-inns gebruikt worden, kan ik hieruit verstaan dat het hier om bibliotheken gaat en of andere toepassingen waarmee je bepaalde bewerkingen kan doen?
4. Is het mogelijk om met constructielijnen kan werken in SE?

Voor de rest is het vergelijkbaar met mijn oude programma maar mis deze bewerkingen wel.

groet foggy

AHA-D

Ik weet niet goed wat je bedoelt met Solid Edge 2D, vooral dan het "2D" gedeelte. Of heb je het over de 'layout'-versie.

In elk geval werkt SE met relaties. Er zijn geometrische relaties (bijvoorbeeld voor parallel) en dimensionele relaties (lengte van een element, afstand tussen elementen, ...). Als je dimensies wijzigt wordt de geometrie aangepast, tenminste als je "maintain relationships" hebt aan staan.

Add-ins zijn extra toepassingen, maar niet van die aard dat je ze nodig zou hebben om gewoon te werken.

Bibliotheken zijn een onderdeel van de edgebar.

Er is een knop die elementen omschakelt van geometrie naar constructie en viceversa.

Alex

julien

SE werkt totaal anders dan bijvoorbeeld AutoCAD.
Je tekent er eerst je vorm en dan ga je de locatie en grootte vast leggen met maten.
Je tekent dus je lijn en hiervan maak je een evenwijdige met offset.
De cirkel zijn positie leg je vast door de X en Y waarde te geven ten opzichte van een ander voorwerp.

foggy

Hallo allemaal,

ik heb uitgeken naar een antwoord en denk dat ik hiermee wel geholpen ben.

Wat ik bedoel 2D is het gratis programma dat je tegenwoordig kan downloaden van de SE website.
je kan er enkel 2D tekeningen mee maken.

groeten foggy

AHA-D

Ik stel voor dat je de FAQ download van de SE-webstek, daarmee worden al een deel vragen beantwoord. Verder zie ik in datzelfde document dat ook tutorials meegeleverd zijn met het programma. Als die van de zelfde kwaliteit zijn als de tutorials voor de volledige SE versie dan doe je er goed aan om deze te doorlopen. Na afloop moeten al een boel vragen vanzelf beantwoord zijn.

Zoals Julien zegt doe je er wel best aan om alle vorige ervaringen met andere pakketten even opzij te zetten. In SE "luisteren" de elementen naar de instructies die je geeft met maten en relaties, het is contra-produktief om met precisie te beginnen tekenen zoals je dat bvb in Autocad moet doen.