FastFiber

te zware dwg file

Gestart door leeying, di 06 02 2007, 23:49:07

Vorige topic - Volgende topic

hoe kan ik een dwg file minder zwaar maken zonder informatie te verliezen?

comprimeren van te zware file
0 (0%)
zuiveren van zware tekening
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

leeying

HELP

Ik ben bezig in een tekening te werken die veel te zwaar is. :((althans ik probeer het toch) het is moeilijk in de tekening te manouvreren zonder mijn computer te doen crashen. De tekeningen hebben een filesize van 6 en nog iets mb. Ik heb de ene nodig om als referentie te gebruiken. Het is een inplantingsplan dus het bevat wel veel info. Kan ik de tekening minder zwaar maken opdat ik erin kan werken? 
ps: purge heb ik al geprobeerd

bart

heb je alles op de tekening nodig ?
je kan bijvoorbeeld de tekst of arceringen erasen.

alle tekst omzetten naar een simpele autocad style zoals isocp.shx is vaak ook een stuk lichter

je zou het commando overkill er op los kunnen laten maar
let er dan wel op dat je dit op kleine delen van de tekening
gelijktijdig doet ca. 5000 elementen of zo
(na elke keer tekening opslaan !)

een laaste methode splits de tekening in meer stukken
en voeg deze weer samen middels xref
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

HofCAD

Citaat van: leeying op di 06 02 2007, 23:49:07
HELP

Ik ben bezig in een tekening te werken die veel te zwaar is. :((althans ik probeer het toch) het is moeilijk in de tekening te manouvreren zonder mijn computer te doen crashen. De tekeningen hebben een filesize van 6 en nog iets mb. Ik heb de ene nodig om als referentie te gebruiken. Het is een inplantingsplan dus het bevat wel veel info. Kan ik de tekening minder zwaar maken opdat ik erin kan werken? 
ps: purge heb ik al geprobeerd

Beste Leeying,

Biedt een partial load geen oplossing?

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI
ACADcadabra

jo-king

in zulke plannen, doe ik meestal een reeks van commandos...
purge -> all
audit (voor alle zekerheid)
image (kijken of er misschien nog (te zware) foto's gelinkt zijn (al dan niet gebruikt...)
xref (idem als image, maar dan voor xreffen)
layermanager (checken of er nutteloze layers kunnen gedelete worden)
isavepercent op 0 zetten (tekening saven duurt iets langer, maar is "zuiverder" gesaved, en iets minder groot)
opnieuw saven in je huidige autocad-versie

ik begrijp je probleem echter... 'k ontvang ook vaak zulke plannen & krijg er een zenuwinzinking van ;)

succes
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Manu

De standaard purge-funtie van AutoCad is erg beperkt...daarom gebruik ik steeds een add-on : SuperPurge van ManuSoft.com (de overeenkomst met mijn naam is louter toeval!) Deze stelt je in staat om ook HARD te purgen, d.w.z. dat je items zoals externe databases uit je dwg kunt halen. Veel van die 'vuiligheid' vind je in tekeningen die werden gemaakt met andere paketten...De add-on is shareware, dus dien je er uiteindelijk wel voor te betalen... die keuze moet ieder voor zichzelf uitmaken..!!

Laat ook de lisp in bijlage eens los op je tekening : KILLDOTS.lsp . Deze elimineert ondermeer alle 'lege' tekstvakken' en uiteraard alle  nutteloze 'dots'.

Verwijder alle layerfilters.., HARD-purge zeker op wipe-outs, zie na of er geen onnodige 3D-blokken te verwijderen zijn...

De blokken in de tekening zijn soms op hun beurt opgemaakt uit blokken.... met allemaal verschillende layers... m.b.v. LAYERTRANS kun je héél veel vermijden.

groeten,

Manu

AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hulpje

Ik heb een andere schoonmaak lispje.

Dit is clean.lsp
Deze gooit ook een hoop weg.
Let op! Bevroren lagen worden ook weggegooid.

Richard

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

yoin