FastFiber

toleranties - plooien

Gestart door julien, vr 02 02 2007, 11:50:56

Vorige topic - Volgende topic

julien

Tot hiertoe tekenden we zelden maat toleranties bij onze tekeningen, maar een leveracier vraagt hier sinds kort naar.
Wat is eigenlijk een gangbare marge?

Active_Immun

Wat verst je juist onder die maat toleranties?
Als tolerantie van gebruikte materialen.
Als tolerantie op de tekening zelf.
...

CAD is my LSD

julien

De tolerantie op de tekening. Dus als ik een stuk metaal laat plooien tot een u geven we een overmeten maat. Deze kan natuurlijk niet perfect dus moeten we de leverancier een tolerantie geven.
Ik vraag me af wat gebruikelijk is, geef je hen een marge van 1mm, 0,5mm, 0,1mm,...

Active_Immun

Mmm,
Als ik dit naar onze materialen (bouw) neem staat er bij ons een verwijzing bij van 2mm in plus of min op de lengte en 1mm op de hoogte in plus of min.
Is het bij jullie misschien mogelijk om enkele stukken op te meten en aan de hand daarvan die toleranties te bepalen. Ik kan me voorstellen dat bij metalen de toleranties een deel kleiner zijn dan hier.
Heb ook even een document erbij genomen van onze leverancier van bevestigingsmaterialen. De stukken van gegalvaniseerd staal en inox hebben hier een tolerantie op maatvoering (totaalmaten en positie van de openingen) van 1mm in plus of min (gegalvaniseerd staal) en 0.4mm in plus of min (inox)

Zelf staat er bij onze tekeningen niets vermeld van deze toleranties. Wel staat er een verwijzing naar de technische fiche van ons.

Hopelijk kan je hiermee iets doen.
CAD is my LSD

j-o-s

een beetje laat

bij ons op de tekningen word vermeld.(metaal industrie draai en frees werk)

ALGEMENE TOLERANTIE:
0 t/m 6              +/-0.1
6.1 t/m 30         +/-0.2
30.1 t/m 120      +/-0.3
120.1 t/m 400    +/-0.4
400.1 t/m 1000   +/-0.5

deze hebben we ooit in een normblad gevonden (vraag me even niet welke)
en passen deze nog altijd toe

gr j-o-s

julien

Beter laat dan nooit é.  :mrgreen:
Dat gaat dan enkel over snij bewerkingen?
Heb je ook een idee over gangbare toleranties bij plooien?

BTW, je hebt me al goed geholpen hiermee!

j-o-s

We hebben op het werk nog even nagebabbelt over de toleranties

en tot de volgende oplossing gekomen.
Je moet zelf nagaan waar is het voor.
Is het bv een bakje waar het niet zo nauw met de maten komt dan maak de toleranties iets groter.
Maar moeten de bakjes ergens in passen maak dan de toleranties kleiner.
Je moet maar zo denken hoe kleiner de tolerantie hoe duurder het is om te maken.
Hou er ook rekening mee met vorm en plaats toleranties.
Deze zijn ook belangrijk. Hier geld weer hetzelfde hoe meer vorm en plaats toleranties hoe duurder het onderdeel

Ik hoop je hier een beedje met op weg te hebben geholpen.
Ik zal morgen bij een collega bedrijf even navragen hoe hun omgaan met toleranties. Zij werken meer met plaatwerk dan wij.

gr j-o-s

julien

Hoi,

Het probleem is net dat ik niet weet hoe 'niet te nauw' en 'erg nauwkeurig' zich vertaalt naar cijfers.  :?
Heb je dit al eens kunnen vragen aan je collega?